Grappig, ik tik net dit verhaaltje bij een ander topic :
Maar een electro motor levert niet zijn hoogste vermogen bij 0 toeren, dat is alleen bij een gelijkstroom motor met borstels, daar klopt dat idd. En zelfs daar is dat alleen bij 0 graden collector verdraaing, ze geven vaak de collector een paar extra graden om op hogere toeren beter vermogen te krijgen en dan raken borstels de lamellen van de collector maar gedeeltelijk op de juiste plaats bij stilstand.
In het geval van een brushless gaat deze redenatie helemaal mank, deze heeft bij 0 toeren het laagste vermogen, een brushless geeft zijn hoogste vermogen in principe bij zijn maximaal toerental. Vandaar dat je een brushless altijd veeeeel kleiner vertand dan een gelijkwaardige brushed motor. Dit ook de reden waarom een motor op 6S zoveel sneller is dan op 4S, de motor maakt niet alleen meer toeren, maar levert ook meer vermogen door de mogelijkheid van meer toeren. Probeer het maar eens uit, je zult zien dat de motor niet alleen meer toeren maakt, wat alleen hogere snelheid zou zijn, maar als je hem wat kleiner vertand zul je zien dat de motor opeens ook veel krachtiger is, veel meer dan evenredig zou zijn met de vertanding.
Maar dat klopt wel wat je zegt hoor, een brushless heeft evenveel trekkracht bij al zijn omwentelingen, alleen hoe meer ie er kan maken (RPM's), hoe meer power er ter beschikking is.
Dus in theorie is een 17T altijd krachtiger met optrekken dan een 18T pinion, of je dat in praktijk ook echt gaat merken was wat ik aan het uitproberen was
Maar een electro motor levert niet zijn hoogste vermogen bij 0 toeren, dat is alleen bij een gelijkstroom motor met borstels, daar klopt dat idd. En zelfs daar is dat alleen bij 0 graden collector verdraaing, ze geven vaak de collector een paar extra graden om op hogere toeren beter vermogen te krijgen en dan raken borstels de lamellen van de collector maar gedeeltelijk op de juiste plaats bij stilstand.
In het geval van een brushless gaat deze redenatie helemaal mank, deze heeft bij 0 toeren het laagste vermogen, een brushless geeft zijn hoogste vermogen in principe bij zijn maximaal toerental. Vandaar dat je een brushless altijd veeeeel kleiner vertand dan een gelijkwaardige brushed motor. Dit ook de reden waarom een motor op 6S zoveel sneller is dan op 4S, de motor maakt niet alleen meer toeren, maar levert ook meer vermogen door de mogelijkheid van meer toeren. Probeer het maar eens uit, je zult zien dat de motor niet alleen meer toeren maakt, wat alleen hogere snelheid zou zijn, maar als je hem wat kleiner vertand zul je zien dat de motor opeens ook veel krachtiger is, veel meer dan evenredig zou zijn met de vertanding.
Maar dat klopt wel wat je zegt hoor, een brushless heeft evenveel trekkracht bij al zijn omwentelingen, alleen hoe meer ie er kan maken (RPM's), hoe meer power er ter beschikking is.
Dus in theorie is een 17T altijd krachtiger met optrekken dan een 18T pinion, of je dat in praktijk ook echt gaat merken was wat ik aan het uitproberen was
