Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Mogguh Femmo, bedankt! :D

Styreen kan je bij de kantoorboekhandel kopen waar ze ook spullen voor maquettebouw verkopen, bijvoorbeeld Civo Design in E'hoven (in de Witte Dame).

16.5 gram is niet te veel, maar het voelt redelijk zwaar aan "in de hand".

Of de primer wel of niet gaat reageren met de lak weet ik pas na het lakken straks... ;) Ik kan het van te voren testen door een stukje afval styreen met deze primer te spuiten en dan af te werken met de eindlak.

Groeten, Ramses

Vraag bovenkant vleugeltank foto`s

Van de DH-82A Tiger Moth heb ik heel veel foto`s van internet gehaald, ook van walk-arounds, maar geen enkele duidelijke van de bovenkant van de vleugeltank :confused: Wel enkele schuin geschoten foto`s maar daar zie je niet genoeg op (alleen het achterste pijpje). Het gaat me om duidelijke foto`s van de bovenkant met de verschillende pijpjes goed in beeld.

Heeft iemand zulke foto`s voor mij?

Groeten, Ramses

TigerMoth_VH-BVB_med_02.jpg

Niet goed genoeg zeker...maar kijk eens naar de achtergrond!!

Hahahaha, da`s jouw hangaar man! :D Hmmz, die P-40, effen mat groen,... lijkt wel een KNIL/NEIAF jager :mrgreen: ;)

Maar nee, zulke foto`s heb ik genoeg. Het gaat me om details dus een foto van dichtbij geschoten. Met duidelijk de details van de pijpjes, fittingen en ringen, etc op de bovenkant van de vleugeltank.

Groeten, Ramses

gas-cap-now-seals-what-is-post-for.html

search

Hiermee moet het toch lukken lijkt me....

Linkjes doen het niet schijnbaar
Fff zelf openen en uploaden dan

eentje die hier al ergens in dit mooie draadtje staat

1785804.jpg

en nog een paar van het WWW geplukt

XWFIA_3.jpg

9%20-%20Tiger%20Moth%20-%20Blog%20MW%20Feb%202011.jpg

Je kunt ook een keertje naar Seppe rijden met een paar fototjes van model (en/of je model meenemen)en vragen of je foto's mag maken van de moths die daar staan in het museum staat (evt eerst een afspraakmaken)

Succes met de afwerking
grts
Eric

Update

Dank je Eric! De bovenste twee zijn een beetje te ver weg om de details te kunnen zien, maar de onderste is precies wat ik zoek! :D

De foto uit Femmo`s linkje is een perfecte foto van de details, met deze foto`s kan ik verder, thanks! :D

full

Update

De ribben aan de zijkanten van de vleugeltank gelijmd met 30 minuten epoxy en de stang aan de achterzijde gemaakt van een houten penseel (heel hard en licht rondhout) met een laagje aluminiumtape erover. Met lithoplaat nog wat details toegevoegd. Nu ik bovenstaande foto`s heb kan ik weer verder :D

Tiger_Moth-290.JPG

Tiger_Moth-291.JPG

Tiger_Moth-292.JPG

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
Ha Bart, dank je! :D

De vleugeltank van Toni Clark bestaat uit een boven- en onderschaal van glasvezel. De tank heeft aan de boven- en onderzijde al de ribbels:

full

De zijkanten zijn echter glad (wordt nog een kopplaat tegen gelijmt) en hoe ik daar later de ribbels op gemaakt heb kan je hier vinden: > klik <

Groeten, Ramses

Even bezig met tekeningen voor het piloten poppetje, zie HIER

Het tekenwerk is klaar, nog wat photoshoppen om de andere tekeningensets af te maken dit weekend/volgende week en dan weer verder met de Tiger Moth! :D

Groeten, Ramses

Dat ziet er gaaf uit zeg die piloten pop !!

deze zijn ook wel leuk , uit balsa gemaakt.

attachmentNew.php

mvg,

Bart

Dank je Bart en die poppen zijn inderdaad ook erg leuk!

:arrow: Voor degene die ook een 1/4.8 Toni Clark DH-82A zou willen restaureren, er staat er weer eentje op marktplaats. Ik ken de kist en verkoper niet, kwam de kist net tegen tijdens surfen: Tiger Moth

Ben weer wat verder met m`n Tiger Moth. Landingsgestel en motorsteun bevestigd en de luikjes in de bodem afgemaakt. Voor de wielen nieuwe velgen gemaakt, maar die zijn nog niet klaar:

full

full

full

Groeten, Ramses

Update

Kuifduif en Bart bedankt! :D

Bart, bij de grote 1:3.3 TC Tiger Moth is het wel een verend landingsgestel dacht ik, maar bij de 'kleine' 1:4.8 TC Tiger Moth is het landingsgestel inderdaad zoals Femmo zegt niet verend maar vastgesoldeerd volgens TC tekening:

full

De vering komt van de wielen zelf, toch nog best opmerkelijk hoeveel dat is!

De wielen die op de kist zaten toen ik haar overnam had 'spaken' aan de buitenkant en dichte wieldoppen met een te groot gat erin aan de binnenkant:

Tiger_Moth-217.jpg

De wieldoppen knelden zichzelf via de rand vast en dat moest behouden blijven. Van de wieldoppen de randen afgesneden en op een plaatje styreen gelijmd. De wieldoppen weer uitgesneden en die knellen zich nu mooi vast door de oude randjes aan de binnenkant tegen de velg. Nieuwe asbussen in de velgen gelijmd en de styrenen doppen met aluminiumtape bekleed:

full

De wieldoppen moeten nog afgewerkt worden. Ik heb de wieldoppen met de letters "DH" in relief van De Havilland als veel gezien op de DH-82A Tiger Moth maar die wieldoppen zitten niet op de G-AGHY. Daarop zitten eenvoudige ronde gebolde doppen.

De luiken voor ontvangeraccu en ontvanger afgemaakt. Het luik aan de voorzijde is een triplex frame met lithoplaat deksel en het luik aan de achterzijde is een triplex frame met 0.4mm triplex deksel bekleed met oratex (geen lithoplaat ivm eventuele storing op ontvanger er direct boven):

full

Gaten in de rompspanten gemaakt voor de kabels in verband met de uiteen liggende vakken voor vlnr.: ontvangeraccu daarachter servo`s voor gas, hoogte- en richtingroer en daarachter de ontvanger:

full

Accu, servo`s en ontvanger er even los ingelegd:

full

Vakjes ogen klein maar er is toch meer dan genoeg ruimte. Op gas en de rolroeren (per stuk) ga ik Futaba S3001 BB`s gebruiken. Voor het hoogteroer wil ik een Futaba 3010 BB gebruiken.

Vraagje; Is een Futaba 3001 BB voor het richtingroer voldoende of is een 3010 BB toch verstandiger voor deze maat kist?

Groeten, Ramses

Vraagje

De tekeningen voor de pilotenpoppen in de diverse schalen heb ik vandaag afgerond en zijn HIER te vinden
PilotSmiley.GIF

Graag heb ik advies voor de richtingroerservo; Is een Futaba 3001 BB (3kg) voor het richtingroer voor deze maat kist meer dan voldoende of is een Futaba 3010 BB (6kg) toch verstandiger ?

Groeten, Ramses

Hmmmm,... helemaal niemand?
Dan ga ik het met de S3001 BB proberen en gebruik alleen een 3010 BB op het hoogteroer.

Groeten, Ramses

Back