HPI Vorza Flux 1:8th Brushless 4WD Buggy toppic

Grappig, ik tik net dit verhaaltje bij een ander topic :

Maar een electro motor levert niet zijn hoogste vermogen bij 0 toeren, dat is alleen bij een gelijkstroom motor met borstels, daar klopt dat idd. En zelfs daar is dat alleen bij 0 graden collector verdraaing, ze geven vaak de collector een paar extra graden om op hogere toeren beter vermogen te krijgen en dan raken borstels de lamellen van de collector maar gedeeltelijk op de juiste plaats bij stilstand.

In het geval van een brushless gaat deze redenatie helemaal mank, deze heeft bij 0 toeren het laagste vermogen, een brushless geeft zijn hoogste vermogen in principe bij zijn maximaal toerental. Vandaar dat je een brushless altijd veeeeel kleiner vertand dan een gelijkwaardige brushed motor. Dit ook de reden waarom een motor op 6S zoveel sneller is dan op 4S, de motor maakt niet alleen meer toeren, maar levert ook meer vermogen door de mogelijkheid van meer toeren. Probeer het maar eens uit, je zult zien dat de motor niet alleen meer toeren maakt, wat alleen hogere snelheid zou zijn, maar als je hem wat kleiner vertand zul je zien dat de motor opeens ook veel krachtiger is, veel meer dan evenredig zou zijn met de vertanding.

Maar dat klopt wel wat je zegt hoor, een brushless heeft evenveel trekkracht bij al zijn omwentelingen, alleen hoe meer ie er kan maken (RPM's), hoe meer power er ter beschikking is.

Dus in theorie is een 17T altijd krachtiger met optrekken dan een 18T pinion, of je dat in praktijk ook echt gaat merken was wat ik aan het uitproberen was :-)

Ik rij regelmatig zelf met de Revo, en heb twee vrienden die met me meerijden met ook twee Revo's, maar die kan ik in zowat alle (heel ruig terrein is de Revo in zijn voordeel) situaties de baas met de Vorza. Op topsnelheid maken de twee niet veel (dat ligt voornamelijk aan hoe ze vertand zijn, bij beide), maar in optrekken (ookal door het niet hebben van wheelies) is de Vorza in het terrein veel rapper. Ze hebben dan natuurlijk ook beide dezelfde motor/ESC.
Met de Vorza heb je gewoon niet zo snel in de gaten dat het hard gaat :rolling:
Een vorza if volgens mij ook een stuk lichter dan een revo. Best logisch dat ie sneller gaat en dat moet ie dan ook kunnen.
Zeker op een strakke baan wint een buggy het altijd van een monstertruck. In purmerend was mijn snelste tijd rond de 26-27 seconden. Een electro buggy deed dat in 23-24 seconden.
Echter op het baantje in leiderdorp kunnen wij met de revo's het de buggies erg moeilijk maken (en zijn we soms sneller). Maar dat komt doordat de baan veel meer onregelmatigheden kent. Dat kan de revo super opvangen.

@Olii: Wanneer zie ik da spel van u is?

Net terug van men grootouders in holland :) Had er geen internet..

Normaal dit weekend of het weekend erop ben ik daar. Ik moet er zowiezo toch eens zijn want Crissy gaat me body airbrushen van de TRF en we gingen ginder afspreken!

Ik moet nu toch dringend een pinion/spur hebben. T'zal allemaal wel kome :)

Vandaag nog een stukkie en morgen de vorza is uiteen gooien. Overal verse olie indoen enal.. Nu voor veringen heb ik genoeg vet.
Maar voor de diff's. Heb ik enkel tamiyavet en dat is even dik als boter en kleverig.. Is dit wel goed voor de diffs ??? Dan gaat die toch niet goed meer draaien vermoed ik ?

Vet voor de vering ???

In de diffs ? Of voor de tandkranswielen ?
Maar voor beide is tamiya grease niet geschikt (ik ga er ff vanuit dat je anti-wear grease of ball grease bedoelt van Tamiya ?)

Snoebel welk vet is juist wel geschikt voor die tandwielkransen die in het diffhuis zitten? Moet mij dat ook eens gaan halen...

Siliconen is het voor in de veringen toch eh ? ff versproke dan:rolleyes:.

Jep bedoel dat grease.. Tja dan toch dan meenemen uit de winkel. Kan je een bepaald merk aanraden Snoebel ?

SSI gebruikt AE black grease, prima spul, ik gebruik Hudy graphite grease.

Ja, in de schokbrekers moet natuurlijk siliconen olie, net zoals in de diffs.
Schokbrekers is ergens tussen de 400 en 600, diffs ergens tussen 5k-5k-2k en 10k-20k-5k. Ik rij zelf nu met 500 voor en achter met 1.3 pistons en 7k-10k-5k, maar heb nog niet zoveel kunnen testen. Je zult zien dat in middendiff dikke smurie zit, die is vanuit fabriek echt heel vreemd (100k). Tijdje terug een hele berg aan posts over geweest in dit topic)

Ok mercikes.

Nja die Middendiff mag wel wat strakker. Afstellen is nu niet meer nieuw voor mij.

Heeft eigenlijk ooit iemand al eens Vering silicoon olie in differentiele gedaan ? Ik heb het nog nooit geprobeerd maar je weet nooit hé:)

Gaat allemaal heel goed hoor...
Hoe bedoel je slipt goed door? Mijn standaard diff deed niets, da was bijna een blok :)

Nu met 10 000 ging dat al vele beter!

Vering silicone olie in diff ?

Je bedoelt dat je schokbreker olie in de diffs wilt doen ? Maar er is helemaal geen verschil tussen de olie in schokbrekers en diffs, beide siliconen olie, alleen de dikte is anders. En bv 500 (gemiddelde waarde schokbreker) wil je toch echt niet in een diff gieten.. Dan kom je echt de bocht niet meer door en blijf je banden plakken :-)

Middendiff slipt door ??? Hoe bedoel je dat ? Een diff slipt niet...

Ik heb 7k-10k-5k in de vorza nu en dat is veel beter te controleren dan eerst. Nu heb je tenminste wat grip op de baan. Shocks is 400 voor en 500 achter denk ik (met de grote 112mm shocks).

@ Snoebel ; Je begrijpt me niet altijd he , haha:) Maar dat zal wel aan mij liggen. De diff mag gewoon iets strakker dichtgedraaid worden. Volgens mij zijn die schroefjes wat los getrilt, dat ze niet met loctite vast zitten.

Begrijp je me nu ?

@ Olii Denk ut wel :-), maar het diff is van kunstof, daar komt geen loctite aan te pas.

@ Stewie, ik denk dat je bedoelt 500 voor en 400 achter ? Met de dikke schoks deed je toch dunnere achter ?

Ok mercikes.

Nja die Middendiff mag wel wat strakker. Afstellen is nu niet meer nieuw voor mij.

Heeft eigenlijk ooit iemand al eens Vering silicoon olie in differentiele gedaan ? Ik heb het nog nooit geprobeerd maar je weet nooit hé:)

Diff olie en demper olie is bijde silicone olie. Alleen moet er in de shocks veel lichtere olie (400-600) dan in de diffs (2000-20000).

Ik hou van dikke diffs. 10-7-5 is zalig op zand. Ik rij nu 10-10-5 op astro maar ik ga verdikken. 20-15-10 proberen. Moet alleen nog 15k en 20k kopen. Heb enkel 2k 5k 7k 10k liggen. Meeste mensen rijden liever met dunnere diffs omdat je dan meer turn-in hebt, maar ik heb liever dikker. Hangt vooral ook veel van je rijstijl af. Heb nu nu zelf een setup gemaakt voor m'n mbx6 en vraag maar aan Nard hoe die was :D

@ SII ; merci , nu is er me weer het een en ander wat duidelijker!

Gij en Nard zijn wel goeie maatjes precies eh haha:D (ni nega. bedoeld eh)

@ SII ; merci , nu is er me weer het een en ander wat duidelijker!

Gij en Nard zijn wel goeie maatjes precies eh haha:D (ni nega. bedoeld eh)

Ahja, en vet aan uw outdrives, O-ringen en tandwielen (in de gearbox) doen. Mobil 1 grease of AE black grease is hiervoor geschikt. Black grease kost 2.50$ bij Liquid RC.

Ja ik hoor Nard veel en we proberen vaak samen te rijden. Al is dat moeilijk door de afstand tussen onze woonplaatsen (250km)

@ Stewie, ik denk dat je bedoelt 500 voor en 400 achter ? Met de dikke schoks deed je toch dunnere achter ?

Ik weet het eigenlijk nietmeer, kan ook 500 rondom zijn.
Haha, had toen veel andere dingen aan mijn hoofd. Hij reageert in iedergeval beter dan voorheen.

Back