Carson Eurofighter

Bij de cheaterholes de achterzijde schuiner maken, niet aan de voorzijde. De randen niet te dun maken en niet al te scherp, moet toch nog iets van rond zijn.

Ok, bedankt.

De randen dus een aantal mm dik houden, en dan netjes afronden.

Ga van de week eens goed aan de slag ;) (zal proberen wat foto's te maken, maar camera is tijdelijk uitgeleend)

Het heeft dus geen nu om de "schuine inkeping" die voor de cheater holes zitten ook wat schuiner te maken? Dat er evt nog meer lucht die kant op gaat?

Overigens ga ik wel de roerstangen vervangen, heb nog 1.2mm veerstaal, zou dat goed zijn? of moet het zoals een paar posts terug echt 1,5 mm zijn?

Laatst bewerkt:
hierbij een tweetal foto's van de aanpassing die ik heb gedaan
aan de voorzijde een rond buisje door de helft en op de voorzijde plakken
bij de cheaterholes de schuinte aanpassen en er een plaatje kunstof van een motordoosje erin lijmen die ongeveer 5mm onder de onderkant uit komt zodat er door de vliegsnelheid meer wind bij de fan's kan komen en je geen kolkbeweging van wind rond de cheaterholes kan onstaan

full

even passen en dan nog netjes lijmen met lijmpistool gaat het trouwens uitstekend.

full

mijn ervaring en trouwens ook van een aantal andere (kijk maar eens bij F20 tigershark, de bevindingen van u4eake ) dat de inlet beter rond kan zijn dan geeft een beter stuwkracht.

moet ook even zeggen dat ik nu al een vlucht of 5 achter de rug heb (op 4 S lipo)en ik vind het een eerlijk model om te vliegen hij heeft toch een beetje de eigenschappen van een funjet, de landing gaat helemaal super wanneer je hem net voor de grond een beetje up geeft gaat hij als op een kussen landen

succes Allemaal

gr Albert

Laatst bewerkt door een moderator:
Thnx Albert!
Ziet er netjes uit zo! Ik ga de inlaat iets groter maken door aan de binnenkant wat schuim weg te snijden, en dan schuur ik de randen rond (of alleen de randen schuren??)

De cheater holes ga ik ook aanpassen zodat ze meer lucht naar binnen nemen, met minder weerstand.
Heeft het ook nut om de "inlaatrand" van de cheaterholes rond te maken? of dat juist niet?

Lood in de neus?

Ik moet mijn accu helemaal achterin leggen wil ik het zwaartepunt goed krijgen anders is hij te zwaar ? Op welke manier had je het lood bevestigd?

en verder, gewoon weer plakken! en weer lekker vliegen!

Greets Rowan,
ik heb het lood in de servouitsparing voor de canards gedaan en daarover een stuk tape.
gewoon weer plakken dat wordt nog moeilijk denk ik, als ik de neus terugbuig ben ik bang dat ik hem dan breek.

foto's volgen

Goeten,
Sam

Als het goed is kun je kromme dingen "repareren" door er kokend water over te gieten, toch?

En alles wat afgebroken is gewoon lijmen :D

:D het gaat ook om de warmte als ik het me goed herinner ;)

Succes met de verdere reparaties :)

kan iemand me trouwens nog ff tips geven over het openen van het beestje om de bekabeling goed te leggen?

Gewoon open snijden met een scherp hobbymes gaat prima daarna met bijv warmtelijm weer netjes dicht maken

gr Andre

Kan ik hem ook dicht plakken met uhu?
heb via een ander topic lijm gehaald van de hema die een goede vervanger moet zijn voor uhu...

Heb buiten uhu alleen epoxy... (2 componenten)

thnx, ga hem zometeen open snijden.
Dan ga ik de draden verleggen en de inlaten en cheaterholes aanpassen.

Ook ga ik 210, 220, en 230 mm CG (vanaf voorkant inlaat) aangeven onder op het toestel met kleine streepjes :) altijd handig.

verlegging kabels

Hmmm toch wel overtuigende berichten hier.

Eens kijken dan of ik dat ook beter weg ga werken van het weekend, want in principe is meer stuwkracht, kunnen vliegen op minder gas, en dus een langere vliegtijd?

Greets Rowan,

@BadBert. eens een keertje samen in formatie vliegen met de eurofighters op woensdrecht ? :mrgreen: (grapje he ;) kost me mn opleiding denk ik )

Inderdaad, en volgens een duits forum zou je in het meest optimale geval na, en minst optimale geval voor, ongeveer 20% stuwkracht moeten winnen... (wat een ruime minuut vliegtijd zou moeten winnen door minder throttle met dezelfde snelheid, en ook merkbaar meer topsnelheid volgens de verslagen aldaar)

Ik heb net het beestje terug dichtgelijmd :P operatie geslaagd ;)

Alle kabels netjes weggewerkt, regelaars iets verzonken in de bodem (wat schuim weggehaald), maar ze zitten nog wel in de luchtstroom (maar minder hoog als bij het door mij geposte fototje).

had helaas geen camera tot mijn beschikking...

Heb ook de inlaat netjes rond geschuurd, en de rand wat kleiner geschuurd zodat je een wat grotere inlaat krijgt.

De cheaterholes heb ik wat uitgesneden en glad geschuurd.

Zal als hij droog is (de lijm) een foto maken van het aanzicht naar binnen toe als ik mijn camera weer terug heb...

Nu nog wachten tot de lijm droog is, en dan de ontvanger aansluiten en het cg bepalen :)

In formatie vliegen lijkt me best wel een keer grappig :P maar niet slim idd ;)

UPDATE:
Zo, de ontvanger zit er in (helemaal voorin, in de servo ruimte van de canard aansturing) alleen nog ff kijken hoe ik de antenne laat lopen, denk naar het "richtingsroer" toe, en daar met een speld vast ofzo.
Accu ligt in het midden van de accu uitsparing, cr zit dan tussen de 210 mm en 220 mm vanaf de inlaat.

Ga denk ik nog ff een elastiek erin lijmen die de cockpit vast gaat houden zodat ik die niet kwijt kan raken :P (zit bij mijn gws me109 ook zo)

Laatst bewerkt:
foto's

Hier zijn 2 foto's van zaterdag avond, was al laat dus niet zoveel foto's kunnen maken. de 2 best gelukte staat hieronder.Ik heb zaterdag overdag de bekabeling beetje weggewerkt en de volgende modificatie is de happertjes bij de cheaterholes.

IMG_1388.jpg

IMG_1387.jpg

Greets Rowan,

En, voelde je verschil nadat je de kabels weggewerkt had? (nou ja, voelen... merken ;) )
Heb je een fototje van hoe het er nu naar binnen kijkend uit ziet?

Toch ziet die kist er in de lucht mooi uit :P

hoop dat ik die van mij snel de lucht in kan gooien voor zijn maiden...

Vlieg jij trouwens met de originele servo links? Of heb je ze vervangen door wat anders? Kunnen ze een flinke duik/roll aan?

Laatst bewerkt:
Net de boel aangesloten en mijn zender al redelijk ingesteld.
Moet alleen de max uitslagen nog afregelen.

Eventjes het model vastgehouden op vol gas... en damn, dat ding trekt als een gek. De kist trekt harder dan mijn andere normaal vliegende toestel, en vergelijkbaar kwa gevoel als mijn 3d kist...

EDFs klinken netjes en voel en hoor geen rare dingen :)

ben benieuwd hoe het vliegt :P

(vind de servo's trouwens maar raar klinken, misschien dat ik die nog vervang door sg90jes)

hoi Badbert
ik vraag me af of je hem nog gaat vliegen of dat je net zolang gaat lopen aanpassen en vervangen tot je een totaal ander toestel hebt.
ga nou gewoon met dat ding het veld op en gooi hem in de lucht je zal zien dat het gewoon vliegt en nog heel controleerbaar ook.
ik heb hem nu al een keer of 10 gevlogen en heb hem gewoon elke keer even iets bijgesteld met expo etc. tot ik het gevoel had wat ik graag heb met een vliegtuig.
als je met dit model niet in de lucht komt ligt het geheel aan je vliegstijl en niet aan het model
ik moet je vermelden dat ik hem 1 keer op 3S heb gevlogen en daarna alleen maar op 4S
maar geloof me het vliegt gewoon zeer goed.
dat van de servo's heb ik ook maar, volgens mij hoort dat bij deze digitale servo's

dus inpakken morgen en vliegen met dat ding;)

gr Albert

@albert:
ik heb verder nog niets aan het toestel aangepast, reden dat er nog niet mee gevlogen is, is dat ik er simpelweg totaal nog geen tijd voor heb gehad. Heb dit seizoen nog helemaal niets gevlogen!

Buiten de kabeltjes en de inlaten ga ik niets aanpassen, maar lekker vliegen :) De EDF's hebben gisteren voor het eerst gedraaid, vandaar mijn post.

Ik heb op dit moment geen zicht wanneer hij de lucht in gaat, als alles mee zit komende vrijdag ;)

Uiteraard zal ik proberen iemand foto's te laten maken of te laten filmen :D

Heb er iig zin in om met dit toestel de lucht in te gaan!!!

Goed om te weten dat het dus bij de (digitale) servo's hoort :P

ik heb de tips v/d vleugel en het richtingsroer fluor oranje gespoten omdat hij nogal slecht te zien was.
ik heb nog niet met deze kleuren gespoten, maar het moet wel meer zicht geven volgens mij.

gisteren weer opnieuw gevlogen 5e vlucht, wat een geluid met zo'n dubbele Fan prachtig, op 4S 3000mha gaat hij een mooie snelheid nu, met 2nieuwe regelaars van 30Amp erin en van 16,8volt met windkracht 4-5 ging zeer goed motorlooptijd ongeveer 5min vliegtijd 8min zeer eenvoudig te landen ondanks veel wind dualrate voor rolroeren nu op 45% en 40% expo 70% voor hoog/laag en ook 40% expo expofannetjes lopen niet helemaal zuiver ik ga ze balanceren verder alle kabels lipo plek aangepast enz die 20% sneller kon ik gisteren niet merken ook ga ik de tips enz een kleurtje geven voor beter zicht en om hem iets vrolijker te maken verder echt leuk toestel om er bij te hebben meer fun nu al mee dan de F16 van het RC die ik hiervoor had en badbert op 4S gaat het echt wel een stuk beter op 3S is het het net niet een EDF heeft veel meer vermogen nodig dan een prop maar probeer eerst zelf maar

gr Andre

Back