22 december 2018
De weeflijnen van de bazaanmast: De weeflijnen hebben een onderlinge afstand van 4,1 mm. Ik heb millimeterpapier in gescand, de foto geïmporteerd in word, een stukje van 5 x 6 cm geselecteerd en vervolgens op 410% gezet en afgedrukt. Dit gaf me voldoende papier met lijntjes om de 4,1 mm voor het ganse schip. Ik heb telkens een stuk afgesneden dat ongeveer de lengte van de te knopen stagen had, en dit net onder de “futtock staves” uitgelijnd.
Het stuk papier onderaan zorgt ervoor dat je touw niet constant ergens achter haakt. Elkeen heeft zijn eigen favoriete werkwijze. Bij mij gaat het als volgt:
Ik begin met een touwtje van om en bij de meter lengte. Ik gebruik een naald die ik licht gebogen heb. Deze zijn ook in de handel verkrijgbaar, maar niet noodzakelijk in de maar die je graag gebruikt. Ik knoop de weeflijn met een dubbele platte knoop vast aan het oog van de naald. In principe hoort aan de eerste en de laatste stag geen mastworp maar een oog dat met een bindsel aan de stag bevestigd wordt. Op schaal is dat echter niet mooi. Om toch enig onderscheid tussen de buitenste knopen en de rest te krijgen, begin ik bij de eerste stag aan de achterzijde. Dan zie je aan de buitenzijde 2 horizontale touwtjes. De volgende stagen begin ik de mastworp aan de voorzijde, dan zie je een “x” met een dubbel been. Aan de laatste stag begin ik weer aan de achterzijde. Noem me gerust gek, maar ik vond het leuk om zo te doen. Na de laatste knoop van een weeflijn, impregneer ik de achterzijde van de eerste en de laatste knoop met wat vloeibare secondelijm aan een naaldpunt. Door de geringe hoeveelheid is het nagenoeg niet zichtbaar aan de voorzijde, en je kan onmiddellijk het touwtje zo kort mogelijk afsnijden, voor minimaal verlies.
Na het verwijderen van het papier nog even aan de stagen trekken waar ze de neiging hebben naar binnen getrokken te worden door de weeflijn, en klaar is Herby.