Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

Hoi Christiaan,

Gaat heel goed man; ziet er allemaal mooi uit.
De oplossing voor het hoogteroer wordt meer toegepast en met succes. Zo te zien heb je met tin gesoldeerd :nooo: In dat geval zou ik hem nog een keer maken en dan met zilver solderen. Dat is op de lange duur veel betrouwbaarder :yes: Moet ook kunnen met het brandertje dat je op de foto hebt staan.

Groeten Huib
 
Hezik,
Ik heb nog even zitten kijken, maar idd voor het richtingroer is wat weinig ruimte om jouw manier van aansturen te gebruiken. Helaas, dus de conventionele manier...

Huib,

Jep, ik heb idd de boel nog even schoon gemaakt en met zilver gesoldeerd.

Morgen meer...
 
En hier weer een update.

:arrow: Ik dacht, ik heb nog niet voldoende tijd in mn richtingroer gestoken, dus nog wat schaal details toevoegen. en deze keer wel een verdikking die bij het echte model er zo uit ziet:
Verdikking-rudder-2.jpg

Verdikking-rudder-1.jpg


Wat resulteerd in:
Bouwverslag-081.jpg

Bouwverslag-080.jpg
Bouwverslag-079.jpg


Moet natuurlijk nog wat netter gemaakt worden, wat afwerken met balsa filler, maar dat komt later...

:arrow: Vervolgens is de afbouw van de romp onderzijde begonnen. Eerst wat stringers erin.
Bouwverslag-082.jpg

Bouwverslag-083.jpg


:arrow: dan de eerste helft van de onderste rompzijkanten. Dit is 4mm balsa.
Bouwverslag-084.jpg

Bouwverslag-085.jpg


:arrow: en daarna de rest dicht geplankt. Ook dit zou met 4 mm balsa moeten volgens de plannen, maar ik heb hier voor 1,5 mm gekozen. Dit omdat wat gewicht besparing denk ik geen kwaad kan en de romp voldoende stevigheid kent. Daarnaast komt er straks nog glasdoek over, waardoor de boel nog steviger gaat worden...Hier heb ik trouwens geen fotos van...

:arrow: wel fotos van de afwerking van de achter-onderzijde. de bedoeling is daar door gewoon een lomp groot stuk balsa erop te plakken en dan lekker wat hout gaan versnipperen...
normal_Bouwverslag-086.jpg


resultaat:
Bouwverslag-087.jpg
Bouwverslag-088.jpg


:arrow: dan een overzichtsfototje.
Bouwverslag-090.jpg
Bouwverslag-089.jpg


:arrow: voor de volgende keer staat de afwerking van de voorzijde op het programma, en het eea vullen en bijwerken met balsa filler...

laters..
 
Jij gaat lekker snel cristiaan! Wel erg mooi gelukt tot nu toe, vooral het richtig/hoogteroer op schaal vind ik erg mooi. Ik heb dat zelf niet gedaan, lijkt me nog te moeilijk. Succes met de vleugel bouwen!
 
Wel een schaal roer maar geen intrekbaar staartwiel :cry:

Maar Christiaan het ziet er geweldig uit we blijven je volgen :yes:
 
Ziet er schitterend uit...
maar toch een bedenkinkje (heerlijk woord 8) ) Dat staartwiel... ik dacht niet dat het een vrije-rol model moest worden toch (die sturen vanzelf :wink:) Mss even 90 graden draaien??? Zo rolt je model constant rondjes als je wil opstijgen :roll:
K zou t wel knap vinden als je dat netjes de lucht in zou kunnen krijgen :lol:
 
Stefan, je hebt gelijk. Maar ik heb hem idd niet aan het richtingroer gekoppeld. Temeer omdat ik op gras vlieg en mn servo niet direct wil mollen...dus, deze is idd vrij in het draaien en volgt het model, sturen doe ik dan via het richtingroer en de stroming van de prop daarlangs.
 
Wat eerder denk ik een probleem is, is dat je er never en te nimmer meer bij komt als de boel in elkaar zit... maar dan, wat moet je er zoeken eigenlijk, als t werkt en we maken het natuurlijk zo dat het werkt!

Tja... 8) dat zijn zo die concessies die een schaalbouwer soms moet nemen! Troost jezelf, tegen die tijd dat je daar écht bij moet zijn is er waarschijnlijk veel meer aan de hand.......(...en dat noem je troost :wink: )

Mooi werk!

Gerald
 
Wat eerder denk ik een probleem is, is dat je er never en te nimmer meer bij komt als de boel in elkaar zit... maar dan, wat moet je er zoeken eigenlijk, als t werkt en we maken het natuurlijk zo dat het werkt!

Maak een lange scharnierpen in je richtingsroer zodat deze door het uitnemen van de pen afneembaar word..... Dan kun je erbij zonder te breken.

Succes, ziet er mooi uit

Mark
 
Hallo!

@Mark: zoals eerder in de thread naar voren is gekomen is dat met de pen een lastig verhaal omdat de stabilo en kielvlak naar achter gebogen zijn (engels: swept backwards) waardoor de pen door die buiging zou moeten en die buiging dermate zwak maakt dat ik betwijfel of het blijft zitten of iig erg lastig maakt. Daarom heb ik gekozen voor penscharneren wat ook prima werkt...

En dan weer verder met het bouwverslag.

:arrow: poosje niets gedaan, was te mooi weer en een nieuw speeltje:
Shocky---super-star-bwc.jpg


Ook best leuk, naast het vliegen met funtana pro moet ik zeggen...

:arrow: maar we zijn ook weer een beetje bezig geweest. De afronding van de romp was aan de beurt, en wel de cowling. Ook deze wilde ik een detail aan toevoegen, en wel het volgende:
screen-shot-2.jpg

Je ziet aan de onderzijde van de opening in de cowling nog een rand lopen, die heb ik er ook ingebouwd en wel alsvolgt:
Bouwverslag-091.jpg


Hier heb ik gewoon wat plastic laten staan waar later een latje balsa opgelijmt wordt. Als we dan de dummie motor erachter leggen, ziet het er zo uit:
Bouwverslag-092.jpg


Dan de kap in elkaar gezet
Bouwverslag-094.jpg


Hier zie je ook de balsa erop gelijmd...

En dan de boel een beetje plamuren
Bouwverslag-096.jpg


En schuren...
Bouwverslag-100.jpg


:arrow: Goed de kap even opzij en verder met de motor bevestiging; want ik heb een motor. Het is een thunder tiger .91 4T. Kortom, de boel moet ik proberen licht te houden! :) ik weet het, het is wellicht een beetje weinig power, maar ik denk dat het wel moet kunnen en vooral het scheelt me weer een 300 euro! Wat niet niks is. Even ter vergelijking, dit project kost bijna net zoveel als een funtana pro! als je niet oppast...

Hier de motorski op de drager gemonteerd
Bouwverslag-098.jpg


dan het brandschot gelijmd:
Bouwverslag-099.jpg


En dan komen de bevestigings blokken voor de cowling. Wat wel grappig hieraan is, is dat de koeling van de motor werkelijk via de cowlingflaps plaatsvindt. Er is ruimte tussen de romp en die flaps waar de lucht de cowling uit kan stromen, ipv bv een groot gat aan de onderzijde. Dat betekend dat de kap als het ware zwevend gemonteerd wordt...
Bouwverslag-101.jpg


:arrow: maar dan een probleem!!! :| De cowling past niet goed, sluit niet aan aan de onderzijde
Bouwverslag-103.jpg

Dit terwijl de kap echt volgens de lijnen en het bouwvoorschrift in elkaar is gezet:
Bouwverslag-104.jpg


shame on you TF! Jammer want nu moet de kap gedeeltelijk weer gesloopt worden om hem fatsoenlijk passend te krijgen...hierbij ontstaat een spleet tussen de twee helften...
Bouwverslag-106.jpg


Maar het sluit nu wel beter aan; wel een beetje onder spanning, maar goed...Die spleet wordt straks opgevuld met plamuur alvorens er een laagje glas in gelegd is welke als bodem fungeert
Bouwverslag-111.jpg


En ook maar meteen het motorschot een laagje glas gegeven
Bouwverslag-110.jpg


Hier zie je trouwens ook de opvulblokken die rond geschuurd zijn en de spleet tussen cowling en romp maken...

:arrow: Het complete plaatje ziet er dan alsvolgt uit:
Bouwverslag-108.jpg


:arrow: samenvattend: mooie kap, leuke luchtstroming alleen jammer dat de pasvorm zo belabberd is...uiteindelijk wel te repareren...

:arrow: goed dat was het, tot de volgende keer, dan ben ik ws begonnen aan de vleugel! en komt de vraag welke retracts ik wil gaan gebruiken!?
 
Ziet er goed uit Christiaan,

blijft een mooi gezicht zo'n grootte ronde neus. En makkelijk voor de motor inbouw :wink:

Wat betreft de retracts zou ik niet voor de door TF geadviseerde pneumatische plastic bi-stabiele Robart units gaan. Veel te fragiel voor op een hobbelig grasveldje.

Voor hetzelfde geld heb je veel sterker uitgevoerde retracts die ook nog eens mono-stabiel zijn. Bij gebrek aan lucht komen de wielen dan automatisch uit.

Vergelijk Robart maar eens met bijvoorbeeld spring-air, eurokit of Century Jet.


gr.
 
wel een beetje onder spanning

Zou ik erg mee uitkijken, mijn ervaring is dat die spanning uiteindelijk tóch leid tot scheuren en barsten als gevolg van trillingen en temperatuur (kapje kan aardig heet worden bij hete, zonnige dag bij stopzetten van motor ná de vlucht, stralingswarmte).
De olie die er dan overal bijkomt zorgt ervoor dat het ééns mooie kapje slecht te repareren is.

Leuk project trouwens!

Groet,
Gerald
 
@stefan: motor is nog inloop fase, een 3 jaar geleden ingezet.. :) ..dus ben benieuwd hoe ie nu is. Van binnen ziet ie er nog als nieuw uit!

@Gerald: jep, heb je zeker gelijk in. De kap verdient nog wel wat meer aandacht, maar dat komt later.

Eerst maar eens een start met de vleugel gemaakt:
:arrow: de ribbetjes op de ligger.
Bouwverslag-112.jpg


:arrow: stukje verder, incl boven ligger
Bouwverslag-113.jpg


Wat opvalt aan deze bouw is dat de vleugelhelften ondersteboven worden gebouwd. Dat is wel even wennen. De ribben (halfsymetrisch ongeveer) liggen dus ondersteboven! Verder past alles echt heel erg goed. Heb zelden een dergelijk gestanste bouwdoos gehad die zo goed is qua passingen. De liggers passen echt perfect, evenals de achterlijst waardoor recht bouwen goed en makkelijk is. Keurig!

:arrow: dan het volgende: de retracts.
Zoals bla31 al zei, zijn er ook andere merken dan robarts en de veel te dure century jet. Ik heb bv een redelijk aanbod van spring air gezien, 25% korting op de retracts + airkit. (http:www.retracts.com) Waar ik nog een beetje over aan het tobben ben, en graag jullie mening daarover, is of het nu verstandig is om oleos aan te schaffen. Of is het beter om verestaal te nemen? Die laatste is natuurlijk significant goedkoper ($9 tegen $75 per paar). Maar nadeel van draad is dat het verbuigt! en ik zie het al gebeuren dat bij het opstijgen de boel krom buigt en vervolgens niet goed dicht wil en schade aan de vleugel brengt en je na iedere vlucht de boel recht kunt buigen... Anderzijds is de oleos veel stijver en geeft dus veel meer kracht door aan de constructie wat meer risico op uitbreken geeft. Is dit uberhaupt wel sterk genoeg te krijgen? Wat stellen jullie voor?

DANK!!
 
Ten eerste: Verenstalen poten met een krulletje zijn voor onze modellen ten alle tijden het beste!!! Echter......ze zijn zó ontzettend lelijk, zeker als je de rest van het model heel mooi afwerkt. Een optie kan zijn om ze dan met kunstof te bekleden (Te koop bij Robart) wat ze iets minder lelijk maken.
Oleo´s geven een mooier aanzicht, goede vering bij "normale" landingen maar ze hebben géén zij-waartse schokabsorberend vermogen. Vlieg je veel vanaf gras kan dat een nadeel zijn, versterken van de constructie rond de retrax is dan ook zeker aan te bevelen.

Wat veel mensen doen is de kist eerst invliegen met de dunne stalen pootjes, kan nogal wat klappen hebben en blijft alles tenminste heel bij verkeerd ingeschatte landingen.....eerste vluchten blijven natuurlijk leermomenten!
Eenmaal gewend aan de vliegeigenschappen (...nukken) gaan de mooiere maar minder tolerante poten eronder. Ze blijven echter fragiel wat crash-landingen betrefd, je hebt snel meer schade.

Groet,
Gerald
 
@Gerald, is het dan toevallig mogelijk om die retractunits uit te boren zodat de oleos erin passen? Of zijn dat totaal verschillende units, oleo en wire?

@Jan, eum ja dacht het wel, dacht jij van niet? Het zijn identieke liggers, die voor ongeveer 3/4 gelamineerde liggers zijn.
 
is het dan toevallig mogelijk om die retractunits uit te boren zodat de oleos erin passen? Of zijn dat totaal verschillende units, oleo en wire?

De meeste oleo´s hebben dezelfde dikte bovenstift gemonteerd als de verenstalen poot, kun je zo uitwisselen. Sommige grotere, heavy duty retracts hebben idd een groot gat waar de oleo´s direct in passen maar meestal zit daar dan weer standaard een opvul bus bij om mogenlijk een stalen pen te kunnen monteren. Overigens krijg je meestal standaard bij retracts die verenstalen poten.

Groet,
Gerald
 
Back
Top