Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

Ik heb wel dit gevonden:
HH2318.jpg


Maar dat zooitje kost ruim 100 euro, dat vind ik n beetje tever gaan. :P
 
Die blauwe dingen lijken nogal op de QuickUK Spirit mixerarmpjes, die heb ik nog wel liggen voor je, voor een zacht prijsje. Ik weet alleen niet of dat ding los er wel opkan zonder al die andere bling.
 
Dat werkt niet zonder de rest denk ik. Met name omdat de orginele feather net wat breder is waardoor die ball links dr nooit tussen passen.
 
Ik wil graag MG servos op mijn cyclic zetten, maar weet niet zeker wat ik zal doen.

Momenteel heb ik op de cyclic 2 stuks Robbe FS-500 servos staan, met nylon gears.

Er zijn 2 mogenlijkheden:
- Twee andere servos kopen met MG erin.
- Deze servos upgraden met een MG setje.

Hier zijn de gegevens van de FS-500:
Speed (4.8v): 0.20sec/60'
Speed (6.0v): 0.13sec/60'
Torgue (4.8v): 2.0kg\cm.
Torgue (6.0v): 2.5kg\cm.
Size: 29x13x29
Weight: 18gr.

En dit zijn de gegevens van een eventuele vervanger, een HS-81MG:
Speed (4.8v): 0.11sec/60'
Speed (6.0v): 0.09sec/60'
Torgue (4.8v): 2.6kg\cm.
Torgue (6.0v): 3.0kg\cm.
Size: 30x12x30
Weight: 17gr.

De HS-81MG is een stuk sneller en sterker, maar ze kosten rond de 37 euro en hebben geen ballbearing. De MG setjes om de FS-500 servos te upgraden zijn maar 13,50 euro per stuk en deze servos hebben wel al ballbearing.

Dus mijn vraag is nu, Is de FS-500 sterk/snel genoeg en zal ik deze voorzien van metale gears, of heeft et veel nut om snellere/sterkere servos zonder BB te nemen?
 
Hey Sven,

Ik zou de FS500 upgraden naar MG's. De servo's zijn zeker niet snel, vooral niet in vergelijk met HS81's. Toch is dit een eerlijke en degelijke servo, op de nylon tandwielen na. Met messing gear is deze servo nagenoeg onverslijtbaar, terwijl de HS81 geregeld wel eens de geest willen geven. Geen schande (vindt ik) gezien de nogal hogere prestaties die de Hitec's leveren (met name snelheid).
Een ander verschil tussen deze servo's is dat de MG HS81 veel meer speling vertoont dan de FS500 MG.
Na het demonteren van de Nylongear van de FS500, moet je niet schrikken van de groote (zeg maar klein en smal) van het hoofdtandwieltje. Een gemiddeld 9 grammertje heeft grotere en sterkere tandwielen.
Betreffende het krachtsverschil tussen de HS81 en de FS500... dat zou ik wel eens willen meten... ik vermoed dat de FS500 ondanks andere specs. niet minder is dan de HS81.


Succes, gr.A.
 
Tandjes.jpg


;)

Maar ik zal dr lekker MGtjes voor kopen, is ruim de helft goedkoper, en ik heb dan een BB servo, dat loopt schijnbaar toch wat lekkerder?

En hij mag nog wel zo snel of sterk zijn, met zon flexibele flybar als die van de corona, zal dat ding toch op zn eigen tempo van richting veranderen denk ik. :P

Bedankt voor je mening.
 
Ik heb weer wat..

Ik heb net mijn corona vliegklaar met 7cells op de weegschaal gezet. Maarliefst 1390gram! In de handleiding staat echter dattie met een borstelmotor op 7cellen rond de 1250gram moet wegen. De mijne is wel brushless, dus maakt et mischien niet uit dattie nu 140gram zwaarder is? Straks met die metalgears komt et zelfs nog wat bij..

Mijn setup:
Motor: Astro 020 *new* Ribbed Corona edition.
ESC: Schulze Future-18.46K
Accu: 7s 2400mAh. Sanyo NiCD
Servos: 2x Robbe FS500, 1x Hitec HS-81MG
Ontvanger: MkZ Sexta
Gyro: Futaba GY401
Upgrades:
- Align BEC system.
- Chopper-1 Titanium Tailboom.
- Chopper-1 Delrin Gearbox.
- Chopper-1 Delrin Tailboom mount.
- Chopper-1 Delrin Tailfin.
- Carbon tailfin (horizonaal).
- JR Landing Gear.

Wat denken jullie dr van? Moet ik gaan kijken naar gewichts reductie?
 
jij had een jamahaar lader? Die zijn wat voorzichtiger. Boven dien als jepack niet goed gebalanced is past er ook wat minder in.

De op d packs opgegeven waarden zijn met 1C laden en 1C ontladen.

Als je met veel meer C's omtlaad, geeft t pakket het eerder op, en laad er weer wat minder in.
Bijv mijn 700 piccolo pakketje, op lader met 1C laad ontlaad, 650 ma
Bij gebruik, va 500.

Niets om zorgren over te maken dus.
 
Niet zo goed gebalanceerd, dat kan toch nooit 400mAh schelen? Mario kreeg er nog met gemak 2400 in, zei hij, maar hij zei ook dat de packs al langer dan n half jaar hebben stil gelegen. Ik ben ze nu een stuk of 4 cycles aan et geven met 2400mAh laden en 600mAh ontladen (meer kan die X-peak 3 plus niet), mischien dat ze nog bijkomen.

En als de op de packs aangegeven waardes op 1C zijn, dan zouden ze bij mijn lader op 0,9C ook minstens die capaciteit moeten halen, maargoed, zie hierboven.

En in de heli geeft ie et eerder op, inderdaad, maar als ik em daarna met mijn lader ontlaad met een lage C, en daarna weer oplaad, dan maakt et toch niet uit offie et in et model eerder opgegeven heeft?

Maargoed, ik maak me pas zorgen als ik na et "joggen" nogsteeds met 0,9C de capaciteit niet haal. Dan zal ik de cellen eens individueel gaan doormeten.
 
Na een nachtje joggen (4x laden en ontladen):

Beter.jpg


Dat gaat al wat beter. :P Schijnbaar waren de nicds gewoon n beetje lui. Geloof et of niet, maar ik heb nog nooit NiCDs geladen (anders dan vroeger die rommel van mijn nikko autotjes). Maargoed, weer een illusie armer. ;) Wederom bedankt.

Maar nu weer verder met et meest recente vraagstuk. Is de corona met 1390gram tezwaar?
 
Ik probeer uit te vinden of mijn corona op lipo kan vliegen, want dan kan ik dr gemakkelijk een enorme bak capaciteit in proppen zonder et ding erg zwaar te maken. Voor et zelfde gewicht van de huidige 7cell 2400 NiCD pack van 450 gram, kan ik dr dan met gemak 5500mAh aan 3s lipo in doen.

Hier zijn gegevens te vinden van de motor:
http://www.espritmodel.com/accesories_astroflight_motor.html
Halverwege, de Astro 020 Corona.

Er staat wel 3s lipo bij, maar et wattage gaat daarbij wel FLINK omhoog (nog eens 70W erbovenop), dus ik denk niet dat dat een slim idee is?
 
Sven.. je hebt een GAS (lees ampere regeling) onder je duim zitten..

En ja het ding hovert op een bepaalde gasstand.
(= zelfde hoverwattager. )
 
Maar als ik eenmaal met forward flight begin, dan gaat die gas vrij snel helemaal open. Ik ga niet alleen hoveren met dat ding hoor.. En een motor van 70 euro ga ik liever niet (onbewust) af lopen beulen. Bovendien merk je zoals et er nu in zit niet dat je lipo leeg is, omdat ie met 8volt nog prima hoverd.. Dan zou je dr op zn minst een andere pinion in moeten zetten. Maar welke dat is, dat zeggen ze weer nergens.
 
Maar als ik eenmaal met forward flight begin, dan gaat die gas vrij snel helemaal open.
Dat zeg jij steeds maar de werkelijkheid is waarschijnlijk anders. Het komt niet vaak voor dat iemand in voorwaartse vlucht vol gas geeft.
Wat de lipo betreft, de motor kan het hebben, tandwiel moet je even zelf berekenen.

tieske
 
Maar als je vooruit wil, moet je toch gas bij geven omdat een gedeelte van de lift dan gebruikt wordt voor voortstuwing?

Ik zit trouwens ergens mee, de motor wordt denk ik behoorlijk warm. Na 7 minuten hoveren op een 7cell pack en de kap erop, is de motor, gemeten met een multimeter temp sensor op de as aan de achterzijde van de motor, ruim 60'c. Is dat teveel?
 
Maar als je vooruit wil, moet je toch gas bij geven omdat een gedeelte van de lift dan gebruikt wordt voor voortstuwing?

Je zult merken dat als de heli eenmaal vliegt je gas behoorlijk kunt beperken. Soms zelfs minder dan je nodig hebt dan met hoveren. Vooral als je voor de wind komt vliegt de heli lekker door en dan geef jij echt geen vol gas.

Je weet dat ik me van de temp. niet veel aantrek. De meeste motoren kunnen wel 100 graden hebben. Dus die 60 graden zou ik me niet druk om maken. Geeft de fabrikant niet aan hoe warm de motor mag worden?

tieske
 
Euh, warmte niet, maar wel wat andere dingen:
Amps: max 35A.
Watts: max 300W.

7 minuten vliegen op een pack van 2400mAh (effectief 2100, want met de ontlader komt er nog 300 uit), betekend dat de motor maar 18A pakt. Ampere zit dus wel goed denk ik. 18 ampere bij een nominale voltage van 8.4v betekend 151.2watt. Dat is denk ik dan ook wel goed genoeg.

Dat betekend dat ik nog 150watt en 15A over heb. voor ik volgens de fabrikant aan de max zit.

Hoveren doettie wel pas bij 60% throttle, dus ik denk dattie die 300watt niet kan halen, ookal geef je vol gas? Of hij moet eerst 100 meter uit de lucht vallen met de gas eraf, en dan vol gas erop, dan piekt ie denk ik wel even. :P Maar dat gebeurd hoop ik nooit.

Ik heb trouwens wel in de volle zon gehangen met die corona. Mischien beter savonds of sochtendsvroeg vliegen als et zomers weer is? ;)

De magneten gaan geloof ik pas stuk bij 90'c, toch? Et zijn "SM Cobalt" magneten, volgens et boekje.

En MINDER throttle (zo zal ik "gas" bij electro voortaan maar noemen. :P), bij forward flight? Werkt die rotordisk dan echt als een soort van vleugel zodattie meer lift krijgt met meer airspeed? Wat zijn helis toch rare dingen..
 
Freakazoid zei:
7 minuten vliegen op een pack van 2400mAh (effectief 2100, want met de ontlader komt er nog 300 uit), betekend dat de motor maar 18A pakt. Ampere zit dus wel goed denk ik. 18 ampere bij een nominale voltage van 8.4v betekend 151.2watt. Dat is denk ik dan ook wel goed genoeg.
.

dat is maar een indicatie wat je nu geeft, de enigste betrouwbare manier om te METEN wat je doet in flight, is van iemand een WHATS'UP meter lenen en ertussen hanegn.
 
Als ie meer watts pakt, dan vliegt ie korter, simpel als dat. :P Hoeft je toch niet super technisch voor te doen?
 
Freakazoid zei:
Ik zit trouwens ergens mee, de motor wordt denk ik behoorlijk warm. Na 7 minuten hoveren op een 7cell pack en de kap erop, is de motor, gemeten met een multimeter temp sensor op de as aan de achterzijde van de motor, ruim 60'c. Is dat teveel?
Welnee.. een beetje kwaliteits motor met kwaliteits magneten kan het dubbele verdragen voor dat de magneten demagnetiseren.
 
Back
Top