paniekreactie, stress, twee duimen omlaag...
gas dicht en up..
ikzelf heb vroegah vaak met groot materieel gewerkt, daar was altijd regel 1 dat iedere beweging in een noodsituatie vooraf bedacht moet zijn, of gecontroleerd.
auto op je af van voren, stuur opzij, en je ramt zomaar een bus van zijn wieltjes.
fractie van een tel, maar wel voldoende om de paniekreactie even uit te meten.
niets doen is dan vaak weer even beter.
per situatie anders.
@WillydeWoofer :
als een toestel zoiets zelf doet, is het ook voor een gevorderd vlieger even zeven kleuren stront uit de broek scheppen.
zo heftig gebeurt niet vaak.
kan zijn dat er een beweging in het toestel kwam, waar je van schrok, waardoor er een extra roerinput bij kwam.
dit weten we nu niet, maakt ook niet uit. soms doen ze het.
vanaf hier is het nu simpel praten: maar toestel wat achterover gaat (dus op zn kop ligt), eerst recht draaien, poten omlaag.
dan kun je weer sturen zoals in de vingers zit.
dan gas op, en sturen.
of als eerste gas erop, ligt eraan hoe dicht bij hij zit, of de neus omlaag of omhoog gaat.
neus omlaag geeft vaart, en die heb je nodig om te vliegen.
meestal als een toestel zo extreem heftig op een windvlaag reageert, vloog hij een beetje stall kritisch.
beetje langzaam, dan hebben de roeren niet het overwicht wat je graag wilt hebben
vanuit de heli heb ik mezelf altijd aangeleerd eerst terug te gaan naar een basispositie, dus poten omlaag, staart naar me toe, en dan pas weer druk maken over hoogte of richting.
tenzij hij naar mensen gaat of de grond heel dicht bij is.
maar in de regel is een basispositie, en dan verder.