Electro ombouw SSM-Technik Huey

Nee.... je stuurt wel de bladverstelling rechtsstreeks aan, maar op het exacte moment dat de heli BEGINT te reageren, gaat de gyro ook een correctie bovenop jouw stuurbevel leggen die onmiddelijk de bladhoek terugneemt. Je rate-gain (wellicht ook P-gain genoemd, dat weet ik niet) staat te laag als hij zo reageert. Ik ken je gyro niet, maar normaliter kun je dat voor beide modes apart instellen via de zender, geen idee hoe zo'n BeastX dat doet....

Met dat deel kan ik je verder niet helpen, ik weet hoe ik "ouwe meuk" moet instellen, van die moderne spullen weet ik gewoon te weinig (ik weet wel wat er aan de hand is, maar ik ken de instelmogelijkheden niet)

Hallo Bert,

Waarom gaat de gyro dan weer corrigeren? Je geeft toch aan d.m.v. stickinput dat hij mag roteren?
De gain kan ik traploos aanpassen. Vlieg nog met een Futaba FC28 waar ik hem op de linker schuif heb gezet. Middenstand is gyro uit, Helemaal naar boven is maximale gain HH en helemaal naar beneden maximale gain Rate mode. De maximale HH gain heb ik ondertussen in de zender teruggebracht naar een waarde waarbij de heli niet gaat trillen. Dan kan ik de schuif mooi tegen de aanslag aan zetten.

Oei.... dat wordt een beetje een technisch verhaal...

Komt ie:

Bij HH, geef jij een imput aan de gyro, en die gyro gaat daarmee aan de slag: via zijn settings "berekent" hij de waarde die hij naar de hekrotor moet sturen om aan het door jou gewenste gedrag te voldoen. Het signaal wat naar de servo gaat, staat dus VOLLEDIG los van wat jij met je stick naar de heli stuurt. Intussen meet de gyro continue wat het resultaat is, en stuurt zo nodig bij, tot het weer exact is, wat jij wilt. Enerzijds een prachtig strak reagerende start, anderzijds merk je ook helemaal niet meer of er zijwind is, en in vloeiende bochten trekt die start zich niks aan van wat de heli doet, hij volgt UITSLUITEND jouw stick, niet de vliegrichting of wat dan ook.

Bij Rate werkt dat nét iets anders. Daar stuur bestaat het signaal naar de servo, uit een optelsom van "wat jij doet" en "wat de gyro doet"
De gyro doet in rate mode maar één ding, en dat is meten hoe snel de heli om zijn as draait (inclusief teken voor links/rechts) en dat bedrag bij jouw stuurimput optellen. Omdat er een teken aan de draairichting zit, kan het dus beide kanten op.

Gewoon voor het rekenvoorbeeld: als jij neutraal stuurt, is de waarde "50" als jij vol links stuurt is de waarde nul, als jij vol recht stuurt is de waarde 100.
De gyro stuurt tegen, en bij volle draaisnelheid is bijvoorbeeld linksom de gyro output 40, en bij volle draaisnelheid rechtsom is de output -40, en lineair alles daar tussenin. Als de heli niet draait, is de waarde dus NUL....

Nu geef jij halve uitslag linksom, dus je stick-output wordt 25. In eerste instantie word die waarde naar je hekrotor doorgegeven, want de heli draait op dat moment nog niet, dus de gyro-output is nog nul. Echter, zodra jij dat doet, zal de heli onmiddelijk linksom gaan draaien, en de gyro die meet dat. bij halve draaisnelheid, zou die waarde dus +20 zijn, en stuurt de gyro "25"+ "+20" = 45 naar de hekrotor. er blijft dus weinig van je stuuruitslag over. In de praktijk gebeuren die dingen tegelijk, en omdat zodra je heli begint te draaien (te reageren op jouw imput) ook de gyro tegenstuurt, zal de werklijke balans ergens anders liggen, zeg maar rond de 35 of zo (de heli gaat niet zo snel draaien als aanvankelijk verwacht, dus de corrective van de gyro wordt ook kleiner). Dat is best pittige wiskunde om uit te vogelen wáár die balans precise komt te liggen, maar ik hoop dat het principe duidelijk is.

Door dit gedrag, is het nodig om op de werkbank een heel grote hekrotoruitslag te hebben (bij mijn heli's heb ik op de werkbank al bij halve stick de hekrotor tegen de mechanische aanslag staan) want eenmaal in de lucht, stuurt de gyro zodanig tegen, dat er van je oorspronkelijke stick-imput maar weinig overblijft.
Doordat, zodra de heli ophoudt met draaien, ook de correctie weer nul is, zul je dus bij zijwind altijd een beetje druk op de stick moeten houden, en dat feit veroorzaakt, dat je een beetje "gevoel" houdt met wat er werkelijk allemaal gebeurt. Het veroorzaakt ook, dat als je een vloeiende bocht wilt vliegen, de staart, die van nature achter de heli wil blijven in zo'n geval, nóóit 100% gecorrigeerd wordt, en dus behoud de staart de neighing om de heli te volgen: je bochten worden makkelijker vloeiend, je hoeft minder precies te sturen in die situatie.

Welke van de twee je voorkeur heeft, is persoonlijk. Zelf ben ik, zeker met de ongestabiliseerde multi's, behoorlijk afhankelijk van dat gevoel in de hekrotor, want zonder dat, kan ik niet "voorspellen" wat de heli gaat doen, en loop ik dus altijd achter de feiten aan. M.a.w: in HH, vind ik een ongestabiliseerde multi MOEILIJKER vliegen (en ja, ik heb het geprobeerd...).
Maar ieder heeft daar zijn eigen idee over.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
OK, duidelijk. De maximale compensatiewaarde van de gyro wordt dan neem ik aan door je gain bepaald?
Dus eerst spelen met de gain voordat ik uitslag ga aanpassen. Wel vreemd dat het zo werkt. Je zou zeggen dat de gyro in Rate alleen ongewenste bewegingen (dus zonder verandering van stickpositie) zou moeten corrigeren.

:D :D :D.... nee dat is helemaal niet vreemd.... dat is JUIST wat hij doet in HH....

Rate gyro, de naam zegt het al: hij corrigeert naar RATIO van de draaisnelheid, niet meer niet minder.

Met de gain verander je TWEE dingen: de respons van de gyro (dus hoe hard de gyro corrigeert op een gegeven draaisnelheid) en tegelijk de grootte van de directe stuurwerking.
Dit is gedaan, omdat als je gain verhoogt, de gyro harder tegenstuurt, en er dus bij te hoge gain niets meer van je oorspronkelijke stuuruitslag overblijft.

Bij modernere gyro's zit daar vaak nog wat meer aan algoritmes tussen die inderdaad o.a. rekening houden met wat je met je stick aan het doen bent op dat moment, maar in de basis is dat zo.

Je moet dan ook niet gek kijken, dat op de werkbank, in rate mode de hekrotor al bij halve stick "in de hoek staat", en dat moet je dus NIET gaan compenseren met zenderinstellingen. Als je namelijk de rate gain verandert, zul je zien dat het punt waarbij de hekrotor in de hoek staat, óók verschuift....

Wat ik normaliter doe, is éérst de servo rechtsstreeks op de ontvanger aansluiten, en de boel mechanisch goed zetten. 100% EPA, moet de hekrotor precise tot aan de mechanische aanslagen laten komen, maar hij mag NIET blokkeren.
Daarna zet ik de gyro er tussen, en stel de end points in de gyro in (als dat nodig blijkt tenminste, meestal is dat in één keer goed)
Daarna ga ik vliegen, en stel de gain in als volgt: als ik stuur, en ik laat de stick los, moet de heli soepel en direct ophouden met draaien, zonder een "zweepslag(je)" aan het eind.
Dat doe ik (net als jij) met de schuif in de hoek, door de EPA van het gain kanaal te reduceren tot het goed is.
Daarna stel ik met de EPA op de rudderfunctie in de zender in dat de heli prettig reageert (dat hij niet te agressief stuurt, en niet te traag). Indien er een HH aanwezig is, stel ik die meestal niet eens in: ik gebruik hem toch nooit, en de-activeer die functie meestal.
Aangezien ik toch nooit HH gebruik, stel ik vervolgens ook ReVo in, maakt de heli een stuk prettiger in de omgang.
Of die manier van instellen te combineren is met de rest van de instellingen van jouw BeastX, dat weet ik niet.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitleg. Moest het even een paar keer lezen voordat het kwartje helemaal was geland ;)
Ik ga vanavond eens even met de instellingen spelen. Kijken hoe dit met de BeastX kan worden opgelost. Morgenavond weer clubavond dus dan weer de mogelijkheid om de theorie te toetsen aan de praktijk

Als je er niet aan gewend bent, is "meet-en-regel-techniek" soms behoorlijk pittig om te begrijpen....
En toch is dat wel belangrijk, anders kom je bij een probleem alleen tot een oplossing door stom toeval of geluk....
Maar troost je: ik heb ook mensen met een gedegen technische opleiding hier de mist mee in zien gaan....

Groet, Bert

Haha, dat klopt. Nou heb ik toevallig wel de nodige meet- en regeltechniek gehad vroeger op school. Maar je moet het nog steeds wel even goed doorlezen om het te snappen ;)

Dan moet je even in je boeken graven, en een rate gyro als een P-regelaar beschouwen, en een HH gyro als een PID. Beide met als geregelde waarde de "Rate-of-Turn" en de pulstijd als signaal.
Daarna is het niet meer zo moeilijk....

Groet, Bert

Ik Google wel even. De boeken heb ik nog wel maar ergens in een doos weggestopt onder een knieschot. En daar wil je momenteel niet wezen met deze temperaturen ;)

Vanavond weer eens verder gegaan met de heli, het is per slot van rekening niet echt vliegweer. Ben bezig met de servoplaat. Bij de heli was een servoplaat aanwezig, echter is deze van hout gemaakt en vind ik hem niet stevig genoeg. Heb daarom besloten om hem van aluminium te maken. Ben sinds vorige week ook in het bezit van een freesmachine en heb daar uiteraard ook werk voor nodig :D
Heb vanavond een opzet getekend. Zit alleen met de positie van de servo's. Allemaal tegen elkaar aan gaat niet passen omdat de hevels dan door elkaar heen lopen. Ik wil graag dat de servo in rustpositie in rechte stand staat met de omlenkhevel. Het blijkt dat de omlenkhevels die aan de binnenkant van het mechaniek zitten ook nog 10mm hoger zijn gemonteerd. De middelste servo's zullen dus omhoog moeten. Onderstaande een opzetje in welke richting ik aan het denken ben. Mogelijk denk ik veel te moeilijk en komen jullie met betere ideeën. Ik hoor ze graag.

servo1.jpg

servo2.jpg

Niet om het een of ander, maar het houten frame-pje voor de servo's voldoet prima... tenminste, dat gedeelte is niet anders dan voor het Vario Benzizinetrainer mechaniek, en dat functioneert bij mij alweer 10 jaar vlekkeloos. De plaatsing van die servo's levert ook geen problemen op, als je de binnenste twee servo's ongeveer 3 mm hoger plaatst. Zie foto.

IMG_2587 (2).JPG

Daarom is er nog niks op tegen om het te her-ontwerpen, maar het kan dus wel gewoon...

Deze oplossing had ik nog niet gezien. Is wel mooi compact, spreekt me wel aan. Alleen zijn de binnenste 2 draaipunten van de omlenkhevel 10mm hoger geplaatst dan de buitenste. Als ik dan ook de binnenste servo's (vanuit jouw foto gezien) hoger zet heb ik 13 mm verschil. Zou natuurlijk wel een gemiddelde waarde kunnen nemen. Echter de draaipunten staan dan niet helemaal in lijn, maar dat is bij jouw mechaniek ook niet denk ik?

Dit is gewoon "standaard Vario", niet eens mijn eigen ontwerp of zo. De servo's zitten niet eens in een plankje uit één stuk, het zijn gewoon twee strookjes hout aan de voor en de achterkant die door de zijplaten bij elkaar gehouden worden en dat is RUIM sterk genoeg.
De 10 of 15 mm hoogteverschil zijn van nul invloed. Overigens zitten bij mij de draaipunten van de kniehevels gewoon op dezelfde hoogte, en tussen de servo's zit (meen ik) 3 mm verschil in hoogte.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld....

Groet, Bert

In die Cobra zit hij op een plankje achter in de romp. Maar dat is nogal afhankelijk van hoe je staart-aandrijving in elkaar zit. Veel van deze ontwerpen gebruiken een dikke alu buis met lagers en een as voor de staartaandrijving, en dan kun je het beste de servo voor de staart aan die buis beugelen.

Groet, Bert

Weer wat aan het prutsen geweest met de foto van Bert als achtergrond informatie. Heb de buitenste servo's 3 mm omhoog gezet. Vervolgens de hoogte van het servoplankje zo uitlijnen dat alle hevels ongeveer dezelfde afwijking krijgen. In de originele houder zat de staartservo in één van de zijplaten waarmee de servohouder is bevestigd. Ga dit denk ik op een soortgelijke manier doen. Er loopt geen buis naar achteren. De romp is feitelijk de constructie met daarin een paar houten spanten. Hieraan wordt achteraan de aandrijfas vastgeschroefd.

servo3.jpg

Dat lijkt mij een uitstekend uitvoerbaar ontwerp. De servo's zijn "in de lengterichting" ook minder flexibel, dn wanneer je ze dwars zet zoals in je eerste ontwerp (de servo kan dan vanwege de rubbertjes om de bevestigingsoren, onder belasting wat zijwaarts kantelen).

De hekservo kan prima in het mechaniek, al bestaat er dan wel een minieme kans dat als het mechaniek wat staat te schudden in de romp (komt nu eenmaal voor bij heli's, hoe goed je ook je best doet) dat die beweging doorgegeven wordt aan de hekrotor. Normaliter is het geen enkel probleem, maar de mogelijkheid bestaat. Vandaar dat in rompheli's meestal de hekservo in de romp bevestigd is en niet in het mechaniek. Maar wij hebben minstens één schaalheli (Vario Lynx met SkyFox mechaniek) vliegen die ook de hekservo in het mechaniek heeft hangen, en dat werkt prima.

Groet, Bert

Vanavond weer eens verder gegaan met de servobevestiging. Heb de onderdelen nog wat verder uitgewerkt en er werktekeningen van gemaakt. Omdat ik ondertussen een freesmachine heb staan moeten de onderdelen dus zelf gemaakt worden ;)
Heb nu de zijplaat waarin ook de staartservo wordt bevestigd klaar. Ben niet ontevreden voor een eerste keer frezen. Is best leuk.
Heb daarnaast ook servo's aangeschaft. Nadat ik nog een aantal zeer tevreden gebruikers van Align/Savox servo's had gesproken heb ik de DS615 voor de swashplate en de DS655 voor de staart aangeschaft. Het verschil met de Futaba's is me te groot, zeker vergeleken met de specificaties en de positieve reacties.
De volgende stappen zijn het frezen van het andere zijdeel en de montageplaat voor de swashplate servo's. Dan kunnen we weer wat gaan monteren.

IMG-20150908-WA0017.jpg

Vanavond de nieuwe onderdelen van de servodrager gemonteerd. De binnenste servo's staan 3mm hoger zodat ze over de buitenste servo's kunnen bewegen. Nu nog de stuurstangen op maat maken en monteren. Daarnaast nog even kijken hoe ik de servo's het beste vastzet. Heb voor M3 schroefdraad gekozen echter een M3 boutje past niet door het messing hulsje........ Daarna het volgende deel, de staartaandrijving met mechaniek in de romp afmaken.

Foto1.jpg

Foto2.jpg

Foto3.jpg

Foto4.jpg

Back