ELF!!!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jorn, 31 mei 2011.

  1. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Vanavond rond half 6 een uurtje gaan vliegen. Perfect windstil, jammergenoeg ook geen thermiek meer natuurlijk.
    Omg, wat is dat kleine ELFje machtig. Dit was eigenlijk pas de eerste keer waarbij alles goed zat. Het weer was zalig, zwaartepunt was perfect, de trim was perfect en ik had een goede werper. De ELF had precies niet veel last van de zwaartekracht...

    Recordvlucht was 1:30min, is dit normaal met een ELF (perfect windstil) of moet dat nog langer kunnen? Ik vond de worpen goed hoog, maar heb ook niets om mee te vergelijken...
     
  2. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Jen.

    1:30 is een hele goede tijd als het windstil is zonder thermiek.
    Ja, de ELF is inderdaad een leuke kleine DLG.
    Ik ben aan het overleggen om er toch weer eentje te kopen omdat het met 1 meter makkelijk te vervoeren is.

    Groetjes,

    Jordy
     
  3. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Koop ineens een rode jordy! Die vliegen beter ;)

    Ik moet is een nieuwe goeie servo zoeken voor in de elf.

    Ik zit met een D47op het pendel, maar die centreerd voor geen meter.... of het toestel pompt, of hij duikt.
    Het toestel hangt dus aan de haak tot er een super servo uit komt.
    Stom dat je een pendel niet met een veer kan aansturen, dan zou het opgelost zijn.
    We zien dus wel.... raad altijd welkom ivm een servo!
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De MKS-DS 65
     
  5. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hahaha, jaja... jij met je rode zwevers :p




    Die had ik ook eerst willen nemen, maar uiteindelijk was het me toch te veel gewicht.




    Nu zet ik de 2 MKS DS-65K in de staart van m'n nieuwe Erwin XL UL zodat ze eindelijk gebruikt worden. ;)

    Groetjes,

    Jordy
     
  6. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Ik heb D47 en dat gaat perfect. Het was wel een beetje zoeken naar een goede instelhoek voor het pendel, daarvoor bleef hij idd pompen....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Ja idd wel een goede servo, maar 2 van die dingen kosten me haast evenveel als een hele Elf! :D dat is de reden waarom ze er tot nogtoe niet in zitten hehe

    Jordy, ik kwam niet met die stelling dat rood beter vliegt ;)
     
  8. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Vraagje, tot wanneer houden jullie de launch stand actief? (elevator -3%, rudder +6%)
    Tot het hoogste punt, of totdat hij mooi recht naar boven vliegt?
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    een verschil van 1.8 a 2 gram........ Dat is toch te verwaarlozen?

    Maar dan heb je wel een super goede aansturing voor je hoogte roer. Kost wat maar dan heb je ook wat. Je hoeft er toch maar 1 te hebben. De D47 voor de richting volstaat toch?

    Je kunt je snoeren ook nog inkorten, scheel ook weer 1 gram.

    Loopt je pendel dan niet ergens aan dat hij niet goed centreert? Ik heb al legio D47 gebruikt en nog nooit een probleem gehad dat hij niet op het 0 punt terug komt.
     
  10. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Toch zie je dat er weinig mensen zijn die de MKS DS-65K toepassen vanwege het gewicht. Ik moet zeggen dat ik uiterst tevreden ben over de D47's.

    Vandaag moet ik ff wachten tot de wind gaat liggen..........:)
     
  11. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    De 65K zijn ook hele goede servo's, maar zoals al gezegd is, zijn de D47 veel goedkoper.

    Ik heb trouwens ook een "slechte" d47 in m'n Steigeisen op het zijroer zitten.
    Die gaat nooit perfect in het midden terug, elke keer weer een beetje anders.
    Best wel vervelend.
    Die ga ik vervangen door een nieuwe d47 of misschien toch een 65K.. ik heb namelijk nog een paar gram lood in de neus die ik dan eruit kan halen.

    Ik vind dat 2 gram al best veel is bij de elf, dat is namelijk 2% van het totaal gewicht.
    Maarja.. of je het merkt is natuurlijk een andere vraag.
    Ik zal het zeker niet merken en ook niet kunnen meten, maar het gaat me ook meer om het princiep.
    Als je een (ultra) lichte kist koopt, dan ga je ook voor de lichtste componenten, anders kan je net zo goed een (meestal) goedkopere en zwaardere kist kopen.
    Dat is mijn mening.

    Groetjes,

    Jordy
     
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Hoi vw4style....
    Wat is 2gram zeg je?

    2X2gram =4gr....
    4Gr op 99gr is dus 4procent van het totaal gewicht.
    Op zich niet niks.... 4gram op een kilo is natuurlijk weer iets anders;

    Het probleem is dat ik er eerst een turnigy in had... maar die was erg bagger.
    Dan een D47 in gestoken(die er nu in zit is al de 2e D47), maar beide centreren gewoon niet goed.... waardoor het toestel ofwel steeds pomp , of duikt....
    Ik heb al alles geprobeerd, maar het sleept nergens tegen....als ik de servo los koppel schuift het als een eitje...
    Ik kan alleen maar concluderen dat die D47niet goed centreerd met een kort horntje.
    Had dit ook al voor op de stabilo van de turbo dlg
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi Firfoxie,

    Je hoeft er toch maar 1 te vervangen of is je
    Rudder ook bagger?
    Dan is het maar 1,8 of 2 gram verschil. Dat bedoelde ik, en dan is het
    redelijk te verwaarlozen. Maar goed, ik hoef er niet over te discussiëren,
    Iedereen moet dat zelf weten.

    Ik heb in mn Helios en XXlite nog nooit problemen gehad
    met de D47 (miss een slechte batch??) who knows...

    Maar 2x een D47 is toch bijna een DS 65 :D

    Je zou ook nog een graupner c261 kunnen overwegen of een ds281
    maar die is nog duurder dan de mks ds65.

    Of toch nog een verse D47.....
     
  14. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Nja, ik vrees dat het dat was, kheb ze met 6tegelijk gekocht.
    ja, ik ben nogal geobsedeerd door gewicht, en het besparen ervan.

    Voorlopig ff bedenken wat ik met mijn helios ga doen, heeft vanmiddag een midair niet overleeft....
     
  15. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Dat heb ik nu ook, maar dan vooral an m'n lichaam.
    Elke 100 gram bespaard word gelijk gevierd met een fles wijn, 3 tot 4 goede kaasjes en een lekker fris stokbrood :rolling:

    Eventjes ernst. ik ben ook iemand die echt kijkt naar het gewicht.
    Maar dat is vaak niet al te leuk en stresst ook wel een beetje.
    Gelukkig heb ik nu 2 projecten waar het er niet op 100 gram meer of minder aankomt.

    Groetjes,

    Jordy

    ps. vandaag hadden we een zeer mooie thermiek voor DLG vliegers bij ons in Zwitserland.
    Heel laag (10-12 meter) bij de grond 4-5 minuten blijven draaien is gewoon spannend.
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zou een Dymond DS37 ook werken, of wordt dat weer te licht?
     
  17. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Als het te licht is kun je een stukje lood aan de voorkant plakken. Mijne weegt 115 g. omdat ik die push rods van metaal gemaakt heb.(Carbon paar keer gebroken in het begin) Ik heb ook een stukje lood aan de onderkant voor geplakt.

    Ik vind het niet zo erg omdat hier bijna altijd wel wind staat...........
     
  18. fireforx309

    fireforx309 Guest

    D37 moet in theorie lukken, alleen durf ik niet te garanderen op het hoogteroer....
     
  19. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Gisterenmiddag echt genoten van de elf. Klein beetje wind, veel thermiek volgens mij maar die niet echt gevonden. Mijn langste vlucht was iets meer dan 2min, terwijl er duidelijk meer mogelijk was. Ik zag overal vogels cirkelen, en de wind die regelmatig van richting veranderde.

    Ik weet dat de wind richting de thermiek blaast, en dat je natuurlijk bij de vogels moet gaan vliegen, maar toch vind ik het erg moeilijk om te zien of hij nu wel of niet in thermiek zit. Ofwel heb ik nog nooit echt lift gehad waardoor ik het dus ook niet kan zien.
    Bij die vlucht van 2min kwam hij precies gewoon niet naar beneden, maar echt stijgen deed hij ook niet.

    Een vriend van mij gooide, en dat heb ik op film (wel niet goed). Misschien kunnen jullie eens naar zijn techniek kijken?

    Dit waren de eerste launches, en toen stond mijn launch mode blijkbaar verkeerd, ipv een paar clicks down was er up ingesteld, daardoor maakt de elf een loop hij bij het launchen.

    Hier een eerste filmpje, waar de worp er maar net op staat in het begin:

    [media=youtube]9RvINb9kPLg[/media]

    en hier een tweede filmpje, waarop je duidelijk ziet dat mn launch mode verkeerd stond, maar op zich heeft dat niet zoveel met de worp te maken denk ik:

    [media=youtube]5rVNfHbiH4I[/media]

    Mijn excuses voor het VVS (vertical video syndrome).

    Bij m'n laatste vlucht was ik redelijk ver afgedreven door de wind waardoor ik niet meer tot op het veld terug raakte. Dan maar redelijk hard in het aardappelveld:

    [​IMG]

    Geen schade, maar de neus zat wel vol aarde. Ben toen dus maar gestopt om alles eens uit te kuisen.
    Ik vind het DLG'en echt superleuk, jammer dat de momenten waarop het weer perfect is zo schaars zijn. Misschien ook maar een full size voor iets meer wind? :?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Of je kleeft een loodje onder het zwaartepunt op de romp ;) goed vast tapen, zodat het bij het draaien niet los komt (10-20gr naargelang de wind) doet heel veel!
    ligthet CG goed? Kheb de indruk dat je snel beneden bent.die starthoogte moet je minstens 45sec geven lijkt me.
    De elf is dikke fun ;) geniet er van!
     

Deel Deze Pagina