Enigma bouw/foto verslag

Gerben... welke lengte moet ik nemen voor de kabelstreng naar de ontvanger?
Natuurlijk niet te lang, maar goed werkbaar als de kist op statief staat?
Iets van 10 cm? Iets lengte om niet te veel krachten op de ontvangerstekkers te krijgen...

Laatst bewerkt:
Bas,
10Cm is prima, als de stekker maar iets voorbij de vleugelopening steekt, zodat je hem vast kunt houden on de vleugelstekker aan te prikken.

Gerben

Heel goed! Vleugelstekker steekt iets van 2,5 cm achter de lip van de vleugel.

Ja... we zijn er zaterdag bij. Weet niet of de kist al wedstrijdwaardig is... maar achterin de dag moest ie zeker maar eens ingevlogen worden... Nog een hoop te doen...

Stekker voor de vleugel, ontvanger > vleugel, is ook gesoldeerd :p En voorzien van greepjes (foto volgt)

Plus en min op de ailerons gezet. Motor as geslepen voor de RFM propmeenemer met een klein diameter steentje. De 'spiebaan' is zo mooi hol geslepen. Meenemer op beide imbussen stevig aangedraaid. Geen Loctite.

Nu ga ik ontvangerplakje fabrieken. Dan is het accuus solderen en logger aansluiten. Dan komen we aardig in de buurt!
Moet ik met deze prop de propboutjes voorzien van Loctite op de draadeinden?
Of is het: vast is vast?

RFM Prop/Spinner

Hallo Bas,

Gewoon de bladen monteren aan de meenemer met de desbetreffende boutjes, aandraaien totdat bladen nog net soepel kunnen zwenken, iets lossen en een drupje loctite onder de boutkop laten lopen en hierna de boutjes weer aandraaien totdat de bladen nog net soepel lopen.
Zorg er wel voor dat de bladen ver genoeg naar voren kunnen zwenken m.a.w. de uitsparingen in de spinnerkap vergroten met vijltje/dremel.
Als je dan toch bezig bent meteen even controleren op de speling tussen de bladen de boutjes en de meenemer! Alles dient soepel te gaan maar mag niet rammelen. Indien toch rammel aanwezig de speling minimaliseren met secondenlijm.

Oh ja het kan trouwens nodig zijn om iets te boren in de spinnerkap/meenemer als de boutjes niet diep genoeg ingedraaid kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

P.s. Bij elke spinner/meenemer en elke set bladen van RFM zit een velletje papier met montage instructie waarin het door mij beschrevene ook staat (wel in het duits).

Laatst bewerkt:
Bas, 1 schroefje op de as stevig vastdraaien is volgens mij beter dan beide schroefjes stevig vastdraaien.

Rechte spinners hebben geen locktite nodig daar zitten van die zelflockende moertjes bij, versetzte spinners verdienen wel extra aandacht. Is ook wel ergens een draadje van te vinden.

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat juist beide aangedraaid moesten worden?
Eentje kan dan keurig in het reservebakje.

De propellers pasten in eerste instantie geheel niet. Dus heb ik ze met beleid bijgeschuurd tot dat ze wel pasten tussen de vorken. Lopen soepel zonder speling. De spinnerkap is al netjes opgeruimd zodat de props iets naar voren kunnen klappen... maar dat is al weer heel wat draadjes gelee gebeurd :p

Tja dat met die 2 as schroefjes blijft wel onduidelijk. Je vindt er verschillende meningen over op de fora. Ik denk dat GJ en Gerben vast ook nog wel een mening hebben.

Dan is het nog gewoon zorgen dat de schroefjes voor de prop goed passen zonder geforceerd aan te hoeven draaien en een druppeltje locktite onder de kop zoals rob ook al heeft geschreven..

Ik draai eerst het inbusje op de vlakke kant zo vast mogelijk, dan pas het 2e inbusje goed vastdraaien.
Pas is een van de 2 boutjes in een meenemer dolgedraaid, gewoon verder gevlogen met 1 inbusje op het vlakke kantje, gaat prima. Dat 2e inbusje doet niet zoveel op de ronde as.

Onder de kopjes van de bladhouder-boutjes doe ik eerst een drupje locktite, dan rustig vastdraaien, tot de bladen nog net soepel lopen. Na iedere vlucht controleren of de boutjes en het inbusje nog goed vast zitten.

Gerben

Ik ben onder de indruk van de vordering van kennis van zaken in Nederland en het delen daar van.

Goed bezig allemaal !!!

Ondanks dat how-know-niveau... toch even een paar vraagjes... een enkel in de herhaling... maar dat is bouwstresssssexpressss...

Unilog. Ja ik heb boekje erbij... edoch...
Deze gaat in het vooronder net bij de voorlijst vd vleugel.
Heb optokabel van ontvanger naar Unilog, door naar regelaar.
Stroomsensor, in het vooronder, deze heeft een minus-draad om aan te sluiten aan de accu. Deze moet aan de regelaarzijde gesoldeerd worden. Schema toont de verbinding aan accuzijde...
Deze sensor voed dan de unilog.
Van de regelaar rode of zwarte draad? of is het om het even. (200Amps HiModel BEC)

Unilog

Bas,

Extra zwarte draad van stroomsensor (kan!!!) aan de minpool van de regelaar!!
Daar de GX200 BEC heeft kun je de extra zwarte draad beter los laten, dit ter vermijding van zogenaamde "Groundloops" (los einde wel isoleren!!!).
De BEC van de regelaar voedt dan de Unilog en de optokabel verzorgd de galvanische scheiding t.o.v. de ontvanger die weer uit de externe BEC gevoed wordt.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Met dank in deze zware bouwdagen.... scheelt weer dradenbrij!
Nu nog even geen tijd voor foto's... weer wat close ups natuurlijk... maar volgen later... :p

Heb niet veel tijd meer... heb morgen weer een garagedag... blok wordt geboord! etc...

Laatst bewerkt:
Ik ben een voorstander van de Unilog achterin. Als er iets gebeurd met je aandrijving (bijv de regelaar fikt af), is je Unilog iig nog heel. Mocht je onverhoopt een klapper maken, geldt hetzelfde, als hij voorin ligt heb je kans dat de accu de Unilog aan gort ramt.
Enige nadeel is dat je 4 snoertjes naar achter hebt lopen (regelaar signaal, stroomsensor,temp sensor en rpm sensor). Die dek ik netjes af met stukje schilderstape en klaar is klara (Enigma?).

Bij krappe rompen als Avioniks heb je een 2e voordeel dat het vooronder wat ruimer blijft, maar dat is bij de vrij ruime romp van de Enigma dan weer niet zo'n probleem.

Gerben

Oh! Gelukkig is daar ruimte voor dankzij het nifty plankje... had het nog niet definitief geplakt...

Edoch...
Ik geef het op... vleugelbout aan een zijde scheef verlijmd geboord...
Dat moet ik rustig aanpakken en richten... ben er al mee bezig... maar ben nu gaar. Hele dag enigmatisch bezig geweest... ik zie oranje, groen en wit...

Als ik het zo voor zaterdag vast zou zetten volgt er een knal in de lucht en flikkert de zaak in drie kleuren naar benee... het wringt als de tering... :onweer:
Vleugel staat 1 cm uit het lood

Zowat 95% in de buurt... helaas pindakaas... dus dat betekend weer het oranje gevaar...(te) en rak-attack... en natuurlijk een gezellige dag...

Was bij mij ook Bas, gewoon een iets grotere boor er haaks doorheen jassen, uitlijnen heb ik met het achterste boutje gedaan.

Ik ben aan het vijlen geslagen met een rattestaartje. Maar het is weer gedoe.
Kan dan wel tot in de kleine uurtjes gaan zitten ploeteren.. maar dan heeft de dag er op geen zin meer... daar er ook nog eens een aardig stuk gereden moet worden... liever rustig en netjes... volgende keer... of jaar... zucht...

Vandaag de hele dag aan de Fulvia zitten werken. Met een beetje geluk kan er volgende week weer op worden gebouwd... althans als m'n nieuwe HF performance nokkenassen op tijd uit Italië binnen zijn... keien uit de straat is het devies!

Ga zo de accu's van de slow flyer bijtanken. Kijken of alles werkt en morgen eens op de schakelaar vliegen en remmen op de pook. Dan maar de helft minder rakjes. Kijken of ik met twee slagen ipv vier meer rakjes er uit weet te peuren.

Zo even wat updat plaatjes plaatsen... oog wil ook wat :p

Back