Helling vliegen zoutelanden (Zeeland)

Joost zei:
Er is niks veranderd, het mocht niet, en nu mag het nog steeds niet. Tenzij je KNVvL lid bent.

weet je dit heel zeker?? Volgens mij geld dit alleen tussen dijkpalen 239 en 240 te Zoutelande. Voor de rest mag je gewoon vliegen op de duinen in de gemeente Veere.

Nee hoor, dat is geen voor dat doel bestemd gebied.

Modelvliegtuigen vallen ook onder de luchtvaartwet, en daar mag je alleen mee in/op speciaal daarvoor bestemde gebieden vliegen.
Anders is het wildvliegen.

Dit was ook de reden dat Delta het vliegen op dat stukje duin 'legaal' heeft gemaakt.
Sommige mensen gaven op de ALV van vorig jaar aan dat ze er eigenlijk niet durfden te vliegen, omdat het officieel niet mocht en je dus een zeker risico nam qua aansprakelijkheid/verzekering.

Nu is er dus een stukje duin bijgekomen waar een groepje mensen wel legaal mag vliegen.

Het grootste probleem dat ik zie, is dat de legale vliegplek niet ligt op de plek waar er 'normaal' werd gevlogen. En dat het dus wachten is op het moment dat er twee mensen op dezelfde frequentie aan het zenden zijn. Of ligt de 'legale' plek veeel verder weg?

Bedankt MrSat, dit maakt weer een hele hoop duidelijk!! :wink:

Hier heb ik nog geen antwoord op:

Mensen van Delta / KNVvL, kunnen jullie ons voorzien van de AVP? We (in iedergeval ik) zouden graag de inhoud willen lezen.

Of is er alleen een ontheffing voor die vliegplek?

Beste medebvliegers,

Heel erg interessant om deze wetsbepalingen te kunnen lezen. Viva dit forum !

Wat ik er o.a. uit haal is dat een modelvliegtuig geen modelvliegtuig meer is als je er zelf in gaat zitten.
Want bij mij zou dat plus 100 kg zijn en daar hebben we de kern : de magische grens van 25 kg.
Onder de 25 kg is je modelvliegtuig niet verplicht onder alle lucgtvaartregels. Slechts enkele bepalingen blijven voor onder de 25 kg staan. Normale dingen zoals dat je geen gevaar mag opleveren en zo.
Onder de 25 kg mag er heel veel wel.

Welnu, dan vindt ik de regeling van delta om te stellen dat een knvvl lidmaatschap en brevet en zo verplicht is binnen de club sterk verouderd.
Dat stamt uit de tijd dat eem kist met brandstofmoter nog soms meer dan 25 kg kon wegen.
Met de huidige middelen zoals epp ( piepieschuim) , brushless motoren en lipo pakketen moet je nog al een grote kist bouwen om aan de 25 kg te komen.
Ik ken geen hellingzwever van 25 kg of meer.

Als weldenkend mens zou je dan denken dat de delta zijn bepaling van verplicht knvvl en zo zou beperken tot toestellen boven de 25 kg.
Dan zou ik zeggen ja, daar zitten ze goed en iedereen zou het daar mee eens zijn.

Maar als ik met een piepieschuim hellingzwevertje kom van 400 gram en ik moet aan hun eisen gaan voldoen dan denk ik dat ze de plank mis slaan.

Ik stel voor dat delta zijn regels op de helling aanpast en onder de 25 kg geen eisen stelt.

delta?

aan u het woord,

Bram.

bramsax zei:
...Dat stamt uit de tijd dat eem kist met brandstofmoter nog soms meer dan 25 kg kon wegen.
Wanneer was dat dan? Niet toen ik 45 jaar geleden nog wat aan modelbouw deed. Ja er waren wel heel grote kisten maar dat waren uitzonderingen net als nu.[/quote]
bramsax zei:
...Als weldenkend mens zou je dan denken dat de delta zijn bepaling van verplicht knvvl en zo zou beperken tot toestellen boven de 25 kg.
Je begrijpt die regeling niet goed. Volgens mij is het zo dat een toestel boven 25 kg voor de wet geen modelvliegtuig is. Dus dan moet je voldoen aan de regels voor zweef- of sportvliegtuigen...
bramsax zei:
...Ik stel voor dat delta zijn regels op de helling aanpast en onder de 25 kg geen eisen stelt.
Dit zijn geen regels van Delta, die eisen staan in de wetgeving. Het enige dat je ter discussie kan stellen is of het gebruik is voorbehouden aan Delta- (en dus KNVvL-)leden.
Bart

Beste hr, Doets,

u schreef :

Je begrijpt die regeling niet goed. Volgens mij is het zo dat een toestel boven 25 kg voor de wet geen modelvliegtuig is. Dus dan moet je voldoen aan de regels voor zweef- of sportvliegtuigen.

Nu staat er 3 berichtjes boven het mijne nu juist de link naar het wetsartikel. Het wetsartikel gaat over modelvliegen. Het wetsartikel begint met modelvliegtuigen boven de 25 kg.

Lees dat dan eerst eens voor u kritiek uit .

u schreef :

Dit zijn geen regels van Delta, die eisen staan in de wetgeving.

In deze zelfde thread kunt u wat verder terug lezen dat een delta lid het zelf zegt : De delta stelt als club de eis.

In het wetsartikel kunt u lezen wat er dan wettelijk voor regels zijn voor
toestellen beneden de 25 kg.

de wet vraagt niet van mij als ik met mijn piepie schuimple vlieg dat ik dan een brevet moet hebben of knvvl lid moet zijn.
Die eis komt bij de club vandaan.

Nou, succes er maar weer mee he?

Bram.

bramsax zei:
Nu staat er 3 berichtjes boven het mijne nu juist de link naar het wetsartikel. Het wetsartikel gaat over modelvliegen. Het wetsartikel begint met modelvliegtuigen boven de 25 kg.
Ik quote uit het bewuste wetsartikel:

"Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder een modelvliegtuig: een luchtvaartuig van geringe afmeting, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt."
De goede verstaander leest hier dat een modelvliegtuig zwaarder dan 25 kg voor de wet wordt beschouwd als een vliegtuig.

bramsax zei:
In deze zelfde thread kunt u wat verder terug lezen dat een delta lid het zelf zegt : De delta stelt als club de eis.

Klopt, en dat heb ik zelf ook aangehaald:
"Het enige dat je ter discussie kan stellen is of het gebruik is voorbehouden aan Delta- (en dus KNVvL-)leden. "

Laten we eer geen ruzie over maken. We zijn het er over eens dat het in principe mogelijk is om zo'n vliegplek open te stellen voor modelvliegen, punt. Ten slotte heeft Delta er geen kosten aan, behalve het bord.
Bart

Overigens: als deze thread -die ik zinvol vind- verder gaat over de funktie van de KNVvL etc., stel ik de moderator voor om hem te splitsen, want dat heeft weinig meer met Zoutelande te maken...
Bart

Beste hr. doets,

Genoemde wet modelvliegen gaat niet over toestellen boven de 25 kg.
Wat die toestellen boven de 25kg dan wel zijn of hoe ze heten hebben we het niet over, dan dwaal je van het onderwerp af.
We hebben het hier alleen over modelvliegtuigen en hellingvliegen.

En omdat de delta voorschriften hanteert die niet in die wet terug te vinden zijn kunnen een flink aantal vliegers niet meer op een bepaalde helling vliegen. De club hanteert zelf regels die nu bekritiseerd worden.
Die regels en de wetgeving zijn moeilijk van elkaar los te koppelen.
De club hanteert duidelijk strakkere regels dan de landelijke wetgeving.
Waarom nou toch?

Laatste keer dat er goed hellingweer was waren er veel mensen thuis gebleven omdat ze geen zin hadden in confrontatie of problemen.

Wie zit er nou om ruzie verlegen?
Of 2 vliegers op 1 frequentie?

De officiele plek van delta was zowat niemand en de andere plekken zouden normaal drukker geweest zijn.
Dat hoeft toch niet zo?
Waarom nou?

Als delta die regels niet had gehad was ik ook ingeschreven geweest en tijdelijk lid van delta en had ik met plezier daar gevlogen denk ik.

De eerlijkheid gebied me te zeggendat ik een vrijbuiter ben. Als ik brandstof zou moeten vliegen met de bijbehorende beperkingen zou ik waarschijnlijk nooit zijn gaan vliegen.
Juist de vrijheid van lichtgewicht electrisch, overal kunnen vliegen zonder milieubeperkingen en geluidsoverlast en zo, dat trekt me.
Daarmee doe ik niemand overlast aan, iedereen vindt het leuk, een soort vliegeren zeg ik dan, mileuvriendelijk en geen lawaai.
Als ik ergens op bezoek ben ga ik wel eens op de middenstip van het plaatselijke voetbalveld zitten ! Zo vrij als een vogeltje !

Ik wil niet in een kooitje......

vriendelijke groet,
Bram.

De afstand tussen de Delta vliegplaats en een plek waar ook veel wordt helling gevlogen is meer dan 3 KM! Volgens de regel Luchtvaartwet (artikel2-L):

vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits
voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerd luchtvaartterrein of een terrein waarvoor een ontheffing van artikel 14 van de Luchtvaartwet is verleend, geen bezwaar bestaat bij de houder van de aanwijzing respectievelijk ontheffing.

Geen last van frequentie's!

afstand.jpg

Eh... nou moet ik even aan de bel trekken.
De vliegplek die je nu suggereert is de officieel toegestane zeilvlieg (en schermvlieg) startplaats. En hoewel ik enerzijds vind dat alle modelvliegers prima bij mekaar kunnen vliegen (frekwentietechnisch beter zelfs) zijn er praktische bezwaren om modelvliegers en zeil/schermvliegers bij mekaar te laten vliegen; en dat was ook, als ik het goed heb gelezen, een van de redenen om een andere modelvliegplek aan te wijzen.
Uit ervaring weet ik dat iemand die een model bestuurt, in de praktijk nauwelijks iets anders ziet dan de directe omgeving van zijn model, en dat is heel logisch. De kans dat je daardoor tegen een ander model opknalt is weliswaar vervelend, maar niet levensgevaarlijk. Zeil- en schermvliegers daarentegen zijn veel groter, dus moeilijker te ontwijken als je ze op het laatste moment ziet, en die lopen wel degelijk gevaar als ze in botsing komen met een model.
Nou zijn er in Nederland veel minder zeil- en schermvliegers dan modelvliegers. Kan best zijn dat je bij perfekte wind op het duin ten oosten van Zoutelande staat zonder een zeil- of schermvlieger in de lucht, en er zal geen weldenkend mens bezwaar tegen maken dat je dan vliegt. Maar wat doe je als er dan opeens een paar zeilvliegers verschijnen? Inpakken? Of het risiko lopen dat je iemand uit de lucht vliegt?
En vergis je niet over de risikos. Op internet kan je diverse foto's vinden van zeil- en schermvliegers die de lucht uit worden gevlogen door modellen.
Bart Doets

Tot 15 September j.l. vloog iedereen naar harte lust, daar waar hem het beste uitkwam t.o.v. de wind.

Je hoordde nooit gezeik ...

Iedereen was tevree, vriendschappen kwamen tot stand ...

Wat een mooie tijd :wink:

Johnny Jordaan en Tante Leen hadden zo'n mooi liedje;

Waar is de tijd gebleven, waar is zij heen gegeaan ?

Groeten vanuit Zeeland

Martin

Laats daar nog gevlogen maar gestopt op het moment dat de zeilvliegers begonnen. Geen probleem dus. Met een beetje gezond verstand komen er op die manier geen problemen.

Ze hebben een ontheffing om daar te vliegen en met goede afspraken geen probleem om ook daar te gaan modelvliegen.

vliegplek.jpg

simendewulf zei:
volgens mij zitten de prikkers verkeerd
Is dat zo? In elk geval niet voor de zeilvliegstartplaats (de middelste van de drie).
Ik weet niet meer exact tot waar (naar het ZO) de zeilvliegers mogen komen. Er is sprake in de vergunning van "hoofdraainr. 30100" maar dat zegt me niks.
Het is natuurlijk ook niet handig als zeil- en modelvliegers keurig een paar kilometers van mekaar af starten maar elkaar halverwege tegenkomen...
Bart

Back