Vorderingen op modelbouwgebied zijn bij mij altijd uiterst traag... lukt me niet om snel te werken... :-(
Afhangen van een binnenloper met versnellingsbak...
Hier even een indicatie van de bevestiging van de motor. Ik had nog 1 setje motor klampen van Graupner. De boel paste zowaar in de reeds aanwezige schroefpunten M3 slagmoeren fabrieks af verlijmd in het hout. Proefpassen... want het wordt iets geavanceerder... om de HET-RC 600-32 netjes af te hangen.
Deze dingetjes er bij kopen is thans uren en uren internet afstruinen. Hopen dat je iets treft. Het wordt niet meer zo gemaakt. Graupner pleite!
Kwam wel MAXX heat sink's tegen. Maar dat is slechts in de USA. Mooi met koelvinnen.
http://www.maxxprod.com/mpi/mpi-29b.html
In EU natuurlijk niet te vinden. Zelfs in DE niet... Modelbouwzaak sortering EU loopt sterk achteruit. Drone dozenschuivers aan het worden. Ander verhaal...
Gelukkig een adresje in de DE... Graupner Mabuchi 600 klemschildjes. Ø 36 mm...
1 setje over!!!!!
Ik ga dus een HET-RC 6 polige binnenloper combineren met een Planeta Pro planetaire overbrenging. Ik had er nog een liggen voor de F5B, voor ooit...
Alleen de flens van de Planeta past niet perfect op de HET motor. De box wil ik met 4 boutjes vast zetten. De HET heeft 2x 25mm radius en 2x 19 mm radius bevestiging.
De Planeta flens is niet aan te passen door de bestaande boringen.
Verder is de as van de HET motor wat langer, en loopt tegen de planeet op ±0,6 mm overmaat.
De nieuwe flens is in wording. Vanuit een vers stuk rondstaf aluminium.
De flens rechts is bedoeld om aan de voorste klampen te worden geschroefd of geklonken.
Is een oude racefiets Campagnolo bracket. Maar de pas is me niet naar de zin. Wel om even
uit te testen.
Ga dus een nieuwe ring uit vers aluminium steken, met exact dezelfde diameter als de HET motor. Is nu niet het geval om te zorgen dat de boel spanningsvrij en goed gericht in lijn komt te staan.
De donor motor, Robbe Sports 420/5 2.200 kv, waar de Planeta op zat, naast de HET-RC motor. De nieuwe adapterring past zuigend op de flenzen van motor en box.
Bij de weg... over die motor is ook geen snars meer te vinden. Van de zotte.
Maar in ieder geval kan de box de toeren wel aan... hoop ik...
De vier M2 boutjes lieten zich eenvoudig via een van de flenzen boren. Natuurlijk brak mijn M2 tapje af in het aluminium. (smeren helpt niet altijd) Ik dacht direct te kunnen tappen. Ik kon het er uit pielen. Net aan... anders kon het over. (Slappe tap van Fabory)
De andere drie gaatjes in 3 stappen opgetapt. Gelukkig een reserve M2 tapje liggen...Pfoe! Had het kunnen weten. Maar gelukt. De flens kon netjes als sandwich worden gemonteerd.
Van de week dan verder met het boren van de andere gaten voor motage aan de motor. Aanbrengen van koelsleuven in de flens om de HET motor iets van doorstroming te gunnen.
Om de boel goed te centreren voor het boren, moet ik nog een centreerstiftje afdraaien.
Dan kan ik de oude Planeta flens gebruiken als sjabloon... voor in ieder geval 2 van de vier boutgaten op 25 mm radius...
Voor wat het waard is