De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat ik in zo’n geval (indien hoog genoeg) de rol/looping zou doorzetten, maar dat is speculeren
Aan de knuppels reageer je in paniek misschien anders...... ik weet wel dat naarmate je meer ervaring opdoet in de loop der jaren ik steeds minder schrik van wobbels of wegzakken door windvlagen of stuurfouten ( zoals verkeerd rudder bij meskant :yes:..... echt zo’n oooooohhh kuttttt moment :D)

Duidelijk advies. Dank je.
 
paniekreactie, stress, twee duimen omlaag...
gas dicht en up..

ikzelf heb vroegah vaak met groot materieel gewerkt, daar was altijd regel 1 dat iedere beweging in een noodsituatie vooraf bedacht moet zijn, of gecontroleerd.
auto op je af van voren, stuur opzij, en je ramt zomaar een bus van zijn wieltjes.
fractie van een tel, maar wel voldoende om de paniekreactie even uit te meten.
niets doen is dan vaak weer even beter.
per situatie anders.

@WillydeWoofer :
als een toestel zoiets zelf doet, is het ook voor een gevorderd vlieger even zeven kleuren stront uit de broek scheppen.
zo heftig gebeurt niet vaak.
kan zijn dat er een beweging in het toestel kwam, waar je van schrok, waardoor er een extra roerinput bij kwam.
dit weten we nu niet, maakt ook niet uit. soms doen ze het.
vanaf hier is het nu simpel praten: maar toestel wat achterover gaat (dus op zn kop ligt), eerst recht draaien, poten omlaag.
dan kun je weer sturen zoals in de vingers zit.
dan gas op, en sturen.
of als eerste gas erop, ligt eraan hoe dicht bij hij zit, of de neus omlaag of omhoog gaat.
neus omlaag geeft vaart, en die heb je nodig om te vliegen.

meestal als een toestel zo extreem heftig op een windvlaag reageert, vloog hij een beetje stall kritisch.
beetje langzaam, dan hebben de roeren niet het overwicht wat je graag wilt hebben

vanuit de heli heb ik mezelf altijd aangeleerd eerst terug te gaan naar een basispositie, dus poten omlaag, staart naar me toe, en dan pas weer druk maken over hoogte of richting.
tenzij hij naar mensen gaat of de grond heel dicht bij is.
maar in de regel is een basispositie, en dan verder.

Dank je voor de duidelijke uitleg Student.
 
Een enigszins nieuw perikel, waar jullie mij mee kunnen helpen;
Ik stijg keurig op. Kom net boven de toppen van de bomenrij.
Van links komt plotseling een windvlaag. Ik ben te laat met weer recht leggen. Meteen gaat het toestel ook nog achterover. Resumé: hij draait schuin achterover weg.
Vraag: hoe los je dat op? Hoe krijg je weer controle.

P.s. Discussies over examinatoren, instructeurs en clubs hebben we nu genoeg gehad. Iedereen moet maar zien wat hij daar mee doet.

Dit klinkt raar, want dit doet een toestel normaliter niet. Dat een heftige windvlaag een kist op zijn kant legt, geloof ik nog wel, maar dan achterover komen, dan is er iets volledig niet in orde. Dan is die kist of niet goed uitgebalanceerd, of de verhouding instelhoekverschil/motordomp klopt niet of wat dan ook, OF je hebt een schrikreactie gehad en aan dat hoogteroer getrokken, iets wat je ook NOOIT mag doen in de start of de landing. NOOIT!

Maar dat doet er nu even niet toe.
Er is maar EEN ding wat belangrijk is in zo'n geval, en dat is de vleugels vlak leggen. Wielen naar beneden, cockpit naar boven, en van dat gas en hoogteroer afblijven tot je weet wat er aan de hand is: Je was aan het opstijgen, dus je had al voldoende vermogen (zo niet vol gas), en de gouden regel in de eerste seconden na de start is NOIT maar dan ook echt NOOIT dat gas terug halen TOTDAT je op veilige hoogte bent. Heb je de vleugels weer vlak, dan vliegt je vliegtuig weer rechtuit, en kun je op je gemakje uitzoeken wat er aan de hand is en wat je moet doen om weer dáár uit te komen waar je wilt zijn.

Krijgt je vliegtuig (mits goed uitgetrimd, en ik neem aan dat jouw vliegtuig dat is) een opzouter, dan is dat altijd rol. Nooit achterover. Hij kan wel een klap omhoog krijgen, maar hij kan niet achterover komen. Daarvoor is écht een hoogteroer-imput nodig, een windvlaag KAN dat niet veroorzaken.

Dus: in de start, ALTIJD gas houden, en ALTIJD die vleugels vlak, en dan kan het niet fout gaan.

Kijk maar:

Maiden, dus nog niet getrimd, bleek nogal krom te vliegen, werper liet de kist tijdens de worp bijna uit zijn handen glippen en direct na de worp een windvlaag...
Vleugels vlak houden, neus vlak houden, en gewoon doorvliegen...
 
Druk op je roeren houden, wordt ook nog weleens gezegd. Een bootje wat stil ligt stuurt ook niet. Dus kist vlak leggen en zorgen dat de vaart erin blijft, anders wordt je stuurloos. Klinkt simpel, is het ook, maar koppie erbij houden is ook een ding.
 
Leuk filmpje Brutus, wat ik naar mijn mening zie is dat je duidelijk EERST een beetje down geeft. Resultaat dus dat hij vlak of zelfs ietsje naar beneden gaat om snelheid op te pakken en daarna, dus een fractie bedenktijd, de vleugel vlak legt wat dan goed te doen is omdat er alweer wat snelheid in gekomen is.
 
Leuk filmpje Brutus, wat ik naar mijn mening zie is dat je duidelijk EERST een beetje down geeft. Resultaat dus dat hij vlak of zelfs ietsje naar beneden gaat om snelheid op te pakken en daarna, dus een fractie bedenktijd, de vleugel vlak legt wat dan goed te doen is omdat er alweer wat snelheid in gekomen is.
Precies dit, want de kist wordt met de neus iets omhoog op gegooid.
De werper doet het overgens wel goed, blijven lopen tijdens de worp, wat je nog al eens ziet, rennen, stoppen, en dan gooien........
 
Dit klinkt raar, want dit doet een toestel normaliter niet. Dat een heftige windvlaag een kist op zijn kant legt, geloof ik nog wel, maar dan achterover komen, dan is er iets volledig niet in orde. Dan is die kist of niet goed uitgebalanceerd, of de verhouding instelhoekverschil/motordomp klopt niet of wat dan ook, OF je hebt een schrikreactie gehad en aan dat hoogteroer getrokken, iets wat je ook NOOIT mag doen in de start of de landing. NOOIT!

Maar dat doet er nu even niet toe.
Er is maar EEN ding wat belangrijk is in zo'n geval, en dat is de vleugels vlak leggen. Wielen naar beneden, cockpit naar boven, en van dat gas en hoogteroer afblijven tot je weet wat er aan de hand is: Je was aan het opstijgen, dus je had al voldoende vermogen (zo niet vol gas), en de gouden regel in de eerste seconden na de start is NOIT maar dan ook echt NOOIT dat gas terug halen TOTDAT je op veilige hoogte bent. Heb je de vleugels weer vlak, dan vliegt je vliegtuig weer rechtuit, en kun je op je gemakje uitzoeken wat er aan de hand is en wat je moet doen om weer dáár uit te komen waar je wilt zijn.

Krijgt je vliegtuig (mits goed uitgetrimd, en ik neem aan dat jouw vliegtuig dat is) een opzouter, dan is dat altijd rol. Nooit achterover. Hij kan wel een klap omhoog krijgen, maar hij kan niet achterover komen. Daarvoor is écht een hoogteroer-imput nodig, een windvlaag KAN dat niet veroorzaken.

Dus: in de start, ALTIJD gas houden, en ALTIJD die vleugels vlak, en dan kan het niet fout gaan.

Kijk maar:

Maiden, dus nog niet getrimd, bleek nogal krom te vliegen, werper liet de kist tijdens de worp bijna uit zijn handen glippen en direct na de worp een windvlaag...
Vleugels vlak houden, neus vlak houden, en gewoon doorvliegen...

Dank je wel. Ik begrijp je uitleg helemaal.
De bomenrij veroorzaakt soms vreemde omstandigheden. Een heli-piloot vertelde hij, vloog ineens een paar meter lager. Een goede vlieger met een extra, had gisteren ook een dergelijke ervaring. Natuurlijk stijg je wel eens een keer minder strak op, maar hier gebeurde duidelijk iets.
De tweede " opstijging" was er een uit het boekje. Messcherp en op hoogte down gegeven om hem recht te leggen. Dat was gewoon genieten.
De derde keer heb ik waarschijnlijk vol up gegeven. Ik begrijp nu dat je toestel niet zo maar in die vreemde houding kan komen. Een belangrijk leermoment.
Echt een hele fijne uitleg.
 
Druk op je roeren houden, wordt ook nog weleens gezegd. Een bootje wat stil ligt stuurt ook niet. Dus kist vlak leggen en zorgen dat de vaart erin blijft, anders wordt je stuurloos. Klinkt simpel, is het ook, maar koppie erbij houden is ook een ding.

Zeer zeker.
 
W.W.niet treuren ik heb iemand les gegeven en dat was minuut per minuut laten vliegen wel aan de kabel.
Heeft 4 jaar geduurd voor hij alleen kon landen en opstijgen de rest van het vliegen ging redelijk goed(was nog geen spraken van brevet vliegen.
Als ik een goede raad mag geven probeer zoveel mogelijk via de kabel te vliegen met eventueel een schuimpje zoals ze
zeggen Multiplex Mentor of balsa sig four star dit zijn twee zeer goede en vergevingsgezinde toestellen die gemakkelijk tot windkracht 4 kunnen gebruikt worden.Dus geduld het komt allemaal wel goed.mvg marc

Wil kan vliegen, en ook zonder kabel.
Alleen moet er even goed panieksituaties geoefend worden zodat dat automatisme wordt, jeetje, hoe vaak moet ik me nog herhalen.
Ik zou de Four Star lekker laten liggen, dat is weer een totaal ander model dan de WOT.
Mijn advies was, hoogdekker van hout, dus de WOT.
Dat ging perfect.
Voorlopig met de leskist van de club vliegen, als die crasht doet het geen (financiele) pijn en heeft het ook voor iemand anders gevolgen.
Dus de kans dat er dan wel op tijd ingegrepen wordt is groter.
En dan rustig de WOT herbouwen.
Ik heb niet de vleugel op de foto gezien, weet niet hoe erg die er aan toe is.

De reden van de rare beweging, ik zei meteen wind over de bomen tegen je.
Met wat pech ontstaat er dan ook een rotor die op of neer gaat, daardoor kunnen er hele rare dingen gebeuren.
Ga maar eens dynamic soaren, of probeer maar eens achter het duin te komen met een zwever, je gaat hele rare dingen zien.

images


GJ
 
Filmpje nog eens bekeken en idd. Daar ligt een overtrek op de loer. Wat gebeurt er dan ? de kist draait zich om en boort zich in de grond. Dit toestel heeft flink vermogen en trok zich er wel uit, zeker nadat hij vlak gelegd werd.
 
wat ik naar mijn mening zie is dat je duidelijk EERST een beetje down geeft.
Eigenlijk meer "tegelijk", want ik wist dat ik niet op de trim of de instelhoek kon vertrouwen. Dus ik stuurde (zo goed mogelijk) ALLES uit wat ik zag. Hij reageerde alleen sneller op dat down vanwege die propwash die recht tegen dat stabilo aan staat te blazen, dus zie je dat het eerst.
Een heli-piloot vertelde hij, vloog ineens een paar meter lager.
Dat dus.... je wordt in zo'n "rotor", zoals GJ omschrijft, op en neer gesmeten, en soms wordt je kist op zijn kant gegooid, dat is een beetje afhankelijk van of je er recht of scheef doorheen vliegt. Maar hij word nooit spontaan een soort van looping of bocht in gegooid. WANT: die rotor heeft maar een diameter van een paar meter (met 10 meter heb je een hele grote, als het om een bomenrij gaat), en zelfs met 35 km/u ben je daar in één seconde doorheen. Dus je kist zal een tik voorover of achterover krijgen, een meter of wat op of neer gedrukt worden, mischien een keer 90 graden op zijn kant gezet worden als het een hele heftige is, maar meer ook niet. Het is NOOIT een langdurig gebeuren, je bent er met maximaal één seconde weer uit, dus je mag NOOIT je rol in de hoek gooien of vol up of down trekken, maar altijd gewoon "blijven sturen".
Op de snelweg, als je voorganger het gas los laat, ga jij niet VOL op de remstaan tot je tot stilstand komt, je laat zelf ook je gas los en remt mischien heel lichtjes bij totdat je weer even hard rijd als je voorganger...
Als je een windvlaag van opzij krijgt op de afsluitdijk, draai je ook niet je stuur anderhalve slag tot de aanslag rond, je corrigeert gepast en kortstondig.
Zo moet je dat met vliegen ook doen.
 
Wil kan vliegen, en ook zonder kabel.
Alleen moet er even goed panieksituaties geoefend worden zodat dat automatisme wordt, jeetje, hoe vaak moet ik me nog herhalen.
Ik zou de Four Star lekker laten liggen, dat is weer een totaal ander model dan de WOT.
Mijn advies was, hoogdekker van hout, dus de WOT.
Dat ging perfect.
Voorlopig met de leskist van de club vliegen, als die crasht doet het geen (financiele) pijn en heeft het ook voor iemand anders gevolgen.
Dus de kans dat er dan wel op tijd ingegrepen wordt is groter.
En dan rustig de WOT herbouwen.
Ik heb niet de vleugel op de foto gezien, weet niet hoe erg die er aan toe is.

De reden van de rare beweging, ik zei meteen wind over de bomen tegen je.
Met wat pech ontstaat er dan ook een rotor die op of neer gaat, daardoor kunnen er hele rare dingen gebeuren.
Ga maar eens dynamic soaren, of probeer maar eens achter het duin te komen met een zwever, je gaat hele rare dingen zien.

images


GJ

Bedankt voor je visie. Ik ben morgenavond op de club. Dan ga ik alle gekregen adviezen bespreken.
Stoppen met vliegen is in ieder geval niet aan de orde. De Wot wil ik tijdens de komende bouwavonden zelf gaan repareren.
De FourStar 60 vloog uitstekend, dat zal de 40 toch ook wel doen!? Alle toestellen vragen enige gewenning.
Het toestel zelf is eigenlijk nooit een probleem geweest m.i.
Meer de onverwachte situaties. Daar moet ik op zien te oefenen.
 
Eigenlijk meer "tegelijk", want ik wist dat ik niet op de trim of de instelhoek kon vertrouwen. Dus ik stuurde (zo goed mogelijk) ALLES uit wat ik zag. Hij reageerde alleen sneller op dat down vanwege die propwash die recht tegen dat stabilo aan staat te blazen, dus zie je dat het eerst.

Dat dus.... je wordt in zo'n "rotor", zoals GJ omschrijft, op en neer gesmeten, en soms wordt je kist op zijn kant gegooid, dat is een beetje afhankelijk van of je er recht of scheef doorheen vliegt. Maar hij word nooit spontaan een soort van looping of bocht in gegooid. WANT: die rotor heeft maar een diameter van een paar meter (met 10 meter heb je een hele grote, als het om een bomenrij gaat), en zelfs met 35 km/u ben je daar in één seconde doorheen. Dus je kist zal een tik voorover of achterover krijgen, een meter of wat op of neer gedrukt worden, mischien een keer 90 graden op zijn kant gezet worden als het een hele heftige is, maar meer ook niet. Het is NOOIT een langdurig gebeuren, je bent er met maximaal één seconde weer uit, dus je mag NOOIT je rol in de hoek gooien of vol up of down trekken, maar altijd gewoon "blijven sturen".
Op de snelweg, als je voorganger het gas los laat, ga jij niet VOL op de remstaan tot je tot stilstand komt, je laat zelf ook je gas los en remt mischien heel lichtjes bij totdat je weer even hard rijd als je voorganger...
Als je een windvlaag van opzij krijgt op de afsluitdijk, draai je ook niet je stuur anderhalve slag tot de aanslag rond, je corrigeert gepast en kortstondig.
Zo moet je dat met vliegen ook doen.

Duidelijk verhaal. Ik begrijp het.
 
Ook prettig dat de oorzaak van de plotselinge wending bekend is. Dat verklaart veel.
Nu moet ik mijn reactie nog zien te verbeteren.
 
Ook prettig dat de oorzaak van de plotselinge wending bekend is. Dat verklaart veel.
Nu moet ik mijn reactie nog zien te verbeteren.

Iemand gaf het precies aan. Ik vlieg mode 2.
Beide knuppels naar mij toe houd in: gas dicht + volledig up.
Dat is de beste manier, om je toestel te overtrekken en geheel onbestuurbaar te maken.
 
Iemand gaf het precies aan. Ik vlieg mode 2.
Beide knuppels naar mij toe houd in: gas dicht + volledig up.
Dat is de beste manier, om je toestel te overtrekken en geheel onbestuurbaar te maken.

Doe dan alleen de linkerknuppel naar voren de volgende keer.
En dwing jezelf maar vooral de instructeur ver, heel ver weg te vliegen.
Laat hem desnoods het model ver weg vliegen en dan moet jij hem terugvliegen.
Je zal best even met het dun door de broek staan maar gewoon rustig blijven, het model op hoogte houden, hoogte is veiligheid en dan naar de laagste vleugel toe sturen als ie op je afkomt.
Als je links stuurt gaat ie rechtsaf en als je rechts stuurt linksaf.
Als dat niet zo is dan vliegt ie van je af en zal ie steeds kleiner worden..

GJ
 
iedere instructeur heeft zijn eigen ideeen :D
ons veld zit op een bult, waar nog eens bomen omheen staan.
dit geeft wel eens interessante beelden tijdens het landen.
een toestel wat opeens een meter zakt, of juist omhoog gaat..
is er 1 kritisch tegen de stall, kan dat ook precies betekenen of hij stallt of niet.

tijdens het lessen geeft dit al zoveel leuke dingen, dat ik niet perse op spannende situaties hoef te sturen.
Echt ver weg vliegen we met motorkisten dan ook niet.
doe ik zelf ook niet.
maar ik laat wel zien hoe je de orientatie kan terugvinden (aileron bedienen, elevator zachtjes bewegen)

Qua fourstar 40: ik heb hem nog steeds.
geweldig ding.
ik heb de mijne ggebouwd met een volledig ingedekte vleugel, origineel is hij niet ingedekt.
vond ik er niet uit zien. dus volledig overtrokken met 1,5 of 2 mm balsa.
ook heb ik de cockpitkap aangepast, ingekort. in lijn met de bovenkant van de romp, niet zo'n rare bult.
Ding is heel vergevingsgezind. zelfs met het extra gewicht wat ik erop heb gezet.
hij remt alleen slecht in de lucht, bij de grond heeft hij de neiging op het grondeffect nog even 30 meter door te zweven.
gewoon goed je parcour vliegen.
de laatste 2 bochten ver van het veld, zodat het toestel heel lang rechtuit op het veld af kan komen.
zorgen dat je bij de laatste 90 graden bocht redelijk laag zit.
heb je heeel lang om het ding mooi recht op het veld af te laten komen.
 
  • Like
Reactions: jve
Even een gek idee misschien, en ook wel een beetje "vloeken in de kerk" maar.....waarom zou je geen gyro in je kist plaatsen, Wil? Geeft een rustiger vliegbeeld, minder last van windvlagen.....

Misschien zijn er voor jouw zender ook met een paniek knop. Trek aan de knop en je kist ligt weer netjes waterpas!

Geeft veel rust voor jou denk ik!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top