Dwarsdoorsnede zeventiende- eeuwse Pinas

Over de helling van de grote mast: de mast "valt" een duim per voet. De grote mast is 80 voet lang, dus valt hij 80 duim, gedeeld door 11 is 7,3 voet. De tangens van deze hoek is 7,3/80, de hoek is daarmee ongeveer 5 graden, zo ook op dit model.
Hoving schrijft dat men een schietlood gebruikte. Ik weet alleen niet op welk moment tijdens de bouw; lag het schip nog op de helling, dan was de kiel achteraan hoger dan vooraan. Eenmaal in het water zou de kiel achteraan lager liggen dan vooraan, dus voor het oog zou dan de mast nog verder achterover hellen.
Hoe dan ook, de getoonde gravure uit Witsen toont sowieso een te sterk achterover hellende mast, dat klopt niet met zijn tekst.

Hoving schrijft dat men een schietlood gebruikte. Ik weet alleen niet op welk moment tijdens de bouw; lag het schip nog op de helling, dan was de kiel achteraan hoger dan vooraan. Eenmaal in het water zou de kiel achteraan lager liggen dan vooraan, dus voor het oog zou dan de mast nog verder achterover hellen.
Het te water laten van een schip was altijd een onderneming met de nodige risico’s. Men had het schip het liefst zo licht mogelijk om weinig risico te lopen als het schip van de helling afgleed. Zaken zoals masten en dergelijke zaten er dus zeer waarschijnlijk niet op. Ik zou eerder verwachten dat men vanaf het dek tot aan de kiel een schietlood zou laten zakken, dit dan terugrekenen naar de hoogte van het dek en de hoogte van de mast, en zo de plaats van het mastgat kon bepalen.
Niks geen gedoe met in de mast klimmen of wat dan ook.

Tegen de fortuining is een nagelbank gemaakt.
20240116_212214.jpg

Ook al wat blokken gemaakt en geknoopt voor de takelhangers
20240116_210928.jpg

Ik zou eerder verwachten dat men vanaf het dek tot aan de kiel een schietlood zou laten zakken, dit dan terugrekenen naar de hoogte van het dek en de hoogte van de mast, en zo de plaats van het mastgat kon bepalen.

Dat is inderdaad hoe het beschreven staat. Masten werden pas na tewaterlating geplaatst, maar de visser werd wel op de juiste plek gemaakt, met de methode die je schetst.

Het ziet er allemaal weer verzorgd uit Hans, je bouwt ook altijd strak en super netjes :thumbsup:

(is er een speciale reden waarom de laatste foto op z'n kant staat?)

De juffers hangen aan de wantrouwen. Deze bestaan uit paren van touwen die om de mast zijn gelegd. Met een stropje zijn ze bij elkaar gebonden.

20240128_141329.jpg

Ik heb al vele juffers gestropt maar deze serie was voor mij even de lastigste en vraag me niet waarom. Soms lukt iets niet naar mijn zin. Maar goed ze zitten allemaal op de juiste hoogte. Tussen de juffers zit ongeveer een 2.5 jufferdoorsnee.

20240128_131925.jpg

De schoorsteen is ook aan boord. Dattie nog maar lang lekker mag smoken. Deze is zwart geschilderd. Ook de Korvijnagels in de nagelbank zijn aangebracht.

20240121_125816.jpg

20240128_173849.jpg

Nu ook weer een mooi klusje het aanbrengen van het puttingwant aan de spreeworst.
Eerst maar wat uitmeten en wat de mooiste en gemakkelijkste werkwijze gaat worden.

20240128_172601.jpg

Back