HPI Vorza Flux 1:8th Brushless 4WD Buggy toppic

Heeft iemand van jullie ervaring met 6s op in de Vorza?

Ik rij op 4s en dat gaat prima. Omdat ik veel op straat race, mis ik soms wel wat snelheid. De punch (torque) vind ik wel top en in tegenstelling tot mijn vorige Savage Flux, blijft deze wel op 4 wielen.

Is het handiger om over te stappen naar 6s of kan ik beter mijn tandwielen aanpassen?
Ik ben wel wat snelheden gewend, daar ik o.a. ook snelle nitro's heb en andere onroad brushless auto's.

Ik rij nu op stock tandwielen maar heb nog een 17t liggen. Die had ik erbij gekregen.

Zal persoonlijk zijn denk ik aestiva, probeer die 17 maar eens en zie hoe het je bevalt.
Naar mijn inziens en volgens mij zelfs voor op een baan is die op de stock tandwielen gewoon undergeared op 4s.
Ik denk dat 17 of 18 een normale gearing zal zijn op 4s.

Waar ik rij heb ik alle ruimte en gebruik dan ook 6s super vet!
Als je wat paginas terug kijkt staan er wel filmpjes en posts van iig mijzelf en nick geloof ik? op 6s.
Grts

Ziet er idd indrukwekkend uit.

Misschien weten jullie dit.
Net als mijn vorige Savage Flux, gaat de auto als deze uit staat moeilijk naar voren (als je deze met de hand beweegt). Volgens mij is dit normaal.

Toen ik vandaag de 17t er op geschroefd had, kreeg ik helemaal geen bewerking meer in de auto toen deze stil stond. Als ik de koeler (volgens mij is dat een koeler) weer los draait, rolt de auto wel weer.

Ik heb het even met een accu geprobeerd, maar dit maakte heel anders geluid dan toen met mijn standaard opinion. Volgens mij klonk dit niet goed.
Iemand een idee waarom mijn motor muurvast lijkt te zitten als ik deze weer in de auto schroef? Moet de motor trouwens wel heel strak vast zitten op de body?

Zie filmpje:
Vast geschroefd aan de body: _MmrDgSrfaY[/media] - YouTube

Koeler los geschroefd: oM-_xnzwlN0[/media] Vorza engine stuck - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Zal persoonlijk zijn denk ik aestiva, probeer die 17 maar eens en zie hoe het je bevalt.
Naar mijn inziens en volgens mij zelfs voor op een baan is die op de stock tandwielen gewoon undergeared op 4s.
Ik denk dat 17 of 18 een normale gearing zal zijn op 4s.

Waar ik rij heb ik alle ruimte en gebruik dan ook 6s super vet!
Als je wat paginas terug kijkt staan er wel filmpjes en posts van iig mijzelf en nick geloof ik? op 6s.
Grts

Ja, met 6s lipo's is het echt een kanon!

Dat kan toch ook niet anders? De Pinion is ook een stuk groter dan de stock pinion. Ik heb verder ook geen ruimte meer om deze minder strak te zetten.

Standaard wordt de Vorza dacht ik geleverd met een 15T motortandwiel en 48T middendif tandwiel.

Er moet zeker wat ruimte zitten tussen de tandwielen. Deze mogen zeker niet te strak op elkaar zitten.

Heb je alleen de motortandwiel veranderd?

Aestiva heb je wel onder de schroeven van de mount losgedraaid? 4 schroeven? dan kun je hem verschuiven.
Als je van een 15 naar een 17 gaat zonder de mount aan te passen zal je veel te strak erop zitten of je bent zelfs je motor al aan het mishandelen.

Dus onder op de bodemplaat de schroeven van de mount losdraaien en zorg er voor dat je de pinion set screw op het vlakke stuk van de motor as vast zet
Hopelijk helpt dit
Grts

Aestiva heb je wel onder de schroeven van de mount losgedraaid? 4 schroeven? dan kun je hem verschuiven.
Als je van een 15 naar een 17 gaat zonder de mount aan te passen zal je veel te strak erop zitten of je bent zelfs je motor al aan het mishandelen.

Dus onder op de bodemplaat de schroeven van de mount losdraaien en zorg er voor dat je de pinion set screw op het vlakke stuk van de motor as vast zet
Hopelijk helpt dit
Grts

En niet te vergeten! Gebruik loctite op de schroef van de motortandwiel.

Dat is idd verstandig, denk wel best niet te veel en mss ff laten voordrogen denk ik wil binnenkort ook weer mn pinion veranderen
Btw aestiva mocht je je center gear weer willen vervangen voor een metalen dan heb ik nog wel een 44t en ook een 46t voor je
Grts

Idd gear mesh is niet goed... Onderkant schroeven los maken en verder van spur zetten...
Trukje met papier toepassen als je het niet zeker weet als hij goed staat.

En niet te vergeten! Gebruik loctite op de schroef van de motortandwiel.

Slechte tip hier imo.
Gebruik NOOIT locktite om de pinion vast te zetten. Deze hoort zich vast te zetten in de as (met het puntje).
Als hij steeds loskomt kan je proberen de vlakke kant van je asje lichtjes op te schuren.

Normaal gezien gaat het tot een pinion 18 zeer makkelijk op een vorza met standaard spur. Blijkbaar gaat 19 ook.

Wil je een leuke zeer controleerbare snelheid, ga voor pinion 18T en spur 46T. Neem een andere pinion dan HPI BTW, vind ze nogal snel slijten :).

Trucje met papier kan, maar vouw het gerust dubbel.
Als je gedaan hebt moet je met de hand voelen. Er moet een duidelijke speling voelbaar zijn en toch moeten de tanden goed in elkaar grijpen. Na enkele keren kan je dat zeker zonder papiertje.
Ga ook de hele spur rond, de ervaring leert dat deze niet 100% rond hebt en dat je een zone kan hebben waar hij veel te strak of te los staat. Probeer dus een gulden middenweg te vinden.
Verder denk ik dat je bij de vorza de motor ook scheef kunt zetten. Zet deze zo recht mogelijk of je hebt niet lang plezier van je pinion :).

Ik zet m'n inbusje ook altijd vast met een beetje thread-lock, zou niet weten waarom het niet te doen(ik gebruik blauwe thread-lock). Zolang je het geheel nog los krijgt zonder uit-boren, verhitten, etc. dan zou ik niet weten wat er mis is met thread-lock??? Ik ben daarintegen wel benieuwd waarom het wordt afgeraden om thread-lock te gebruiken??

Ik wist niet dat de motor mount losgemaakt kon worden en verschoven kon worden. Ik ga er vanavond weer mee aan de slag.

Gewoon 4 schroeven aan de onderkant van je chassis. Heel simpel :).

Ik zet m'n inbusje ook altijd vast met een beetje thread-lock, zou niet weten waarom het niet te doen(ik gebruik blauwe thread-lock). Zolang je het geheel nog los krijgt zonder uit-boren, verhitten, etc. dan zou ik niet weten wat er mis is met thread-lock??? Ik ben daarintegen wel benieuwd waarom het wordt afgeraden om thread-lock te gebruiken??

Omdat je het op een gegeven moment toch eens niet gaat loskrijgen. Ik verlies liever een schroefje dan dat ik er eentje niet loskrijg.
Zeker als het geen wedstrijdauto is kan dat meestal geen kwaad dat je 5 minuten aan de kant staat :D.

t spul is er voor gemaakt zelfs de pinions van traxxas die je met een 1.5 hex aandraait krijg je goed los met de thread-lock. denk dat de kunst meer is het schroefje niet te strak te draaien.

Back