Brandstof motoren

Ze maken ook geen motoren voor de modelbouw meer zo te zien.
Zo te zien heb je gelijk....

Tsja... blijkbaar kun je meer geld verdienen aan spul waarbij de klant niet echt kijkt wat het kost omdat ie het nu eenmaal domweg nodig denkt te hebben...
 
Webra Bully 3,5 cc rc in glow en diesel uitvoering :D
Bij de diesel zou de krukas krom zijn volgens de verkoper :confused: die zullen we eens moeten opereren :rolleyes:
DSCN6461.JPG

Groeten jef
 
De Webra T4 waar ik het laatst over had zit ook weer in elkaar.
Met nieuw lagers, keerring, pakkingen en riem.
En gelijk maar met glasparel gestraald.



Nu nog een keer een testbok maken om te laten draaien.

Jan
Prachtige motor, heb er ook 1 op de kop getikt, een 15cc versie.
11FA25AC-5351-4FB8-94D6-5F42395CBA63.jpeg
 
Nog even over de Webra T4 motoren.
Ik kwam laatst een T4-80 tegen die ik natuurlijk niet kon laten liggen.
Deze is weer anders dan de 90 want de 80 heeft een cilinder/plunjer in de kop die rechtstreeks door de getande riem worde aangedreven en de inlaat en uitlaat opening regeld.
De T4-40 heeft dit ook maar de 80 is toch weer iets anders want de distributie is volledig gesloten.
De carter ventilatie zit ook na de riem. Dus de distributie riem loopt in de olie.... Blijft deze lekker soepel mits het juiste materiaal gebruikt wordt maar wel appart!
Blijft mooi spul!

Jan
 
Nog even over de Webra T4 motoren.
Ik kwam laatst een T4-80 tegen die ik natuurlijk niet kon laten liggen.
Deze is weer anders dan de 90 want de 80 heeft een cilinder/plunjer in de kop die rechtstreeks door de getande riem worde aangedreven en de inlaat en uitlaat opening regeld.
De T4-40 heeft dit ook maar de 80 is toch weer iets anders want de distributie is volledig gesloten.
De carter ventilatie zit ook na de riem. Dus de distributie riem loopt in de olie.... Blijft deze lekker soepel mits het juiste materiaal gebruikt wordt maar wel appart!
Blijft mooi spul!

Jan
Inderdaad een andere dan mijn 90. Ik begrijp de werking ervan nog niet helemaal, kreeg hem binnen met de carburateur aan de bovenzijde gemonteerd maar de afbeelding op de doos heeft hem aan de onderzijde zitten. Kan dat ook of is dat weer een andere uitvoering?

Gr. Peter
 
Inderdaad een andere dan mijn 90. Ik begrijp de werking ervan nog niet helemaal, kreeg hem binnen met de carburateur aan de bovenzijde gemonteerd maar de afbeelding op de doos heeft hem aan de onderzijde zitten. Kan dat ook of is dat weer een andere uitvoering?

Gr. Peter
Ik heb begepen dat de eerste uitvoering de carburateur aan onderzijde had. Het mensel ging dan door het carter heen via een soort mebraam. (misschien gaf dat een onregelmatigheid in de afstelling) Echter bleek dat geen succes. Hierdoor is de carburateur direct op de kop gezet.
Bij het exemplaar wat ik heb opgeknapt zitten de oude onderdelen van voor de ombouw nog in de doos.

Jan
 
De carburateur op het carter was gedaan met het idee dat zo de brandstof al vast kon verdampen in het carter en dat de olie daar dan ook al voor het grootste deel achter zou blijven voor de nodige smering. het bleek echter minder goed te werken, vooral de gasstroom werd veel te veel belemmerd waardoor de motor eigenlijk altijd "lucht" te kort kwam. Hij kon bij lange na niet het potentiele vermogen produceren.
Bij ons op de club was ook iemand met zo'n motor, hij heeft al vrij snel de zaak omgebouwd en de carburateur rechtstreeks op de inlaat gezet. De aansluiting op het carter heeft hij met een plaatje afgedicht waar later nog een ventilatie nippeltje in is gemaakt. De motor was meteen een heel andere motor, veel betere en langzamere stationaire loop en duidelijk merkbaar meer vermogen. Al snel kwam dit ook bij Webra binnen en heeft men daar besloten die hele omweg via het carter te vergeten, latere versies hadden dus die voorziening niet meer. Voor de eerdere versies hebben ze zelfs ombouw setjes gemaakt zodat iedereen dat thuis kon doen.
 
Ik heb begepen dat de eerste uitvoering de carburateur aan onderzijde had. Het mensel ging dan door het carter heen via een soort mebraam. (misschien gaf dat een onregelmatigheid in de afstelling) Echter bleek dat geen succes. Hierdoor is de carburateur direct op de kop gezet.
Bij het exemplaar wat ik heb opgeknapt zitten de oude onderdelen van voor de ombouw nog in de doos.

Jan
Helder, dank voor de uitleg. Is niet heel veel documentatie van te vinden althans ik kon het niet vinden.
 
De carburateur op het carter was gedaan met het idee dat zo de brandstof al vast kon verdampen in het carter en dat de olie daar dan ook al voor het grootste deel achter zou blijven voor de nodige smering. het bleek echter minder goed te werken, vooral de gasstroom werd veel te veel belemmerd waardoor de motor eigenlijk altijd "lucht" te kort kwam. Hij kon bij lange na niet het potentiele vermogen produceren.
Bij ons op de club was ook iemand met zo'n motor, hij heeft al vrij snel de zaak omgebouwd en de carburateur rechtstreeks op de inlaat gezet. De aansluiting op het carter heeft hij met een plaatje afgedicht waar later nog een ventilatie nippeltje in is gemaakt. De motor was meteen een heel andere motor, veel betere en langzamere stationaire loop en duidelijk merkbaar meer vermogen. Al snel kwam dit ook bij Webra binnen en heeft men daar besloten die hele omweg via het carter te vergeten, latere versies hadden dus die voorziening niet meer. Voor de eerdere versies hebben ze zelfs ombouw setjes gemaakt zodat iedereen dat thuis kon doen.
Dat nippeltje zit er bij mij ook niet op, heeft dat toegevoegde waarde?
 
Er zal in elk geval ergen een nippeltje moeten zitten voor de carter ventilatie.
Misschien zit hij wel in het carter deksel.
Bij beide exemplaren die ik heb zit hij ook in het dekseltje aan de zijkant zoals Ernst vermeld.

Jan
 
Er is een duidelijk constructie verschil tussen de 90 en de andere modellen! De 90 heeft een kegelvormige schuif bovenin de kop zitten welke dmv. een haakse overbrenging wordt gedraaid om afwisselend de inlaat-plug-uitlaat vrij te geven, deze kegel omvat de hele bovenkant van de verbrandingskamer. Heel anders is dit bij de 40/60 en 80 modellen hierbij zit er in de lengterichting van de motor een as met een timing kanaal die rechtstreeks door de tandriem wordt aangedreven en daardoor afwisselend de in- en uitlaat vrijgeeft.
 
Back
Top