Dat lijmen…
Binnenring moet goed ontvet zijn.
Dan een hele goede Loctite lijm kiezen. Dan die boor er weer in met die juist kleef.
Je kunt met bepaalde Loctites rondsels op elektromotoren lijmen.
Nauwe passing, zuigend noemen ze dat. Vervolgens verlijmd kan je er enorme vermogens doorjagen. Blijft gewoon zitten.
En zo een rondsel dan trekken is dan ook een knap lastige klus geworden.
Anders moet je zelf een trekker fabrieken.
Een draaibankje is dan wel heel handig.
Maar het principe werkt als een keilbout. Met daarin een stift om de zaak op te klemmen.
Zelf gemaakt uit een ijzeren boutje met een draadloze schacht, kop er af gezaagd.
Deze liet zich uitboren op de draaibank (pisbakkenstaal).
Overmaat, naar pas gedraaid, split-sleuf in gedremeld, toe geknepen na boren en inslijpen, weerhaakjes aan beide helften van de poten geslepen. En zo, dat het goed paste in de binnen ring.
Pen er in gedreven tot ik een goede klemming had, de weerhaakjes achter het lager.
Er is daar ruimte voor, maar miniem. Het lager zit in een cup.
Vervolgens verlenging van de trekker, middels een verlengde moer.
Dus met andere bout of draadeind te verlengen.
Stapeling van ringen en een dopje uit een doppenset, die stabiel en recht kon rusten op het motorhuis, specifiek de verkasting van de nokkenas.
Kon ik de boel - als ware met een vijzel - trekken.
Met een veel langere staf aan geschroefd, had ik er ook een trekhamer van kunnen maken.
Zou ook hebben gewerkt. Dan schrik je het lager er uit, zonder zijdelingse krachten.
Plaatwerkers gebruiken regelmatig trekhamers.
Trekker is vlot te fabriceren.
Als je met motoren werkt, auto of motor fiets 1:1, moet je soms ook inventiviteit aanwenden,
en eenmalig een stuk gereedschap maken…
Met doen en maken in de herhaling ontstaat vaardigheid…
Gr Bas
Binnenring moet goed ontvet zijn.
Dan een hele goede Loctite lijm kiezen. Dan die boor er weer in met die juist kleef.
Je kunt met bepaalde Loctites rondsels op elektromotoren lijmen.
Nauwe passing, zuigend noemen ze dat. Vervolgens verlijmd kan je er enorme vermogens doorjagen. Blijft gewoon zitten.
En zo een rondsel dan trekken is dan ook een knap lastige klus geworden.
Anders moet je zelf een trekker fabrieken.
Een draaibankje is dan wel heel handig.
Maar het principe werkt als een keilbout. Met daarin een stift om de zaak op te klemmen.
Zelf gemaakt uit een ijzeren boutje met een draadloze schacht, kop er af gezaagd.
Deze liet zich uitboren op de draaibank (pisbakkenstaal).
Overmaat, naar pas gedraaid, split-sleuf in gedremeld, toe geknepen na boren en inslijpen, weerhaakjes aan beide helften van de poten geslepen. En zo, dat het goed paste in de binnen ring.
Pen er in gedreven tot ik een goede klemming had, de weerhaakjes achter het lager.
Er is daar ruimte voor, maar miniem. Het lager zit in een cup.
Vervolgens verlenging van de trekker, middels een verlengde moer.
Dus met andere bout of draadeind te verlengen.
Stapeling van ringen en een dopje uit een doppenset, die stabiel en recht kon rusten op het motorhuis, specifiek de verkasting van de nokkenas.
Kon ik de boel - als ware met een vijzel - trekken.
Met een veel langere staf aan geschroefd, had ik er ook een trekhamer van kunnen maken.
Zou ook hebben gewerkt. Dan schrik je het lager er uit, zonder zijdelingse krachten.
Plaatwerkers gebruiken regelmatig trekhamers.
Trekker is vlot te fabriceren.
Als je met motoren werkt, auto of motor fiets 1:1, moet je soms ook inventiviteit aanwenden,
en eenmalig een stuk gereedschap maken…
Met doen en maken in de herhaling ontstaat vaardigheid…
Gr Bas
Laatst bewerkt: