Een historische vlucht met een historische kist

F-VIINatnr20-4svlPH-AGRExtremaduraf.jpg


14) PH-AGR coded 20-4 at Extremadura (ook hier de opbouw op de vleugeltip!)

Maar hier niet ...

174528d1312098060t-spanish-civil-war-republican-air-force-fare-fokker-f.viib-20-4-.jpg
 
Klopt Henri, er zijn inderdaad meer foto`s zonder de opbouw op de tip dan met dus ze kunnen straffeloos van `t model af blijven. Het maakt me wel erg nieuwsgierig wat `t nou kan zijn! :wink:

4026230110_d42fc8f460.jpg


Nog een prachtige tijdsbeeld foto van de Specht.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig hier het boek "Fokker verkeersvliegtuigen, van de F.1 uit 1918 tot en met de Fokker 100 van nu" (nou is nu maar betrekkelijk met de F100 net besproken) gelezen en het is niet bij te houden hoeveel hetzelfde type kist kan verschillen.

Vooral de motoren, het was toen nog zo dat de gebruiker zelf motoren bestelde monteerde, zo had elke luchtvaartmaatschappij zijn eigen voorkeur en de eigen technische dienst plaatste deze dan ook (ook verving ze net zo vaak als het maar kon lijkt het wel door weer een ander type).

Heb ook nog even gekeken of ik iets van die vleugelopbouw kon vinden maar niks te zien.

Maar je bent lekker bezig zo Hans :D
 
Hé kijk dit zijn leuke reacties waar ik zeer blij mee ben.
Wat betreft de installatie die ook op de 20-4 staat was mij n.m.l ook opgevallen met het zoeken naar foto's van specifiek de PH-AFS Specht!
De SPECHT is trouwens na 5,5 jaar dienst bij de KLM te hebben gedaan verkocht aan dezelfde maatschappij waar de REIGER aan is verkocht en heeft nummer 20-1 gekregen!

Het installeren van allerlei soorten motoren was bij de constructeur(ontwerper) al helemaal uitgedacht en was ook inderdaad de bedoeling!
Dit had te maken om de kist aan te kunnen passen naar wat voor lading(of aantal personen) er vervoerd ging worden en uiteraard had het er ook mee te maken in wat voor gebied er gevlogen ging worden(denk maar aan gebieden met ijle lucht o.i.d).

Het foto'tje van de Specht met de boeren kar is een foto waar de Specht op WAALHAVEN vertrok of de landing had ingezet(ook een mooie foto maar ongeschikt vanwege de afstand van de kist voor de details).

Wat betreft de installatie op de vleugel heb ik een beetje over na zitten denken en het zou misschien kunnen zijn dat het foto toestellen kunnen zijn om stereofoto's te kunnen maken(ik heb geen verstand van dit soort dingen maar als je 2 foto's met een gelijk doel naast elkaar maakt en ze dan op elkaar schuift(negatieven) dan heb je misschien een dieptewerking?)

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de installatie op de vleugel heb ik een beetje over na zitten denken en het zou misschien kunnen zijn dat het foto toestellen kunnen zijn om stereofoto's te kunnen maken(ik heb geen verstand van dit soort dingen maar als je 2 foto's met een gelijk doel naast elkaar maakt en ze dan op elkaar schuift(negatieven) dan heb je misschien een dieptewerking?)

Volgens mij maakten ze geen foto's met een lijnvliegtuig. Daar hadden ze steeds een speciaal vliegtuig voor met registratie PH-OTO. Die registratie heeft op een Fokker D.VII gestaan, een Fokker F.VIIa, een Fokker F.VIII en een Auster (nog andere?).

Fokker%20F8%20KLM%20engines%20in%20wing.jpg


13066.jpg
 
Laatst bewerkt:
Henry,
op de PH-OTO(Fokker F VIII) zit ook zo'n installatie!

Trouwens,die motoren op de F VIII zitten op een andere plaats dan normaal bij een F VIII!

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt:
Henry,
heb even zitten kijken en deze kist wordt aangeduid met fokker F VIIIa.
Deze verandering heeft te maken met de ontwikkeling van een ander Fokker toestel wat hierop werd uitgeprobeert(n.m.l de F36 en de F22).

Ik denk dat door deze kleine uitstap naar de Fokker F VIIIa het denk ik duidelijk is geworden dat de installatie een fotografie installatie is die geen vaste plek op de vleugel heeft maar demontabel is!

In ieder geval bedankt voor deze info omdat de foto van de Specht dan denk ik ook bruikbaar is mocht ik met deze kist mee gaan doen in de F4C!

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat door deze kleine uitstap naar de Fokker F VIIIa het denk ik duidelijk is geworden dat de installatie een fotografie installatie is die geen vaste plek op de vleugel heeft maar demontabel is!

Nee. Hier een veel betere verklaring van een voormalig conservator van de Aviodrome:

Ik denk (bijna) zeker te weten dat het uithouders zijn voor de HF radio antennes, die normaal erg lang waren en zo verdeeld in lengte over het vliegtuig van tip naar staart werden bevestigd. Dit was een proef om radio aan boord van vliegtuigen uit te proberen. Later gebruikte men daarvoor oprolbare sleep antennes, die met een gewicht aan het antenne einde onder het vliegtuig werden uitgevierd en later weer opgerold.

Nogmaals ... fotograferen deden ze met de PH-OTO en niet met lijntoestellen.
 
Henry,
dat is inderdaad een hele andere insteek van wat het zou kunnen zijn!
Deze voormalig conservator denkt BIJNA zeker te zijn wat voor stellage het is(en waar het voor dient) dus we zijn al een heel stuk dichter bij de waarheid.

Ik weet dat ik wat dit soort dingen betreft een moeilijk mens ben maar ik hou wat dit soort dingen betreft van perfectie!

Ik ben dus nog niet helemaal overtuigt(sorry).

Mvgr Hans
 
Ik ben weer wat foto'tjes rijker geworden en ik denk dat ik dit interieur(ik weet het wel zeker)erin ga zetten!

Ik heb ook een paar adressen van Ralf gekregen(via Rie ) waar ik contact mee op ga nemen om nog meer info te vergaren

En hier het interieur wat ik bedoel!

full



Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk (bijna) zeker te weten dat het uithouders zijn voor de HF radio antennes, die normaal erg lang waren en zo verdeeld in lengte over het vliegtuig van tip naar staart werden bevestigd. Dit was een proef om radio aan boord van vliegtuigen uit te proberen. Later gebruikte men daarvoor oprolbare sleep antennes, die met een gewicht aan het antenne einde onder het vliegtuig werden uitgevierd en later weer opgerold.

192808990.jpg


Han.
 
Na nog wat speurwerk op het net te hebben gedaan ben ik niet veel wijzer geworden!

Een kleine tekening (van de Fokker F VIIb) van de N.V.M heb ik in m'n bezit wat in een oude Model Journaal zat maar omdat deze eigenlijk te klein is om te kunnen bestuderen heb ik de originele tekening maar besteld!

Vandaag heb ik de tekening ontvangen en gelijk maar is even gekeken wat er nog meer te ontdekken valt aan de constructie van deze kist.

full


Ten eerste is alles veeeel duidelijker te lezen zodat ook alle gegevens van deze technische tekening gebruikt kunnen worden!
Uiteraard ga ik wel de gegevens met de originele tekeningen die ik heb vergelijken om tot een goed resultaat te komen!

Wat me gelijk opgevallen is was de bodem van de kist waar de passagiers op hun stoeltjes zaten.
Deze constructie techniek wordt nog steeds gebruikt in o.a de jachtbouw n.m.l de honingraad structuur!
Het is dan wel op een iets andere manier gemaakt maar het principe is hetzelfde n.m.l licht van gewicht ,oersterk en tegelijk toch nog een beetje flexibel!
De maten die erbij staan zijn de ORIGINELE MATEN die dus in het echt zijn gebruikt!

full


Ook het buizen frame is nu goed op te meten en uit te tekenen.

full


Nu is het dus werk aan de winkel om de tekeningen te gaan bestuderen en te gaan vergelijken met elkaar of alles klopt.
Ik hoop dat alles overeen komt want dan kan ik deze tekening gaan gebruiken als basis materiaal.

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zijn inderdaad erg mooie tekeningen!! Heerlijk met een glaasje wijn uren naar de constructie kijken en steeds weer iets nieuws ontdekken... :D Dit wordt een mooi project!

Veel plezier vast met inleven in de kist!

Grt, Ramses
 
Back
Top