Update 232
Weer wat verder gekomen.
De boeg is wat verder beplankt en ook het schot van de luizenplecht is flink opgeschoten
Foto: Boeg en schot luizenplecht
Verder ben ik begonnen met een klus die ik erg lang voor me uit heb geschoven, maar wat nu niet meer kan. De luiken.
Een hele poos terug heb ik er ook wat van laten zien maar zal dat nu herhalen.
Eerst het luik zelf. Behalve de twee scharnieren zitten er aan boven en onderkant twee ogen waar twee ringen door gaan. De ogen aan de bovenkant lopen parallel aan het luik en eronder staan ze dwars.
De luiken monteer ik beweegbaar. Dat is op het lowerdeck ook al zo. Dat betekent dat de haken in het scharnieroog beide tegelijk in de scheepswand gedrukt moeten worden. Lastig.
Foto: Opgehangen luik.
Dan iets wat veel, waarschijnlijk alle, modelbouwers nog nooit hebben gedaan. Het maken en plaatsen van de luik- ophaaltalie. Meestal steekt het ophaaltouw in een gaatje in de scheepswand en is daat met een druppeltje lijm vastgezet.
Hier gaan de touwen door de wand heen (er zitten twee messing busjes in de wand) en komen dus binnenin weer te voorschijn. En dan moet je er wat mee. Hier zit een heel aparte takel aan.
Foto: Ophaaltakel op de Victory. Uiterst links 2 touwen uit de scheepswand, Uiterst rechts de kikker met het touweind. Daartussen de blokken die het takel vormen.
Het is wat moeilijk te zien hoe het verloop is daarom wat schematisch de volgende tekening.
Foto: Waar kolderstok al niet goed voor is. Hier het takelschema. De nummers verwijzen naar de tekst.
De gebruikte blokken zijn 2 mm. Op Schaal 1:72 is dat 15 cm in het echt.
Stap 1
Een blok knopen aan de twee binnenkomende touwen. Ik knoop de twee touwen eerst aan elkaar en dan klem ik een blok in een pincet, hou het blok tegen de knoop en knoop de einden om het blok heen tussen de poten van de pincet door.
Stap 2
Aan een blok een lusje knopen. Makkelijk. En om een haak aan de balk haken.
Stap 3
Aan een blok naar beide kanten toe een touw knopen.
Stap 4
Een eind van het touw van stap 3 door blok 1 rijgen en dan aan het eind ervan een lus knopen en om een haak aan de balk leggen.
Stap 5.
Het andere eind van blok 3 door blok 2 rijgen terug door blok 3 en dan beleggen op een kikker aan de dekbalk.
Bij alle stappen moet goed rekening worden gehouden met de lengte van de touwen tussen de diverse knopen.
En dit is dan het resultaat.
Foto: Luikentalie in de boeg van het middel dek.
Zo komen er 28 op dit dek.
Wordt vervolgd.