4 december 2018
De “laniards” (die touwtjes die door de jufferblokken lopen) worden licht aangetrokken maar niet definitief geknoopt. Zo kan je later nog een beetje de mast in de gewenste richting trekken, mocht hij een beetje uit lijn staan.
Meestal worden de stagen onderaan aan de jufferblokken bevestigd met 3 platte bindsels. Op de Victory is dit een klein beetje anders: het onderste bindsel is een “throat seizing”.
Ik gebruik geen hulpmiddelen om de bovenste jufferblokken allemaal op een perfecte lijn te krijgen.
- De afstand ten opzichte van de onderste jufferblok is nooit gelijk door de toenemende helling naar achter toe;
- Ook op HMS Victory zijn die niet op dezelfde hoogte
De “laniards” (die touwtjes die door de jufferblokken lopen) worden licht aangetrokken maar niet definitief geknoopt. Zo kan je later nog een beetje de mast in de gewenste richting trekken, mocht hij een beetje uit lijn staan.
Meestal worden de stagen onderaan aan de jufferblokken bevestigd met 3 platte bindsels. Op de Victory is dit een klein beetje anders: het onderste bindsel is een “throat seizing”.
Ik gebruik geen hulpmiddelen om de bovenste jufferblokken allemaal op een perfecte lijn te krijgen.
- De afstand ten opzichte van de onderste jufferblok is nooit gelijk door de toenemende helling naar achter toe;
- Ook op HMS Victory zijn die niet op dezelfde hoogte