Happy hunter

Effe nog misschien een domme vraag,
Wil m'n motoren testen.
Moet ik er een accu van 12v op zetten of lukt dat ook het een batterij pak van 6v?

Guillaume, Om de motoren te testen zou ik met 6 Volt beginnen. Drupje olie op de motorlagers. Haal de koppelingen tussen motoren en assen weg. Niet laten lopen met die knik erin. Als het op 6 Volt soepel loopt kan er ook 12 Volt op. Vertraging zal wel een beetje herrie maken, maar dat hoort bij dit soort motoren. Succes ermee! Gr. Klaas.

Guillaume, Om de motoren te testen zou ik met 6 Volt beginnen. Drupje olie op de motorlagers. Haal de koppelingen tussen motoren en assen weg. Niet laten lopen met die knik erin. Als het op 6 Volt soepel loopt kan er ook 12 Volt op. Vertraging zal wel een beetje herrie maken, maar dat hoort bij dit soort motoren. Succes ermee! Gr. Klaas.
Ok tnxs.wouw binnenkort de motoren los halen.
Kan ik ze dus mooi testen of ze het überhaupt wel doen.lol.
Dank hé wel voor alle informatie, wordt elke keer stukje wijzer.
Gr Guillaume

Prima hoor! Probeer je ook goed in te lezen in de materie in de bijgevoegde link bij een vorige posting. Maak eventueel notities en gebruik die om een zoekslag op Google te maken. En maak ook een spiekbriefje in welke volgorde je het project aan gaat pakken. Toen ik 60 jaar geleden aan mijn tankertje (avatar) begon was het veel moeilijker zoeken. Woonde toen op een binnenvaarttanker en zelden was er tijd om je te oriënteren. Had wel een Graupner catalogus om één en ander uit te vlooien. Pas in 1972, nadat we aan de wal waren gaan wonen, veel boeken uit de bieb gelezen. Uit één van die boeken een 2 kanaals besturing en een motorregelaar gebouwd en lid geworden van een modelbouwclub. Succes verder! Gr. Klaas.

Weer beetje verder aan het prutsen.

Bijlagen

• 20230328_173604.jpg
    20230328_173604.jpg
    454,1 KB · Weergaven: 92
Zijn beide goede, maar ouderwetse laders. Maximaal leveren ze 0,5 Amp. stroom. Om een lege 12 Volt 7 Ah accu te laden duurt pakweg 20 uur. Zelf laad ik zelden harder. Voor mijn Smit Finland met 2 x 12 V. 7 Ah accu's parallel gebruik ik om te laden een kleine acculader, die vanzelf afslaat. Gr. Klaas.

Aangezien het een hoop werk is om bij mijn schepen de accu's eruit te halen heb ik bij 3 het laadcircuit ingebouwd en voed dat met een 18 Volt adapter. In het circuit zit ook een diode, waardoor het niet uitmaakt of de adapter wissel- of gelijkspanning levert. Het lampje brandt op het verschil in spanning tussen adapter en vaaraccu en bepaalt ook de stroomsterkte. Hieronder het schema. Gr. Klaas.

Aangezien het een hoop werk is om bij mijn schepen de accu's eruit te halen heb ik bij 3 het laadcircuit ingebouwd en voed dat met een 18 Volt adapter. In het circuit zit ook een diode, waardoor het niet uitmaakt of de adapter wissel- of gelijkspanning levert. Het lampje brandt op het verschil in spanning tussen adapter en vaaraccu en bepaalt ook de stroomsterkte. Hieronder het schema. Gr. Klaas.

Ok das misschien ook wel handig voor in de toekomst. Wil hem nu eerst eenvoudig vaarklaar krijgen. Kan ik altijd later nog wat aanpassen.
Gr Guillaume

Guillaume, Maak in ieder geval alvast een (verdekt opgestelde) laadplug, waarop je de lader kunt aansluiten. Kan je loodaccu lekker in het schip blijven staan. Succes ermee! Hieronder een paar plaatjes met de laadplug op mijn Bugsier 3 en Smit Finland. Zit op Bugsier 3 samen met de hoofdschakelaar onder het deksel van het ruim. Beide laadaansluitingen gemaakt van een vrouwelijke luidsprekerplug. Gr. Klaas.

20140530_144454.jpg

20210715_184228.jpg

Laatst bewerkt:
Motoren eruit gehaald. Zo eens naar de tandwielen kijken. Eentje ratelde,andere hoorde je niet.

Bijlagen

• 20230329_140319.jpg
    20230329_140319.jpg
    372,5 KB · Weergaven: 77
Beetje vet aan de tandwielen en olie aan de lagers doet wonderen. Je zult zien (horen) dat het belast weer heel anders klinkt. Je moet maar zo denken dat met vertraging deze motoren een veel beter rendement hebben dan zonder. En dan neem je het geluid van de vertraging maar voor lief. Op termijn veel vaarplezier! Nu nog een paar stappen om ze recht voor hun werk te krijgen. Geen probleem, maar een uitdaging! Gr. Klaas.

Beetje vet aan de tandwielen en olie aan de lagers doet wonderen. Je zult zien (horen) dat het belast weer heel anders klinkt. Je moet maar zo denken dat met vertraging deze motoren een veel beter rendement hebben dan zonder. En dan neem je het geluid van de vertraging maar voor lief. Op termijn veel vaarplezier! Nu nog een paar stappen om ze recht voor hun werk te krijgen. Geen probleem, maar een uitdaging! Gr. Klaas.
Met de batterijen op 9v liepen de motoren mooi.
Misschien hou ik het wel op 9v.
Dadelijk is het een speedboot met 12v.
Was ook al een beetje met het uitlijnen bezig,als ik de motoren ietjes ronddraai liggen de assen in een rechte lijn.moet alleen de motoren dan goed vast klemmen.
Gr Guillaume

Dan een beetje draaien en ze goed vastklemmen Guillaume. Misschien iets stroefs onder de kap leggen. Strookje (schuim)rubber, fietsband of postboderubber? Verzin maar iets. Bizontix? Vast wel iets in de buurt. 9 Volt is geen gangbaar accuvoltage. Zou gewoon voor 12 Volt gaan en gedoseerd gas geven. Romp- en schaalsnelheid haal je al gauw, maar een beetje extra power om te slepen en/of noodstop is nooit weg. Wordt wel iets zo! Gr. Klaas.

Back