Na maanden van stilstand heb ik gisteren het eerste deeltje uit de zak gehaald. Ik kom er in de zomer gewoon niet aan toe om te bouwen. Er is te veel leuks te doen buiten...;-)
Dat is toch wel een van één van de mooiste momentjes in zo'n bouwproces, het uitpakken van een onderdeel in de vacuumzak. De hele dag keek ik er naar uit, als een kind dat weet dat vanavond sinterklaas langs komt....
Ik ben niet ontevreden.
Met name de kleuren, de combinatie van dat carbon/kevlar weefsel en fluor, en de afwerking vind ik erg mooi uitgepakt. Ik kwam op deze combinatie toen ik eens een lesvliegtuig langs ons veldje vloog. Het viel met toen op hoe zichtbaar de oranjefluor vleugel- en staarttips waren. Dit, met het van zichzelf donkere doek, moet een goed zichtbare combinatie maken, hoop ik.
De vleugel en stabilotips krijgen ook een oranje kleurtje. De onderkant van de hoofdvleugel krijgt hiervan een blokschema.
De huid, (CAL 66 van EMC-VEGA) heb ik voorgelamineerd met 50% verdunde epoxy. Ik heb dit gedaan omdat het dan een stuk makkelijker is om de vezels te impregneren en plat te rollen zonder dat de draden gaan slingeren. Omdat het doek direct zichtbaar is en de afwisselende carbon en kevlar draden iedere slordigheid genadeloos zichtbaar maken. Hierna kan je de huid met mes en schaar precies op maat maken. Bijkomend voordeel is dat het lamineren daarna echt een eitje is.
Een nadeel is dat het mogelijk iets zwaarder uitpakt. Ik weet dat niet zeker. Het lamineren kan heel mager omdat de epoxy zo dun is, maar het moet daarna voor de tweede keer dun worden ingerold met epoxy.
Wat ik echt een drama vond was om het schuim goed op de mylar te positioneren. Bij iedere beweging verschoof het weer iets. Vooral ook omdat de staart en rudder twee aparte delen zijn. Ik heb geprobeerd om dat, zoals de Drela beschrijft, dat met stukjes glas te fixeren, maar die spuitlijm lost op door epoxy en daarna laat het gewoon los. Uiteindelijk heb ik in de boven en onderkant een nietje gedrukt. Toen bleef het tenminste zitten. Door al dat gedoe is de glaslaag van de neuslijst (deze bestaat cal66 en 50gr glas) op een paar plekken los gekomen. Dat moet bij gewerkt worden.
Als iemand een tip heeft hoe dit handiger te hoor ik het graag, want ik zie problemen met de grote vleugeldelen al voor me...:-(
Ook het gewicht is iets zwaarder dan ik hoopte: 40 gram.
Onafgewerkt 10 gram zwaarder dan drela aangeeft, maar vergelijkbaar met (sommige) staartdelen van Hyperflight.
Het is wel verklaarbaar. De staart is iets groter gemaakt om staks geen problemen te krijgen met de 4meter vleugel. Het 66 grams doek ipv 38 grams kevlar en ik heb strookjes DPP carbon ingebouwd omdat ik het doek op 90 graden wilde houden.
Groet, Patrick
ps Bij het intypen van een post verdwijnen, als ik even naar een 'voorbeeld van bericht' kijk, daarna alle returns uit mijn bericht. Gevolg is dat daarna alles als één lap text achter elkaar geplakt zit. Heeft iemand dit probleem ook?