Chinese stoommachines... Is het wat?

Oh... ik weet dat ze niks kosten, en ik weet ook waar ik ze kan kopen... Ik heb ze gewoon niet, omdat ik die dingen altijd kwijt raak :p
 
PostNL is wel eens duidelijker geweest: Ze zeggen nu:
Expected tomorrow between 12:45 and 15:15
Shipment expected, but not yet arrived at PostNL
...

En dan zeggen ze OOK:
Shipment expected, but not yet arrived at PostNL
Expected tomorrow between 12:45 and 15:15

Bedoelen ze nu dat ze verwachten dat dat ding morgen bij MIJ is, of verwachten ze dat dat ding morgen bij HUN binnenkomt?
 
Bedoelen ze nu dat ze verwachten dat dat ding morgen bij MIJ is, of verwachten ze dat dat ding morgen bij HUN binnenkomt?
Dat het bij jou is.
Ze hebben het pakketje allang bij hun binnen, dat zou je kunnen weten op het moment dat ze beginnen te zeuren over inklaringskosten of zo iets.
(De douane bewaart geen pakketjes, dat doen de pakketjes transporteurs, zij hebben van de tamelijk grote pakjes pakhuizen).
Een pakje staat dan op hold voor verder transport, totdat alles qua inklaring is afgehandeld.
 
Ze hebben het pakketje allang bij hun binnen, dat zou je kunnen weten op het moment dat ze beginnen te zeuren over inklaringskosten of zo iets.
Dat zeg je nou wel, maar ze stellen EXPLICIET, dat het pakje nog niet bij PostNL binnen is, meerdere malen, en ook de tijdlijn is daar consistent en expliciet over.
Kijk maar:
(Foto verwijderd wegens teveel informatie)
Er staat daar vrij expliciet dat PostNL het pakje NOG NIET heeft, maar al wel een betaalverzoek doet, en ook dat ze mijn betaling ontvangen hebben, maar het pakje nog steeds niet bij PostNL aangekomen is.
Dat het pakje op een gegeven moment al wel door Douane vrij gegeven is, maar nog steeds niet bij PostNL binnen is, en uiteindelijk dat ze een levertijdstip "verwachten", maar dat het pakje NOG STEEDS NIET bij PostNL binnen is.

Bovenste regel zegt "shipment expected, but not yet arrived at PostNL, expected tomorrow between blah blah blah", en taalkundig betekent dat dat dat verwachtte tijdstip slaat op de "arrival at PostNL.
Uiteraard slaat dat volledig nergens op, maar dat is WEL wat er welbeschouwt staat.
 
Laatst bewerkt:
Je weet het pas als het pakket bij de bezorger in de bus komt. Dan krijg je mail over hoe laat ongeveer.
 
:D dan zit er weinig anders op dan thuis te gaan zitten wachten tot ik het pakket ontvang, om daarna mijn inbox te controleren :D :D :D
 
En dan maar afwachten wat de Friese douane doet Bert! Heb je verlof, ben je nog aan handen en voeten gebonden. 't Is wat met dat Chinese spul. Hopelijk arriveert het setje nu op korte termijn. Gr. Klaas.
 
Ik kreeg vandaag wat stoommachine tjes binnen :banana:
16859828443114822725426276429515.jpg
 
Oh, dat zijn de goeie! En inderdaad, gloeiplugmotoren zijn halve stoommachines.
 
YESSSS.... Als een kind op pakjesavond!, en nog 10 minuten vroeger dan PostNL aankondigde ook...

Chinese stoommachines, is het wat? Oordeel zelf:

20230606_140452.jpg

Verassend stevig verpakt, de doos had zelfs losse onder de tape aangebrachtte kunststof hoekbeschermers, iets wat ik eigenlijk nog niet eerder meegemaakt heb.
20230606_140723.jpg

Van binnen was de machine aan alle kantenstevig en netjes ingesloten met dik, stevig schuimrubber.
20230606_144145.jpg

En dat is hem dan: Erg prettig dat er twee reserve peilglas-buisjes bij geleverd zijn, alsook een sleuteltje voor de vuldop.
20230606_144210.jpg

Dit ziett er uit als een wijziging in het ontwerp: het smeertoestel was op de advertentie-foto's niet als doorstroomapparaat geplaatst, maar aan het eind van de stoomlijn, achter de regelafsluiter geplaatst. Dit schijnt beter te werken, al is het nadeel dat het smeren doorgaat bij gestopte machine, en dus na een "langere tijd stilliggen" een relatief grote dot olie de machine doorgaat.

Maar de grootste vraag natuurlijk: De Borkum is gedacht voor een staande ketel. Ik heb in mijn oneindige wijsheid (of is het onmogelijke eigenwijsheid???) éérst een machine gekocht (met liggende ketel...:rolleyes:) en later het onnozele besef opgedaan dat er dan ook een boot moet komen, en dus...

Nou, niet langer in spanning:
20230606_144602.jpg

JA! Hij past. Zelfs redelijk "riant"...

Jammer is wel dat de as van de boot 4 mm is en de as van de machine 5 mm, dus ik zal iets moeten doen met de koppeling. De ashoogte is iets aan de lage kant, wat stukken beter is dan andersom want de machine hoger zetten is makkelijker dan de bodemplaat aan te passen om hem te laten zakken.
Ruimte genoeg voor de gastank.
Wat wel mega-irritant is, is dat de gasleiding en koppelingen een andere maat hebben dan die van Regner, dus ik ben blij dat ik bij het regelkraantje van Regner een stuk gasleiding mee heb laten komen: Nu kan ik in ieder geval beide leidingen doorkappen en door de uiteinden aan elkaar de solderen werkbare leidingen bewerkstelligen.

Wat een beetje apart is, is dat de excentrieken voor de stoomschuiven smeergaatjes hebben, maar de drijfstanglagers niet.

Nou... helaas heb ik nog geen snelvul-ventiel voor de gastank, dus ik moet nog even wachten met opstoken, maar zodra dat er is, éérst inlopen...

Ik heb ondertussen filmpjes gezien waar deze machine op 3,5 bar moeiteloos een 75 mm vierbladsschroef trekt, en de Borkum heeft maar een 55 mm theelepeltje, dus de eerste gedachte is om onder de 2 bar te blijven om de regelverliezen in de manouvreerkraan te beperken.
Hoewel ik een voedingspomp heb, en de ketel voorzien is van een spui/voedingsafsluiter (helaas wel zonder terugslagklep, anders was het geen spui), gaat de inbouw van een voedingspomp niet echt heel makkelijk worden. Dus daar moet ik nog maar eens GOED over nadenken.
 
Gefeliciteerd.
De machine ziet er echt mooi uit.
Wel een vraag, waarom plaats je een opmerking bij de plaats van het condenssmeertoestel?
Als de machine stilstaat, dan heb je geen stoomaanvoer, ergo geen of nauwelijks condensatie.
Wat in mijn ogen wel hinderlijk is, dat het smeertoestel geen afsluiter naar de olietank heeft.
Juist bij het opstarten heb je veel condensaat en dit plempt gelijk het smeertoestel vol.
Bij het opstarten heb je nog geen olie nodig, daar het condensaat als smering dienst doet.
Pas als de machine op temperatuur is, moet je de cilinders gaan smeren.
Succes met nadenken over de voedingspomp. Henk.
 
Back
Top