ELF!!!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jorn, 31 mei 2011.

  1. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    Zo is het maar net. Dat is nu kenmerkend en leuk van de DLG vliegers, hulpvaardig wat ook je niveau is.

    Daarnaast is Terlet één van de mooiste zweefvliegvelden van Europa; place to be!
     
  2. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Kamertje boeken bij de holiday inn express in de buurt jen ;)

    Zoals net gezegd is, daar is de kans op falen klein omdat er nog ELF piloten zijn en andere mensen met verstand... ik ga alvast naar daar, met elf... hopelijk geen slecht weer anders geen vliegweer voor de elf...
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Jaaaa Jen..gewoon doen, wij wonen nog geen uur van terlet maar boeken samen met J een overnachtng in de buurt...dus doe dat ook en maak er een "uitje" van.....voor een paar tientjes eten en slapen en savonds zwemmen, en daarna een geweldige dag met mede zwiepers !!...zo te lezen zijn er wel 30 minimaal, zo'n beetje de grootste zwiepmeeting in europa dit jaar, en alle cracks (en newbees uit NL en BE :D) zijn erbij !!!

    Dat willen Mees en ik voor geen goud missen !! (en 3 uur rijden is het echt wel waard! :D)
     
  4. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Leuk al deze aanmoedigingen, maar ik was er toch niet bij. Het zal een volgende keer worden, hopelijk was het daar leuk!

    Zaterdag heb ik wel mijn maiden gedaan, ik was bij mijn ouders aan de kust en daar was er gelukkig geen mist, wel helemaal windstil!

    Wat vliegt die ELF goed! De zwaartekracht heeft blijkbaar niet zoveel grip op de elf ;)
    COG en pendelroer stonden van de eerste keer perfect, daar was ik heel blij om. Ik heb een paar iets te ruige landingen gemaakt, waarbij hij met iets teveel snelheid op zn neus landde, maar daar ging hij goed mee om. Totaal geen schade :)

    Ik heb ook een paar filmpjes, maar ik denk niet dat er iets bruikbaar tussen zit... Dat bekijk ik vanavond :)
     
  5. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Zover ik weet is het 30 november... dus nog alle tijd om je accus te laden en je voor te bereiden voor terlet! Hihi
     
  6. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Ah, ik was onder de indruk dat het vorige zondag was... Oeps
     
  7. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Jen,

    Gefeliciteerd met de (re)Maiden van de ELF.
    Ik ben erg blij dat je er lekker mee bent gevlogen.
    Ik wens je nog veel plezier met dit leuke kistje.
    Groetjes,

    Jordy
     
  8. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Vandaag was een productieve dag... de neus van m'n radian afgebroken (makkelijk te herstellen met CA) en de boom van m'n elf gebroken. Balen...

    Is dit herstelbaar? Zoja, hoe?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Balen!

    Ja, eerst fixeren met ca, wel goed recht zetten. Daarna een paar laagjes glas of carbon geïmpregneerd met epoxy om de romp wikkelen. Goed droog deppen. Daarover tape of plastic wikkelen, dit laatste kan er af als de epoxy droog is.
     
  10. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    hmm ok. Zal ik niet teveel extra gewicht hebben zo? Ik heb nog niet met epoxy+carbon/glas gewerkt. Zou je me in de juiste richting kunnen wijzen voor wat ik dan exact zou nodig hebben? Op carbonwinkel zie ik zoveel soorten glas/carbon dat ik geen idee heb van wat hiervoor aangewezen is.

    Ik zie op hyperflight dat ik ook een nieuwe fuselage kan kopen als de reparatie niet lukt (Elf Fuselage - Replacement Parts - Elf Parts). Kan je de staartdelen losmaken van de fuselage? Die zijn vastgemaakt met CA... of moet je dan ook gewoon nieuwe staartdelen kopen?
     
  11. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    2 tot 3 lagen 80 of 100g UD carbon (unidirectioneel) is prima geschikt voor een romp-reparatie. Elk ander weefsel voldoet ook. Voor de epoxy wil je lamineer-epoxy gebruiken, een lange verwerkingstijd is fijn.

    Mocht je geen zin hebben in al deze aankopen dan moet je eens rondvragen, vast wel iemand in jou omgeving die een restje weefsel heeft liggen.

    Qua gewicht komt er hooguit 2 gram bij.
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Voor 5 tientjes heb je een hele mooie nieuwe romp :cool:

    [​IMG][/URL]
     
  13. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Deze staartboom is opgebouwd uit een laag 19gr glas, laag 100gr ud en nog een laagje 19gr glas (zie site van vladimirs model)> tailbooms). Wat ik zou doen is een stukje schuim op maat maken dat je die als een cillinder in het gat kan stoppen met wat epoxy met micro balloons en aan de buitenkant een 1k carbon sokje over de buitenkant doen en die met een krimpkousje er strak overheen leggen. Wel een redelijk 'ruim' kousje nemen zodat de het weefsel mooi over de lengte gaat lopen:

    En uiteraard pas impregneren als je hem over de breuk hebt gelegd! :oops:

    http://www.emc-vega.de/de/Faserverbundwerkstoffe/Gewebeschlaeuche/Carbonschlaeuche/SC-1045
     
  14. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    zo'n sokje lijkt me wel ideaal. Het probleem hierbij echter is dat de boom vlak voor de pod gebroken is. Ik denk niet dat ik iets tussen de pod en boom krijg, dat lijkt ook vastgelijmd met CA.

    [​IMG]

    Zou het een optie zijn om de 2 stukken gewoon met CA vast te zetten, en dan langs de 2 zijkanten carbonnen staafjes aan de boom vast te zetten met epoxy? zo'n staafjes bedoel ik: Aerobertics.be - Product Detail Accessoires - Carbon & Fiberglass
     
  15. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Je kan/wil je servo niet loshalen? Dikke kans dat hij omhoog knikt bij de eerste landing als je alleen strips aan de zijde lijmt.....
     
  16. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    jawel hoor, de servo en batterij is ondertussen al los. Ik zie gewoon niet echt een optie om iets tussen de pod en de boom te krijgen. Vanavond nog eens beter kijken of ik die 2 niet los krijg van elkaar...
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Als je gewoon een stukje buis die iets dunner is ín de buis lijmt?

    Rick
     
  18. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Mijn Elf is helemaal terug operationeel!
    Ik heb er inderdaad een stukje carbon buis (8mm dikte) in gelijmd met 24h epoxy. Het voelt supersterk aan, maar enkel een ongelukkige landing zal uitmaken of de herstelling goed is denk ik...

    Mijn elf is wel wat bijgekomen (98g - > 104g), maar dit komt niet enkel door de herstelling, ik heb ook een nieuwe ar6255 receiver, en die is samen met de connectors voor servos en batterij een pak zwaarder dan de superlichte lemonrx die ik ervoor had. Nu voel ik me wel geruster ivm signaalverlies.

    Het zwaartepunt heb ik terug goed gekregen door mijn batterij iets naar achter te plaatsen.

    Vanmiddag gaat hij terug de lucht in!
     
  19. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Die 6gram ga je niet voelen :)

    Geniet van de remaiden! Het is er super weer voor!
     
  20. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    De hele tijd niet meer met de ELF gevlogen sinds kort. Ik vond de ELF Listig vliegen. Duiktest gedaan en bleef mooi steady in die hoek. Elke keer een grammetje op de neus geplakt totdat die mooi rustig uit de duik komt. Wat een verademing daarna. CG weet ik overigens niet.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2014

Deel Deze Pagina