Hallo!
@Mark: zoals eerder in de thread naar voren is gekomen is dat met de pen een lastig verhaal omdat de stabilo en kielvlak naar achter gebogen zijn (engels: swept backwards) waardoor de pen door die buiging zou moeten en die buiging dermate zwak maakt dat ik betwijfel of het blijft zitten of iig erg lastig maakt. Daarom heb ik gekozen voor penscharneren wat ook prima werkt...
En dan weer verder met het bouwverslag.
:arrow: poosje niets gedaan, was te mooi weer en een nieuw speeltje:
Ook best leuk, naast het vliegen met funtana pro moet ik zeggen...
:arrow: maar we zijn ook weer een beetje bezig geweest. De afronding van de romp was aan de beurt, en wel de cowling. Ook deze wilde ik een detail aan toevoegen, en wel het volgende:
Je ziet aan de onderzijde van de opening in de cowling nog een rand lopen, die heb ik er ook ingebouwd en wel alsvolgt:
Hier heb ik gewoon wat plastic laten staan waar later een latje balsa opgelijmt wordt. Als we dan de dummie motor erachter leggen, ziet het er zo uit:
Dan de kap in elkaar gezet
Hier zie je ook de balsa erop gelijmd...
En dan de boel een beetje plamuren
En schuren...
:arrow: Goed de kap even opzij en verder met de motor bevestiging; want ik heb een motor. Het is een thunder tiger .91 4T. Kortom, de boel moet ik proberen licht te houden!

ik weet het, het is wellicht een beetje weinig power, maar ik denk dat het wel moet kunnen en vooral het scheelt me weer een 300 euro! Wat niet niks is. Even ter vergelijking, dit project kost bijna net zoveel als een funtana pro! als je niet oppast...
Hier de motorski op de drager gemonteerd
dan het brandschot gelijmd:
En dan komen de bevestigings blokken voor de cowling. Wat wel grappig hieraan is, is dat de koeling van de motor werkelijk via de cowlingflaps plaatsvindt. Er is ruimte tussen de romp en die flaps waar de lucht de cowling uit kan stromen, ipv bv een groot gat aan de onderzijde. Dat betekend dat de kap als het ware zwevend gemonteerd wordt...
:arrow: maar dan een probleem!!! :| De cowling past niet goed, sluit niet aan aan de onderzijde
Dit terwijl de kap echt volgens de lijnen en het bouwvoorschrift in elkaar is gezet:
shame on you TF! Jammer want nu moet de kap gedeeltelijk weer gesloopt worden om hem fatsoenlijk passend te krijgen...hierbij ontstaat een spleet tussen de twee helften...
Maar het sluit nu wel beter aan; wel een beetje onder spanning, maar goed...Die spleet wordt straks opgevuld met plamuur alvorens er een laagje glas in gelegd is welke als bodem fungeert
En ook maar meteen het motorschot een laagje glas gegeven
Hier zie je trouwens ook de opvulblokken die rond geschuurd zijn en de spleet tussen cowling en romp maken...
:arrow: Het complete plaatje ziet er dan alsvolgt uit:
:arrow: samenvattend: mooie kap, leuke luchtstroming alleen jammer dat de pasvorm zo belabberd is...uiteindelijk wel te repareren...
:arrow: goed dat was het, tot de volgende keer, dan ben ik ws begonnen aan de vleugel! en komt de vraag welke retracts ik wil gaan gebruiken!?