@Fred,
OPS staat voor Organisch Psycho Syndroom.
Voor het eerst bekend onder schilders, vandaar de bijnaam schildersziekte, en daarna in meerdere beroepen ondekt o.a., autospuiters, vloerbedekking leggers (lijmsnuifers) en grafici.
Ik ben 31 jaar drukker geweest van kleine tot hele grote machines en derhalve dus ook net zolang blootgesteld aan de inkten en de wasmiddelen om die inkt weer van de machine te krijgen.
Lang niet iedere drukker of wat voor vak dan ook waar je bloot gesteld word aan die troep, krijgt ops ik denk dat het de combinatie is van de stoffen waar je mee om gaat en hoe gevoelig je er voor bent, klaarblijkelijk ben ik er dus gevoelig voor geweest.
Het zijn vooral de stoffen waar zware metalen in zitten zoals solvent die de boosdoener zijn wat betreft de zenuwstoring.
De vluchtige stoffen, isoprophyl alcohol, drukkerstroost, aceton, die tasten je denkvermogen aan, onthouden, aandacht, concentratie ed. aan.
Dat soort problemen kom ik ook regelmatig tegen met het bouwen van de Victory en ook met de Friesland.
Vergeten er iets op te zetten, stukjes niet geschilderd, verkeerde kleur, verkeerde plaats, al iets gelijmt terwijl er nog andere dingen achter moeten en waar je dan niet meer bij kan, en nog veel meer voorbeelden.
Je mag gerust weten dat ik de Victory af en toe het raam uit heb willen gooien en ik heb nu een bult in de Friesland zitten want ik het een kanonspoort te ver naar voren erop gelijmt en daar ook nog blij de eerste huid omheen geplakt.
Dat zal ik toch echt weer moeten losbreken en opnieuw maken want wegschuren lukt niet.
Nou ja om kort te gaan, het is zoals het is en het gaat ook niet meer veranderen, misschien kan het nog ietsje beter worden maar dat komt dan meer omdat je steeds meer leert om te gaan met je beperking.
gr. Ruud