Tweede Proefvaart - advies nodig!
Beste modelbouwers
Vandaag de tweede vaartest uitgevoerd. Bij de eerste in December bij zeer koud water en kleine 25mm schroeven voor het schip zeer langzaam. Nu voer 'De Zeven Provincien' al veel mooier bij iets hogere watertemperaturr en grotere schroeven; maar met een paar potentieel serieuze problemen waar ik jullie advies graag over wil.
Bemerkingen vaartest:
1. boot voer ongeveer 2-3 km/uur, dus behoorlijk onder de rompsnelheid
2. over een persiode van 30 minutes ging het schip behoorlijk langzamer varen
3. toen ik de boot uit het water heb gehaald en 'droog' een paar minuten liet lopen zag ik dat de schroefsnelheid langzaam over een aantal minuten weer op gang kwam
4. daarna de boot een tweede keer laten varen en ze voer weer sneller dan aan het eind van de eerste test.
5. het schip leek scheef te liggen (in rust en bij varen)
6. 15 minuten na einde vaartest waren beide motoren nog behoorlijk (bloed)heet!
Vermoeden:
1. Vet in de schroefassen werd in het koude water (8-10 graden?) steeds dikker waardoor de weerstand toenam en de boot langzamer ging
2. De schroef/accu/motor combinatie lijkt niet optimaal om de rompsnelheid (5-6 km/uur) te halen.
Gegevens:
1. Twee Speed 500 E motoren
2. LiMH accus van 7.2Volt (2x 6 cellen)
3. Twee 50mm doorsnede drieblads-schroeven (Graubner)
4. Schip van 6kg en 1.44m lang
5. Vet in schroefassen is Vaseline/Petrolatum gemengd met Lanoline
Mijn plan:
Ik heb Graubner schroevenvet gekocht en ga dat morgen in de schroefaskokers brengen
Heb gecontroleerd dat de assen recht zijn en goed uitgelijnd lijken.
Adviezen worden zeer op prijs gesteld!
Freek
[URL="
- Model LCF De Zeven Provincien[/URL]