Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

4 december 2018

IMGP3885.JPG

De “laniards” (die touwtjes die door de jufferblokken lopen) worden licht aangetrokken maar niet definitief geknoopt. Zo kan je later nog een beetje de mast in de gewenste richting trekken, mocht hij een beetje uit lijn staan.

Meestal worden de stagen onderaan aan de jufferblokken bevestigd met 3 platte bindsels. Op de Victory is dit een klein beetje anders: het onderste bindsel is een “throat seizing”.

Ik gebruik geen hulpmiddelen om de bovenste jufferblokken allemaal op een perfecte lijn te krijgen.

- De afstand ten opzichte van de onderste jufferblok is nooit gelijk door de toenemende helling naar achter toe;
- Ook op HMS Victory zijn die niet op dezelfde hoogte
19.jpg

Bijlagen

• IMGP3884.JPG
    IMGP3884.JPG
    388,4 KB · Weergaven: 88
Mooi waarheidsgetrouw op hoogte gebracht Herby

Thx, één van de weinige afwijkingen die ik me toesta is dat de stagen niet omwonden zijn.
In principe zijn die "wormed, parceled and served", maar als je die 3 stappen getrouw uitvoert worden ze m.i.te dik. In de praktijk is wormen zo goed als onmogelijk. Repen stof op schaaldikte om te "parcelen" bestaan niet en "serven" is een zenuwslopend en touwverslindend werkje om "mooi" uit te voeren.
Maar laat mijn persoonlijke mening je er niet van weerhouden als je dit toch zou willen toepassen. :)

Jullie hebben nog een update te goed, want ik heb nog geen "veel modelbouwplezier" gewenst :)

5 december 2018

“Open Heart” blok voor de bevestiging van de stag van de grote mast op passende wijze bevestigd aan de touwen die in een vroeg stadium al aan het galjoen bevestigd zijn. Jawel, ook deze is gemaakt uit de baleinen van de parasol.
IMGP3890.JPG

Veel modelbouwplezier,

Trotyl, bestaat dat nog? Daar gebruiken ze tegenwoordig toch Poolse cobra's voor...

8 december 2018

Over de dwarsstagen kan nu de (langs)stag van de fokkemast geplaatst worden.
IMGP3894.JPG

Deze wordt met een “open en een closed heart” aan de boegspriet bevestigd.
IMGP3893.JPG

De driver boom ligt in zijn beugel en is voorzien van de katrollen die hem naar omlaag houden.
IMGP3895.JPG

10 december 2018

Bevestiging van de bazaanstag aan de voet van de grote mast.
IMGP3900.JPG

De strop boven de speren is zoals op het origineel, uitgevoerd met een “rose lashing”.

Daarbij wordt de lijn 3 x door de ogen van de strop geregen, maar telkens van langs boven, zodat in het midden de lijnen telkens kruisen. De 2 uiteinden worden dan om en om rond de kruisende lijnen gewikkeld.

Het einde van de stag is voorzien van een “thimble” ( metalen ring). Ook aan de ring in het dek is een metalen ring bevestigd. Beide worden met een bindsel verbonden.

Het is belangrijk dat je al deze bevestigingspunten aanbrengt voor je de masten plaatst, nadien kan je er maar moeilijk meer bij om een gaatje in het dek te boren. (Ik spreek uit ervaring )

Als de zeilen geplaatst zijn dan komt die gaffel niet meer zo hoog te zitten zeker Herby??
Daarvandaan lijkt het lastig om het zeil te strijken.

Back