Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

6mm naar de pomp is altijd fijn om cavitatie tegen te gaan. Ik zet de 6mm een stukje over de 4mm op de pomp aansluiting en dat werkt prima. In de zuigkant geen festo want festo is bedoeld voor druk systemen en niet voor onderdruk. kan gaan lekken al heb ik dat nog nooit gezien. Ziet er verder super uit :)

Ik weet niet of dit helemaal waar is, daar festo ook op vacuum leidingen gebruikt wordt....

Maar goed ik geef toe dat ik ook altijd probeer geen koppeling aan de zuigende kant te maken.

Overigens zat de enige lekkage die ik ooit had met fest aan de druk kant ..

Ach zeg het maar...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zal festo ook goed moeten werken inderdaad, en dat doet het hier ook altijd prima. Zelfs als de pomp met een snelle acceleratie zuigt uit een hopper met nog 2 tanks in serie daar achter :)
 
Het schiet aardig op Melvin, en de inbouw ziet goed uit. Vorige week heb ik in die van mij een jetcat p80se ingebouwd en hoop binnenkort te kunnen testen.
 
We gaan lekker inderdaad Ed!

Vwb de 6 naar 4 mm festo; zo te lezen zijn er verschillende ervaringen mee met koppelingen in de aanvoerleidingen.

Ik had het zo ook in de Vision zitten en werkte prima.
Vindt t idee van Herman ook wel wat hebben, een zes slang over een vier schuiven en dan borgen.
Kijk ik misschien nog even naar!

Vanavond even bezig geweest met de tank:

Dit soort pijpjes krijg je erbij: eentje voor de aanvoer van kero naar je hopper, welke te dik is om tygon slang over heen te krijgen, en eentje voor je tankontluchting, welke te dun is voor tygon en nog erger.... Te kort om bovenin je tank te komen!?!?!
Soms kan ik me enorm storen aan dat soort dingen, je koopt een tank specifiek voor een sprint en zoiets basics als een paar messing pijpjes is niet voor mekaar.



Maargoed, zelf maar weer oplossen dan, gaatjes opgeboord naar 4 mm en zelf nieuwe, messing pijpjes gebogen en gezaagd.

Aanvoerleiding en tank ontluchting zijn nu allebei van 4mm pijp.
Das gelijk een millimeter groter in diameter voor de ontluchting aansluiting.
Intluchtingen zijn best belangrijk las ik laatst in de RCJI, een te kleine ontluchtings opening kan (voornamelijk bij zwaardere turbines) er voor zorgen dat de pomp sneller peut verpompt als de ontluchting lucht kan doorlaten.

Ook gelijk een stuk pijp ertussen om het dubbelklappen van de slang te voorkomen en natuurlijk alle aansluitingen voorzien van een borgdraadje:



Ook even afgeperst, hardstikke dicht en nog gecontroleerd of de slang mooi naar alle kanten valt. Voor mekaar weer!

 
Die korte pijpjes zijn niet erg. Ik krijg in sommige tanks die lange buis ook niet via de opening erin. Wat ik dan doe ik een stuk tygon aan het eind zodat je hebt wat kan buigen / meegeven. Tygon schuin afsnijden zodat hij niet vast kan zuigen en tygon tegen de bovenkant van de tank plaatsen en klaar. Werkt dan prima met korte buisjes ;)



4mm zuig en ontluchting is altijd goed als idee. 4mm heb je nodig voor 6mm festo naar de hopper (tygon naar de hopper ben ik geen fan van, is flexibel en kan dicht gezogen worden bij zwaardere motoren. Tot 10kg is geen enkel probleem). 4mm naar de hopper is erg dun. Ontluchting kan met 4mm festo want lucht heeft weinig weerstand.
 
Wederom een goed idee van je Herman. Weer wat geleerd!
Thx!

Inmiddels staat t "hete" gedeelte van de romp 2x in de BVM Heatshield.
Van de week heb ik daar nog een laag Alu folie overheen geplakt:



Nu het gear volledig aangesloten is heb ik het een nachtje "up" laten zitten.
Hoor je midden in de nacht ineens drie poten in de lock klappen dan weet je dat je ergens een lucht lekkage hebt! [emoji16]

Het bleef 12 uur lang stil op zolder dus t systeem is goedbevonden!



De voorbereidingen voor het plakken van de luchtinlaten (folie wegsnijden, inlaat pas maken) waren al een paar dagen terug gedaan maar ik stoorde me toch aan de witte, ongeschilderde epoxy/glasmat binnenkant van de intakes en dus deze eerst maar eens geschilderd.
Staat een stuk netter!
Vanavond met tape en epoxy in de weer geweest om de eerste te plaatsen:



Netjes gelukt, morgen de andere!
 
De andere air-intake bleek aan de voorrand heel erg lelijk. Gaatjes erin, bulten erop en de glasmat op sommige plekken droog.

Ik had dit al gezien bij t uitpakken van de kit en eigenlijk al geaccepteerd maar kon t nu toch niet laten om er iets aan te doen.
Ik ben dan altijd bang dat ik achteraf spijt krijg en t me toch gaat storen. [emoji16]

Dus toch maar de rand voorzichtig schuren, plamuren en schilderen.

Helaas bleek mijn rode verf niet te matchen dus heb ik gekozen voor wit.
Ik moet zeggen, ik vindt t er nog veel mooier op geworden ook!

Plakken van de air-intake is dus nog niet gelukt, doen we morgen als t randje wit gedroogd is.





Ook bleek de witte folie rand aan de onderzijde van de rompneus links en rechts verschillend te zijn.
Jammer want hierop worden straks nog stickers op geplakt met sponsoring.
Rechts was veel (1 cm) hoger. Ook dit gelijk aangepakt;
Afgeplakt met tape, voorzichtig langs de tape t wit insnijden en eraf trekken.
nu lopen ze netjes gelijk.
Beide kanten zit de rood/wit grens nu thv de onderste air-intake lip.

 
Eindelijk weer eens tijd om te werken aan de Sprint!

Inmiddels zitten beide air intakes vast, de romp is zo goed als klaar en gereed voor de definitieve montage van de radioplaat.
Daarna zijn de tank en de turbine aan de beurt, echter wil ik hiermee wachten tot alles aan de onderkant af is, nu kan de kist makkelijker op zn kop liggen nl.

Dus, de flap servo moet erin.
Je kent t wel, weer geen juiste (lange) servohevel in huis dus beginnen we maar met een servo van een van de rudders. Kan ik mooi effe uitvogelen hoe en wat ik evt nog meer nodig heb!

Bij de sprint zitten zowel houten als kunststof kapjes.
Ik kies voor de houten, de kunststoffen passen niet goed en wijken erg af qua kleur.
Daarbij komt nog eens dat de rode/deels rode erg lelijk zijn gespoten.

Ik gebruik dus de houten, makkelijker en beter op maat te maken en de kleur is wel gelijk.

Hier een plaatje van de kapjes, de meest rechtse is voor de boom, komt een strookje wit op:



Gebruik gemaakt van Alu hoeklijstje om de steunen te maken, alle boutjes zijn geborgt met loctite en vervolgens t boutje afgeknipt, ik vervang de enkele M3 moer nog voor een zelfborgende:



Eindresultaat:



Ziet er netjes uit zo, nog vijf keer dit herhalen en dan hebben we de servo's ook klaar.
Morgen even de hevels op pikken en dan kunnen we weer verder!
 
Flapservo zit inmiddels gemonteerd en heb t servosnoer gesoldeerd en voorzien van een stekker

Vanavond de hevels in de flap gelijmd.
Is mooi stevig zo en kan ook flink haaks zoals de beschrijving voorschrijft.

Eigenlijk is het meer een airbrake dan een flap.



 
Melvin.
Uiteraard je werk brengt met zich mee dat je ervaringen in je hobby gaat meenemen, is niks mis mee, is mij ook zeer bekend! :)
Maar soms ontaardt dat in overkill. Je servo bevestiging hoeft normaal gesproken slechts een enkele maal weer los, dat hoeft gelukkig niet wekelijks, je kunt het dus ook eenvoudiger maken.

Een paar tips van de servohouder en afdekkleppen
Ik zou in ieder geval alle cilinderkop bouten die buiten uitsteken vervangen door verzonken kop bouten en de gaten eerst netjes aanboren met een overmaats boor zodat ze flush komen te liggen.
Heb kunststof plaatjes dan kun je de plaatjes zelf ook bevestigen met die hele kleine (en veels te dure) "BVM" schroefjes. Alhoewel die er ook in een iets langere versie zijn en je ook met een houten plaatje kunt werken.

De servo zelf deed ik vroegah ook zoals jij maar dat is een eindeloos geknoei met die M2 moeren. Zo ben je bijna één avond bezig met één servo inbouwen....
Ik boor de gaten in de alu steunen met 1,5mm en gebruik daarna zelftappende parkers met een inbus kop. Die komen mooi vast in het alu te zitten. Een paar keer kun je ze prima in en uitdraaien en goed aanperen, ik borg ze na de eerste keer met Locktite. Zijn in de USA simpel te bestellen.

Ik ben morgen, donderdag op EHHV, ik kan er een paar aan Berto geven
 
Waarom gebruik je geen zelf borgende moertjes overal eigenlijk? Doosje bij de bouwmarkt en je hebt even voorraad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verzinkboren hier als voorbeeld , maar het kan in hout ook met bvb een 10mm boor, gewoon nét iets groter nemen als de verzonken kop is. FF wat oefenen totdat je de goede diepte hebt, en nét niet hapt om helemaal door te schieten, maar dat is MIJ natuurlijk nooit overkomen :schrik: De verzinkboren doen dat laatste overigens NIET.
Verzinkboor voor het verzinken in staal, RVS en Aluminium

De schroeven:
Alloy Steel Servo Screws at Fastener Express
Levering is snel en weinig port kan ik me herinneren. Ik zou ze alletwee bestellen, een ervan is net iets te dik voor de servo hulsjes maar is wel weer op andere plaatsen inzetbaar.

De BVM schroefjes, verzonden kop: Panel Screws flat head 30pk [BVM5725] - $5.25 : ShopBVMJets.com, your one stop jet shop!
Deze liet ik altijd meekomen met een grotere bestelling, ik weet niet wat ze separaat kosten met opsturen. Ze hebben een vlijmscherpe punt en kunnen dus heel goed zelftappen, maar met bvb 1 of 1,5mm voorboren is natuurlijk beter, zeker in kunststof.

Ik zal nog wat closeups maken, maar hier uit mijn archief al een toepassing op het servoluikje van de MB339. Als je naderhand nog een drupje verf er op doet, vallen ze helemaal uit het zicht
IMG_5638.JPG
 
Richard, bedankt voor alle tips en de linkjes.
Uiteraard ook voor de schroefjes, erg mooi spul inderdaad! Zal eens wat bestellen.

Ik ben inderdaad misschien wat overdreven aan de gang maar t zit in ieder geval goed vast [emoji16]
Verzonken koppen is natuurlijk mooier echter hadden ze die niet meer bij de bouwmarkt en je wilt toch verder. Consessie dan maar...
Maargoed, ik zal van de week eens kijken of ze bij de smid nog mooie verzonken M3 boutjes hebben.

Ik had daar ook al gezocht naar de M2 borgmoertjes Herman, maar die hadden ze niet. (En gezien hij echt alles heeft ging ik er vanuit dat ze niet bestaan)
Bij mijn bouwmarkt in de buurt begint het assortiment vanaf M3 dus ook hier geen succes.

Verzinken en verzinkboren ben ik mee bekend.
Tot in den treure gedaan op de MTS vliegtuigtechniek om een vleugelspant met huidplaat te fabrieken. Moet nog ergens op de zolder zwerven dat onding [emoji2]

Ik kan me de stem van de Leraar vliegtuig plaatwerken nog zo voor me halen... Menâh van de Meer uit De Haag...

Oh en Rene... Graag! [emoji51]

Vwb de de vorderingen: De rudders zitten op hun plek. Nu bezig met de kabelbomen voor dr in.
Volgende keer weer wat foto's!
 
Van de week de rudders aan de bomen gemonteerd.
Ik ben toch gegaan voor normale scharnieren.

Gisteravond de epoxy hevels wat aangepast, boven oud, onder nieuw:



En t hele handeltje gemonteerd en verlijmd:



Voor de rechterboom alles voorbereid terwijl dit lag te drogen, vanavond even twee sleuven frezen en dan kan ook die ook verlijmt worden.
Daarna verder met de kabelbomen en dan zijn de Booms al weer klaar!

Vanmiddag maar eens even op jacht naar de verzonken boutjes en de M2 borgmoeren.

Vwb de montage van de servoplaatjes hou ik het bij de bijgeleverde schroeven.
Die ultrakleine BVM schroefjes zijn mooi maar de voorgelaserde gaten zijn net te groot hiervoor en trek ik de kleine schroefjes er doorheen.
 
Back
Top