Eigenlijk zou ik die routine in de opleiding moeten steken bedenk ik me nu. Leerling-leraar koppelen, ik stuur 'm in de zon, haal jij 'm er maar uit ...
Dan moet er wel zon zijn...
Maar wat ik vaak deed bij lessen is de leerling afleiden, dan flink aan zijn knuppels rammen en dan mag hij hem zelf uit die positie halen.
Dan moet je ook bedenken, hoe ligt ie, gaat ie van me af of komt ie naar me toe.
Beste is om heel voorzichtig te voelen hoe hij stuurt maar in het begin zie je de meesten meteen in paniek raken en hard sturen en dan zijn ze het volledig kwijt.
Dus in elke situatie, zon of achter een boom langs vliegen (ja het gebeurt) niet sturen maar kijken waar hij eruit moet komen en dan pas weer sturen.
Zelf ben ik wel eens in de situatie terecht gekomen dan ik tegen de schemer ging vliegen met een JePe Piranha.
Ding de lucht in, richting waar de zon ondergegaan was en dan de naar de andere kant vliegen, waar het dan ineens verdomde donker is.
En dan ben je hem ineens kwijt.
Ik heb nog geprobeerd hem op geluid te vliegen, het laatste wat ik hoorde was plof....
Dus ik heb ook wel eens een probleempje met zichtbaarheid.
Of je staat met 3 man naar een model te kijken wat ergens op 1km hoogte zit,
Zelf ben je hem allang kwijt maar je vertrouwd de mensen om je heen.
Tot ze zeggen, ik zie hem niet meer, al een tijdje niet.
En dan zoeken, zoeken... honderden meters verder zie je ineens iets in de lucht glinsteren,
En ja, dat is het model.
En dan uitproberen welke kant ie opgaat en dan zo snel mogelijk weer richting veilige zichtbare hoogte komen.
Denk dat elke F5B of hotliner vlieger dat wel kent en dat gaat Wil ook meemaken met de Ion.
Dat ga ik hem ook leren, het ding zo hoog neerzetten dat het niet meer plezierig is om te vliegen.
En hem dan toch weer heelhuids aan de grond te krijgen.
GJ