De definitie van een stock klasse ?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Roelof, 5 apr 2013.

  1. RC Bastard

    RC Bastard

    Lid geworden:
    4 feb 2012
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Amsterdam
    Is bestelnummer 138135V3 nu de nieuwe of de oude?
    Zie als beginner door de bomen het bos niet meer..

    Als het de oude is kloppen de reglementen niet meer.

    Wat een gezeik toch weer en zoals eerder geopperd, allemaal een nieuwe en gaan met die RC-banaan :banana:
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2013
  2. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Voor 90% van de rijders is de stock klasse ideaal en eerlijk, ze kunnen met vermogen weinig goed maken aangezien ze niet binnen 0.5s kunnen sturen.

    Voor de top 10% is het totaal geen stock klasse, maar een klasse waarbij hele kleine verschillen (financieel grote) een enorm verschil maken, sturen is hierbij totaal ondergeschikt.

    Eigenlijk dus best een goede klasse voor de sport, de vraag is of het gezeik van de top 10 niet de sfeer verpest en rijders weg blijven. Een gelijke eerlijke klasse bestaat niet, denk wel dat het echt heel leuk zal worden als ieders motor/esc/accu en lader echt hetzelfde is..
     
  3. SuperMario

    SuperMario

    Lid geworden:
    14 sep 2010
    Berichten:
    63

    Zelfs voor iedereen een verse verzegelde handout motor is niet eens ter stemming gebracht in de vergadering hierover.
    Werd door bestuur weggeveto'd.
     
  4. SuperMario

    SuperMario

    Lid geworden:
    14 sep 2010
    Berichten:
    63
    True true.
    Natuurlijk zijn er altijd verschillen.
    Als iedereen maar wel binnen de regels blijft opereren.
    En dat de huidige regels nog (wellicht te) veel ruimte hebben is iig deels door en deels voor de rijders besloten.
    Tja, ieder zal idd moeten beslissen of hij/zij dat wel of niet leuk vinden.
     
  5. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Het zijn ook verschillen die niet enorm groot zijn, zaken als andere motoren (turns) in een ander huisje persen en het vervangen van het binnenwerk van een regelaar (wie was dat ook alweer..) zie je niet meer.
    Ben zelf van plan dit jaar nog een paar bekertjes te gaan pakken met de spec-r S1, gaat alleen veel meer tijd en geld inzitten dan in elke andere klasse.
     
  6. SuperMario

    SuperMario

    Lid geworden:
    14 sep 2010
    Berichten:
    63

    Dat zijn aannamen....
     
  7. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Het leuke is, de top 10 hoor ik niet 'zeiken' ;). Nummer 10 tot en met 20 ook niet. Het zeiken (en dat is mijn mening) komt uit hoeken van mensen die soms niet eens meerijden ;)
     
  8. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Idd. Zoals de meeste uitspraken hierover.
     
  9. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Op het Nk rijden toch geen 20 man? of moeten we dat aannemen:D
    Het is gewoon niet de klasse zoals die verkocht wordt.
     
  10. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Haha, 20 tot 30 hoor ik ook niet :p
     
  11. Ron1

    Ron1

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Best
    Laat een naam weg uit deze discussie en er is geen discussie , maar dat terzijde.
    Natuurlijk willen we duidelijke regels, de vraag is hoe deze in het toch al kleiner wordende race wereldje te handhaven. Tot nu toe een hoop gezever maar geen oplossing. Mijn defenitie van " stock" is alles gelijk, en voordat er een wijsneus is die vraagt of dat ook voor de te rijden merk auto is, antwoord is NEE.
    Waar ik op doel is de huidige motor en regelaar, en aangezien daar al reeds in is voorzien vraag ik me af " what the hell is the problem"
    Waarom lukt het bij een ETS wel en bij onze nietige wedstrijdjes niet om leuk en gezellig te racen ? Heel simpel, eenvoudige regels waarbij enkel de excessen eruit worden gehaald om te controleren. Ik hoor geen gemopper op het circuit door de top ..? (hoeveel ook al weer) , alleen hier door mensen die niet of nouwelijks Electro rijden.
    Nog belangerijker is, is dat de regelementen reeds zijn vastgelegd voor dit seizoen. Alle wensen die betrekking hebben op de huidige regelementen kunnen ingediend worden "voor volgend seizoen". Het kan en mag niet zo zijn dat er nu een discussie onstaat !!!! dit zou betekenen dat een ieder die komentaar heeft, heeft zitten slapen tijdens de vergadering ( of is niet geweest).
    Ik stel aan een ieder voor deze eindeloze discussie te beeindigen en zich te gaan richten op een nieuw race seizoen waarbij vele ideeen naar boven zullen komen die we kunnen gebruiken voor 2014!!

    D`n ouwe
     
  12. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Helemaal mee eens. Dank !

    Lekker rijden ! Moge de beste stuurman bovenaan eindigen. En voor de rest veel plezier hebben.
     
  13. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Is dat zo? Ik las in het NK draadje dat een rijder toegaf dat hij niet meekwam met de rest van de snelle rijders en bij navragen aan die snelle rijders was het antwoord een gm rotor gebruiken want die gingen hard. En dat heeft hij ook gedaan. Dus nee je hoort geen "gezeik" maar het is er wel en de info is gewoon binnen de groep te krijgen.

    Maar wat maakt het uit, bij de volgende blz wordt het verhaal terug gespoeld en weer van voren af aan gestart.

    Wat is de gemiddelde rondetijd van de modified TC op de AMCA? Heb ik alvast een doel om op te schieten met mijn "stock" pro10 ;)
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Negeer je de meldingen of probeer je er omheen te draaien? Even verder kijken dan je eigen NK clubje! Er zijn genoeg mensen buiten jouw clubje die met vragen zitten en dat zijn mensen die je niet kunt afwimpelen met leren rijden en afstellen. Ik hoor alleen van jou en van je clubje alleen maar dat strenge controles niet wenselijk zijn.

    Heel mooi verhaal waar het mij onduidelijk is aan welke kant je staat, ik lees dit hele topic al niets anders over excessen controleren maar met welke instructies en middelen moeten we de excessen controleren? Veel rijders uit de vaste kern willen hier niet aan en negeren de wereld er omheen. Laat ik nog even aanhalen dat ik dit topic niet specifiek voor het NK gestart heb maar juist voor de mensen op clubniveau waar dezelfde klasse gereden wordt en nogmaals, ik praat dan ook over ervaren rijders uit andere klasses die de grote verschillen ondanks "stock" niet snappen.
     
  15. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Gelukkig....er is niets aan de hand, ik snap niet waarom Roelof zo zeurt ;-) Er kan dus een slotje op......zullen we dan maar een topic NK 2014 openen, zijn we in ieder geval op tijd voor de vergadering!!!
     
  16. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik kan me voorstellen dat een dosis talent, goede preparatie, de juiste set up en training je een heel eind op de goede weg helpen.
    Maar blijf (grote) snelheidsverschillen op rechte stukken in deze klasse vreemd vinden.
    Zeker als men er op een recht stuk voorbij gaat alsof de ander stil staat, en men gelijktijdig, achter elkaar op de zelfde lijn de bocht uitkomt.

    Ik heb dit afgelopen jaar in Lelystad zien gebeuren in de A-finale, waarbij een voormalig Nederlands kampioen voorbij gereden werd...
    De laatste heeft hier later verklaard dat hij niet geheel legaal reed, en toch was er een groot snelheidsverschil, zonder verklaarbare rede. Dan vraag je je toch af wat er dan aan de hand is, zeker als leek in de stock-klasse.

    Dit simpel afdoen dat het aan de preparatie, set-up en training ligt vind ik persoonlijk kort door de bocht.

    Ik zou dan graag weten wat ik nog meer kan doen, in de preparatie en de set-up bijvoorbeeld. Maar als je hier naar vraagt, krijg je niet altijd zinvolle antwoorden.
    En ja, ik weet ook wel dat het lastig is om bepaalde vragen te beantwoorden, zeker qua set-ups, hier zitten zoveel variabelen in.

    Maar leg bijvoorbeeld voor de leken onder ons een uit hoe je een motor nu goed uitshimt, en waar je op moet letten. En zoals hier ook al eerder aangegeven, ik kwam er ook afgelopen weekend pas achter dat je meer rem kunt instellen op de regelaar. Door een deel van deze trukendoos te openen haalt men al wat onduidelijkheden weg.
    En misschien zijn sommige van deze dingen al wel eens beschreven, maar heb ik ze nog niet gevonden...

    En ja, het blijft racen, en daarbij zullen altijd grenzen worden opgezocht, hier heeft Robert helemaal gelijk in. Maar door deze grenzen openlijk bekend te maken blijft de competitie open en eerlijk. En ik snap ook dat sommige dat laatste stukje voordeel voor hun zelf houden.

    Ondanks dat hebben we tijdens het NK in Lelystad veel lol gehad met degene met wie ik daar was, en hebben we een hele leuke dag gehad, ondanks dat ik glorieus laatste werd.
    Ik kon gewoon mijn draai niet vinden op het circuit daar in Lelystad, dus misschien meer trainen daar?
    Ach waarom, doel was om een leuke dag te hebben, en dat is gelukt.

    Maar deze lol heb ik ook tijdens de clubwedstrijden, dus om nu hiervoor mee te gaan doen aan het NK? Nee, misschien de thuiswedstrijd.

    @Roelof, mocht je op de uitnodiging in willen gaan van Rob, je mag mijn Serpent wel lenen...
     
  17. Ron1

    Ron1

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Best
    Ik sta aan de kant van niet zeuren maar rijden, Ik neem aan dat ook een ITèr snapt dat de regels die voor 2013 vastliggen tot stand zijn gekomen tijdens de Nomac vergadering en we aan het begin van het seizoen niet zomaar gaan veranderen. voor 2014 kan je nog alle kanten op. Zorg dat je erbij bent!
     
  18. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Slotje???...Sorry maar ik heb nog wat te melden, als het nog toegestaan wordt door een bepaalde groep van rijders…!!!

    Afgelopen zondag een wedstrijd gereden in de TC 13,5t / 0 graden op het circuit van de HFCC!!! Ik was niet echt onder de indruk van de “rechtuit” snelheidverschillen bij mijn concurrenten..Niet alle club toprijders waren aanwezig die dag, dus ik ben benieuwd of zij mij nog gaan verrassen.

    Het rechte stuk was het …“enige stukje circuit”…waar ik niets verloor of zelfs winst vertoonde, ten opzichte van de andere, wat overigens op zichzelf wel verrassend was, aangezien ik met een oude Schumacher Mission (instapversie, geen koolstof) uit 2003 ofzo rij (niet echt de lichtslopende auto), de eerste versie SP motor (2de hands met heel veel “rij-ervaring/uren” achter de rug) en met een half gesloopte body (met een luchtweerstand, gelijk aan een vrachtauto, volgens ander) en een oude LiPo van 2 jaar oud, die ook al de langste tijd heeft gehad!!!

    Wij rijden met een overbrenging van 1:4,5, (vrij lichte vertand) ik vermoed dat dit de gelijkmaker is. Wanneer je een motor tot het eindpunt van zijn kunnen gaat vertanden, dan brengen accu spanning onder belasting en een evt lage interne weerstand van een regelaar, al legale grote verschillen aan het licht.

    Ik zou wel eens een test willen zien, waarbij een motor wordt gebruikt met veel minder windingen dan we nu rijden, en een …“lichte vertanding”…, waardoor de topsnelheid weer gelijk is aan wat we nu rijden (zeg bv 62 km/u plus ???), hierdoor moet je wel heelveel "meer" rpm uit de hoge hoed toveren, om nog veel (top)snelheidverschil te laten zien…oftewel kleine verschillen, al dan niet legaal verkregen, zullen dan niet meer groot uitgemeten worden…!!!

    Ik heb hier zelf niet de middelen voor, niet financieel, noch qua materiaal, maar misschien wil iemand anders deze theorie even staven…???
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Is een prima gedachte maar heb ook begrip voor de mensen die met vraagtekens zitten die blijkbaar niet weggenomen worden. Zelfs niet door de persoon die daar juist iets mee moet doen. Ik wil best wel weer electro gan rijden, veel heb ik maar moet wat investeringen doen maar ik wil pas rijden als ik onder de stockregels ook zeker weet dat iedereen reglementair correct rijdt. Ja, ik accepteer optimalisaties die kleine verschillen maken maar ik accepteer geen illegale handelingen die te grote verschillen maken welke naar aanleiding van div. reacties toch wel vaker voor komt dan men denkt. Vooral de wens op geen controles doet niet mee helpen met het idee dat men legaal speelt, heb je niets sta je open voor controles.

    En nee, ik heb geen electro licentie dus kan niet mee stemmen maar als sectie BC08 rij en regel ik normaal wel de brandstof klasse en weet hoe het hele spelletje speelt.
     
  20. J.Eichhorn

    J.Eichhorn

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    184
    het hele probleem van de stock klasse is de ETS en de NOMAC..

    De ets is alleen maar een commercieel grapje op de zakken van Uwe en Scotty te vullen. De race is hartstikke gaaf omdat er veel (inter)nationale rijders op afkomen, maar meer als dat is het niet.. Maar hier kan je nog voor kiezen, omdat het vrij geisoleerde wedstrijden zijn. Maar nk's en clubwedstrijden zijn dat niet
    Maar de Nomac heeft zulke domme regels dat je alleen maar met elektro licentie mag stemmen en het jaar verreden moet hebben dat er dus niks gaat verranderen. Nomac fanboys komen vanzelf weer met de flauwekul dat het begint bij de clubs, maar die gaan zich aanpassen naar de specificaties voor een NK om de drempel maar laag te houden. Clubwedstrijden passen zich automatisch ook weer aan. Zo simpel is de realiteit..

    In een ander topic was het niet de plek om te discuseren over dit onderwerp want als je deze pagina's doorleest lijkt het alsof er van alles aan de hand is en voor beginnende rijders zal dit zeker voor nog meer verkeerde vraagtekens zorgen.
    Maar ik ben het eens met Roelof dat de definitie van stock, zoals hij deze interpreteert, moet zijn dat iedereen met de zelfde specificaties rond tuft. En ik denk dat hij dit ook duidelijk probeert te maken. al dan niet op de verkeerde manier? :)

    Waarom is er niet gekozen voor een motor die gewoon niet open kan? Ben je al het grootste deel van het gezeik kwijt. Reden, DE ETS!! en het excuus dat men veelal deze spullen bezit is ook flauwekul, want ze geven zat uit per jaar dus een motortje van 30 euro kan er best nog wel vanaf..

    Waarom word er voor een vertimebare Speed Passion motor gekozen?? Reden: Lees al het bovenstaande..

    Ze zullen zich bij Speed Passion een fles champagne openen eind dit jaar, want er worden weer 1000 motortjes verkocht. Zelfde naam, iets andere stator , rotor en sensor en weer een mooie jaaromzet..

    Dat er er geklooit word met motoren is duidelijk, in hoeverre dat gebeurd zoals is vermeld door sommigen weet ik niet, maar het samenstellen van een motor van oude en nieuwe motoren is gewoon een feit. Maar wat is binnen het toelaatbare van de regels en wat niet. Die discussie blijft zolang je met deze motoren blijft rijden. Want er verandert zoveel dat er niks concreets vast te stellen valt..

    Dus wat is de oplossing.. Want we discussiëren voor een oplossing lijkt me?

    Volgend jaar houd de nomac op met deze motoren.. Kijkt wat er bij de Nederlandse importeurs voor mogelijkheden zijn voor een goede vervanger zodat deze gemakkelijk in elke hobby winkel in NEDERLAND te koop is uiteindelijk. Een simpele keuze van 2 en laat die door een simpel formulier ook op alle clubs stemmen (zodat niet iedereen naar een nomac vergadering moet waar je de helft van de avond in slaapt valt..) En je hebt een oplossing voor je stock klasse probleem!

    Voordat iemand over regelaars begint..Ook hier geld hetzelfde verhaal.

    En de mensen die de ETS heilig verklaren.. Als er toch ergens flink word valsgespeeld is het daar wel. Xray en yokomo pompen er bij elkaar flink wat euro's tegenaan voor scotty en uwe.. denk je dat zij dan moeilijk gaan doen als er een xray rijder meerdere regelaars gebruikt dan toegestaan? of de stickers overplakt op nieuwe bandjes.. het rook in Cran Canaria meer naar paragon dan naar zonnebrand olie.(was hier zelf niet bij maar dit is mij door verschillende rijders verteld die aanwezig waren) Maar ze doen er geen reet aan zolang er maar niet door de sponsoren word gezeurd. Goede rijders eindigen altijd wel waar ze ongeveer horen maar tussen de top 20 en de nummer laatste gebeurd van alles.. Toffe wedstrijd maar er moet niet gedaan worden als ze daar roomser zijn als de paus..

    Edit: moet hier wel nog even aan toevoegen dat op de mach bv. bij clubwedstrijden er ook snelheidsverschillen zijn. Er is hier tijdens de paas race en de zac naar gekeken en de verschillen waren er wel, maar het waren er meer die "hard" gingen en er waren er ook meer die "zachter" gingen. Dit is voor een deel aan accu's auto's en rijders te wijten maar ook een beetje aan het samenstellen van motoren van orginele speed passion onderdelen met wat men in het bezit heeft.. Ik doe dit zelf ook. En iedereen die ik ken die goed kan rijden doet dit ook. Geen uitzonderingen. Maar dat mag in mijn ogen. Vind het solderen van sensoren en al die andere genoemde zaken wel degelijk een verkeerde vorm van valsspelen maar die vallen vanzelf wel op denk ik zo..
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2013

Deel Deze Pagina