Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

22 december 2018

De weeflijnen van de bazaanmast: De weeflijnen hebben een onderlinge afstand van 4,1 mm. Ik heb millimeterpapier in gescand, de foto geïmporteerd in word, een stukje van 5 x 6 cm geselecteerd en vervolgens op 410% gezet en afgedrukt. Dit gaf me voldoende papier met lijntjes om de 4,1 mm voor het ganse schip. Ik heb telkens een stuk afgesneden dat ongeveer de lengte van de te knopen stagen had, en dit net onder de “futtock staves” uitgelijnd.
IMGP3908.JPG

Het stuk papier onderaan zorgt ervoor dat je touw niet constant ergens achter haakt. Elkeen heeft zijn eigen favoriete werkwijze. Bij mij gaat het als volgt:
Ik begin met een touwtje van om en bij de meter lengte. Ik gebruik een naald die ik licht gebogen heb. Deze zijn ook in de handel verkrijgbaar, maar niet noodzakelijk in de maar die je graag gebruikt. Ik knoop de weeflijn met een dubbele platte knoop vast aan het oog van de naald. In principe hoort aan de eerste en de laatste stag geen mastworp maar een oog dat met een bindsel aan de stag bevestigd wordt. Op schaal is dat echter niet mooi. Om toch enig onderscheid tussen de buitenste knopen en de rest te krijgen, begin ik bij de eerste stag aan de achterzijde. Dan zie je aan de buitenzijde 2 horizontale touwtjes. De volgende stagen begin ik de mastworp aan de voorzijde, dan zie je een “x” met een dubbel been. Aan de laatste stag begin ik weer aan de achterzijde. Noem me gerust gek, maar ik vond het leuk om zo te doen. Na de laatste knoop van een weeflijn, impregneer ik de achterzijde van de eerste en de laatste knoop met wat vloeibare secondelijm aan een naaldpunt. Door de geringe hoeveelheid is het nagenoeg niet zichtbaar aan de voorzijde, en je kan onmiddellijk het touwtje zo kort mogelijk afsnijden, voor minimaal verlies.
IMGP3911.JPG

Na het verwijderen van het papier nog even aan de stagen trekken waar ze de neiging hebben naar binnen getrokken te worden door de weeflijn, en klaar is Herby.
IMGP3912.JPG

24 december 2018

Stagen van de bazaansteng
IMGP3919.JPG

Tussen de 2 voorste stagen zit bovenaan een “sisterblock”. Ook die heb je later nodig voor de lijnen van de dwarsmasten.
IMGP3917.JPG

Ik heb ze gemaakt uit een stukje noten 2 x 3 mm.

Overichtsplaatje
IMGP3918.JPG

Van de bazaansteng naar de grote mast en van de grote mast naar voor zijn een paar tijdelijke hulplijntjes gespannen om te vermijden dat bij het zetten van de stagen de respectievelijke masten te veel naar achter getrokken worden.

Bijlagen

• IMGP3915.JPG
    IMGP3915.JPG
    230 KB · Weergaven: 80
26 december 2018

De stag van de bazaansteng is geplaatst en belegd onder de mars van de grote mast.
IMGP3925.JPG

De “pendants” van de grote mast (2 per kant) en de eerste 2 stagen zijn aangebracht.
IMGP3924.JPG

De bevestiging van de bazaanstengestag onder de mars is ook goed zichtbaar.

Straks denken jullie dat ik nog aan het vieren ben, :) Daarom alvast een voorproefje van wat 2019 brengen zal: touwtje, touwtjes en nog eens touwtjes, 12 maanden lang.
geen wonder dat na de afwerking van de Victory even ben vreemd gegaan (2 plastic kits gemaakt)

2 januari 2019

Stagen van de grote mast geplaatst.
IMGP3932.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank voor de leuke reacties :)

5 januari 2019

Stag en loze stag van de grote mast geplaatst
IMGP3935.JPG

Om het bindsel van beide stagen op realistische wijze te kunnen uitvoeren heb ik alle stagen aan bakboord van de fokkemast terug los moeten maken. Gelukkig waren ze nog niet definitief afgebonden.
IMGP3934.JPG

Tussen de stag en de loze stag is een zigzaglijn aangebracht (snaking).
IMGP3936.JPG

Back