HPI Vorza Flux 1:8th Brushless 4WD Buggy toppic

2x 3s of 1x 6s geeft evenveel voltage, dus evenveel power ;)

4s vind ik ook het mooiste voor een 1:8 buggy, 5s gebruik ik ook wel eens en dan is het al een raket op wielen :)
 
hij zal evenveel power hebben als voorheen, wel mannelijk 1:8 buggy op 6s, wordt je motor dan niet aardig heet?

heb gisteren op 2x3s een setje leeg gereden op straat,
wel op straat vreet hij banden, maar de temperatuur was 51 graden, na +- 25 min dus valt goed mee,

wat bedoel je met een rijdende bowling bal, ik heb nog altijd de zender zelf in mijn handen, en het is altijd leuk om wat gas over te hebben, mijn personen auto geeft ook 180 pk, wilt het daarom zeggen dat ik altijd volgas moet geven?


745 gram, hoeveel denk dat 2 apparte 3s lipo wegen van 5000mah , dat is +- evenveel!! mijn 3s lipo wegen 320gr per stuk, das een grote 100 gram


lekker zware lompe bak??

ofwel ken ik er niet van, maar een buggy is nog altijd een auto die aan de ondergrond MOET kleven en die al plakkend door de bochten moet gaan, daarom koop je toch een buggy!!

en mss nog een laaste, op de vorza flux is er aan de rechterkant speciaal plaats voorzien
om 2 lipo's in te leggen, en anders zit er gewoon mmm achter, aan de linkerkant ligt het zwaarst zoals motor tandwielen en alle aandrijving

dit hebben ze speciaal zo gemaakt als counter gewicht,

die hpi mannen weten echt wel waar ze mee bezig zijn,

ze zijn ook wel zo slim, als ze 2 lipo's aan de 1ne kant laten steken ,dat je moet counter aan de andere kant steken,

dit is een orginele nieuwe vorza die zo uit de fabriek komt, dus denk ik niet dat die mannen een auto zullen leveren, als lipo's inleg dat hij schuin zal rijden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb gisteren op 2x3s een setje leeg gereden op straat,
wel op straat vreet hij banden, maar de temperatuur was 51 graden, na +- 25 min dus valt goed mee,

wat bedoel je met een rijdende bowling bal, ik heb nog altijd de zender zelf in mijn handen, en het is altijd leuk om wat gas over te hebben, mijn personen auto geeft ook 180 pk, wilt het daarom zeggen dat ik altijd volgas moet geven?


745 gram, hoeveel denk dat 2 apparte 3s lipo wegen van 5000mah , dat is +- evenveel!! mijn 3s lipo wegen 320gr per stuk, das een grote 100 gram


lekker zware lompe bak??

ofwel ken ik er niet van, maar een buggy is nog altijd een auto die aan de ondergrond MOET kleven en die al plakkend door de bochten moet gaan, daarom koop je toch een buggy!!

en mss nog een laaste, op de vorza flux is er aan de rechterkant speciaal plaats voorzien
om 2 lipo's in te leggen, en anders zit er gewoon mmm achter, aan de linkerkant ligt het zwaarst zoals motor tandwielen en alle aandrijving

dit hebben ze speciaal zo gemaakt als counter gewicht,

die hpi mannen weten echt wel waar ze mee bezig zijn,

ze zijn ook wel zo slim, als ze 2 lipo's aan de 1ne kant laten steken ,dat je moet counter aan de andere kant steken,

dit is een orginele nieuwe vorza die zo uit de fabriek komt, dus denk ik niet dat die mannen een auto zullen leveren, als lipo's inleg dat hij schuin zal rijden

Nvm, maar buggy's worden normaal gezien gereden iets lichtere lipo's. Hoe zwaarder de auto, hoe trager en lomper. Hij zal ook meer zin krijgen in schuiven. Een goed gewicht voor de buggy met lipo erin is tussen de 3400 en 3600gram.

Als je gewoon een bash rakket wilt is 6S ok. Maar om te racen is 6S gewoon teveel.

Natuurlijk is over die layout na gedacht. Ik heb dezelfde layout. Maar als het gewicht van de servo, ontvanger en motor optelt, dan zou je batterij+ESC ongeveer hetzelfde moeten wegen. Je wagen gaat nu een beetje uit balans zijn, in hoeverre je dat zult merken weet ik niet. Nog nooit 6S in me buggy gelegd :p

Vb in mijn auto:
Rechts: reciever+servo+motor ~= 500g /// Links: 4S lipo + ESC = 650g
=> sowieso al uit balans. Mijn midden diff en achter diff liggen wel rechts van het midden dus dat compseert wat onbalans. Geen idee als dat goed is voor 150g. Maar de auto rijdt goed en vliegt recht.

Met de 6S accu zou hij links 866g wegen, das al redelijk meer.

Met die bowling bal bedoel ik een zwaar gewicht dat gewoon rechuit gaat :p

Heb je dat Hudy boek als een bekeken? En als je informatie ivm buggies en truggies kun je ook altijd eens gaan kijken op http://no-nitro.nl daar zitten veel elektro buggy rijders.
 
Laatst bewerkt:
Nvm, maar buggy's worden normaal gezien gereden iets lichtere lipo's. Hoe zwaarder de auto, hoe trager en lomper. Hij zal ook meer zin krijgen in schuiven. Een goed gewicht voor de buggy met lipo erin is tussen de 3400 en 3600gram.

Als je gewoon een bash rakket wilt is 6S ok. Maar om te racen is 6S gewoon teveel.

Natuurlijk is over die layout na gedacht. Ik heb dezelfde layout. Maar als het gewicht van de servo, ontvanger en motor optelt, dan zou je batterij+ESC ongeveer hetzelfde moeten wegen. Je wagen gaat nu een beetje uit balans zijn, in hoeverre je dat zult merken weet ik niet. Nog nooit 6S in me buggy gelegd :p

Vb in mijn auto:
Rechts: reciever+servo+motor ~= 500g /// Links: 4S lipo + ESC = 650g
=> sowieso al uit balans. Mijn midden diff en achter diff liggen wel rechts van het midden dus dat compseert wat onbalans. Geen idee als dat goed is voor 150g. Maar de auto rijdt goed en vliegt recht.

Met de 6S accu zou hij links 866g wegen, das al redelijk meer.

Met die bowling bal bedoel ik een zwaar gewicht dat gewoon rechuit gaat :p

Heb je dat Hudy boek als een bekeken? En als je informatie ivm buggies en truggies kun je ook altijd eens gaan kijken op http://no-nitro.nl daar zitten veel elektro buggy rijders.


ik wil er ook nog graag bijzeggen , dat ik voor de fun rij ,hoe die profs dit doen kan me eigenlijk niet maken!!
en heb een goeie zender gekocht van LRP waar ik nog heel wat kan bijstellen,

en dat de auto zou scheef zou rijden van 100 gram meer , laat me niet lachen, dan hang ik aan de andere kant ,100gr lood aan, de flux motor zal dit zeker wel trekken, hij trekt wel die zware savage vooruit!!

en wat je zeg ,meer schuiven!! hoe zwaarder hoe beter hij aan de grond blijft hangen, wel op goede grip he ( gras of zand)

ik wil gewoon naar een groot plein gaan, 6s eraan en gaan met die banaan



mss heb je wel 1 punt , als je gaat bachen ( jumpen) dat het een hele pak is dat neerkomt, en dat er sneller iets zal breken, maar ook daaraan valt iets te doen he,

maar als dat gewoon voor op een open terein te rijden is, kan dat geen enkel probleem geven denk ik


en wat dat gewicht betreft , dan is HPI in de fout gegaan , want was benieuwd en heb hem eens op de keuken weegschaal gezet , en de wagen weegt leeg al iets van +- 3300gr dus met 2 lipo's erbij zal het al moeilijk worden,

en als alles zo juist moet zijn pfff, voor mijn blijft het een hobby, voor de fun ,

en het is plezant om te weten , dat je nog wat gas over hebt , terwijl een ander op volgas zit :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
welke=beter kwa pijs kwaliteit verhouding

:evil:http://www.kyosho.de/?page=shop/flypage&product_id=21394&category_id=c10b14c23246e05624c029114a9219a4&ps_session=4incemcs2hs17t30keo9sgndo6&mod_title=product&setlang=deu
Tekst in het HOllands::Technische gegevens
Lengte: 490 mm Breedte: 307 mm, hoogte: 180 mm Wielbasis: 325 mm; track (V & H): 254 mm Versnelling ratio: 12,6:1; Gewicht: 3700 g; Motor: Borstelloze

Beschrijving
Na de zeer succesvolle introductie van de Inferno MP9 lijn nu breekt een nieuw tijdperk in de klasse 1 / 8 offroad. Na vele decennia van de interne verbrandingsmotor met een Lipo-Brushless-drive pakket wordt vervangen. Naast een aanzienlijk stiller draaiende motor, het nieuwe aandrijfconcept maakt indruk met een enorme kracht potentieel, echter gevoelig voor dosis door de geavanceerde regeltechniek.

De MP9e bouwt voort op het succesvolle concept van de MP9 chassis en is speciaal aangepast voor het gebruik van krachtige LiPo Brushless systemen. Reeds bij testritten in Europa, de VS en in Azië het MP9e krijgen tal van sportieve successen. Karner, zegt Martin als laatste finishte in de Arena-race in Italië, een schitterende tweede plaats met een prototype chassis.

Zo heeft de MP9e gepresenteerd als een raszuivere concurrentie offroad Buggy Schaal: 1 / 8, die een vlotte-wheel drive heeft. In de aandrijflijn zitten drie differentieel uitbreiden tot het motorvermogen naar de wielen. Het chassis is ontworpen voor gebruik met borstelloze motoren, zoals Team Orion Vortex de 8e Het kan gebruikt worden natuurlijk, maar ook andere systemen in de BL-MP9e. Voor het besturen van een 4S LiPo batterij is vereist. De batterijhouder is zo ontworpen dat alle commercieel beschikbare oplaadbare batterijen kunnen gebruikt worden.

De M-Size-BigBore oliecrises zijn gemaakt van hoogwaardig aluminium, waardoor het de perfecte weg MP9e tractie. Het chassis plaat is 3,5 mm dik 7075 aluminium CNC-gefreesd, en vormt de basis van de torsie auto's. Alle chassis parameters kunnen individueel worden aangepast om het model aan te passen aan alle mogelijke lopen. Het heeft de MP9e uit de doos al uit met de standaard set-up een uitstekende basisstructuur snelheid. Het nieuwe aërodynamische vorm van de carrosserie MP9e werd ontwikkeld in de windtunnel, om de maximale aërodynamische efficiëntie in combinatie te bereiken met de achterspoiler. De perfecte aërodynamische voelt de bestuurder met lange sprongen op hoge snelheid. MP9e Hier schijnt met ongelooflijk stabiele en goed gecontroleerde vlucht kenmerken!

Een ander leidend beginsel in de ontwikkeling van MP9e was om alle bewegende massa's in de aandrijflijn te minimaliseren. Deze daling werd onder meer bereikt door kleinere differentiëlen. Bovendien is de spoiler beugel en de Cardan bewerkt om gewicht te besparen.
De MP9e biedt een brede waaier van innovatieve instellingen om het model aan te passen aan verschillende omstandigheden op de baan. Zo kan bijvoorbeeld de wielbasis veranderd worden in vier stappen. De gehele alleen het chassis schroeven worden gebruikt. De MP9e volledig afgezien van (!) Tot e-clips. Ondanks de verscheidenheid van omgevingen met complexe setups die kunnen worden ontwikkeld, heeft de MP9e met de standaard setup van een kit met een uitstekende prestatie. Met de all-nieuwe wielophangingsgeometrie, heeft de MP9e een uitstekende rechtdoor sponsachtige hellingen. Voorste en achterste assen zijn voorzien van kunststof lagers voor de scharnierpen draaipunt om het zog snel en gemakkelijk te wijzigen. Alle caster en teen-instellingen kunnen worden gemaakt zonder de voorbumper moet worden verwijderd! De stuurarm wanneer MP9e zijn nu ook in serie vervaardigde uit 7075 aluminium en zijn standaard uitrusting. De ophangpunten van de draagarmen zitten heel diep in om het zwaartepunt in het model verder te verlagen.

Het centrale differentieel is een zeer groot volume. Dus de diff behoudt ook zijn aangepast blokkerend effect op de lange termijn en zorgt voor een perfecte verdeling van de macht van de eerste tot de laatste ronde.

Alle onderdelen zijn vervaardigd op ultra-moderne MP9e automaten in Japan. De exclusieve hoge kwaliteit 7075 aluminium wordt gebruikt, die een maximale duurzaamheid met een minimaal gewicht garanties! De gebruikte kunststoffen zijn maximale sterkte een breuk van de componenten te voorkomen.
De achteras heeft een nieuw vuil beschermers voorkomen dat meer effectief te zijn dat zij vaststellen modder en vuil op de cardanas en de binnenste rand. Deze functie is in MP9e standaard inbegrepen!

Door MP9e bieden wij u de best mogelijke basis voor een succesvol gebruik van de mededinging in de elektrische klasse. Het grote aantal echte innovatie en de uitstekende productie en kwaliteit in materiaal, de MP9e momenteel het meest effectieve wapen voor de klasse 1 / 8 offroad Electric. Zo, aan de MP9e de momenteel meest veilige investeringen werken bij een elektrische motor racen op het hoogste niveau.

Functies
• Concurrentie offroad Buggy van de nieuwste generatie
• Ontworpen voor LiPo Brushless Drive Systems
• Een totaal van 6 kwalitatief hoogwaardige drijfassen de gehele aandrijflijn
• CNC-gefreesd motorsteun
• permanente all-wheel drive
• 3 differentiële
• Wettbewerbserprobte BigBore met olie gevulde schokdempers
• Centrum en geoptimaliseerd grootdistributie
• Totaal gebouw zonder e-clips
• Extreem lichtgewicht aandrijflijn
• Hoge snelheid grond met een standaard setup
• Eenvoudige afstelling van de wake bij de voor & achter
• Hoge capaciteit centraal differentieel
• Geoptimaliseerd spoiler positie
• Maximale efficiëntie door nieuwe aërodynamische carrosserie design
• Vuil-protectoren op de achteras
• RC-box met kabelkanaal
• Maximale duurzaamheid met geselecteerde, kwalitatief hoogwaardige materialen
• Zeer onderhouds-vriendelijk ontwerp

Benodigde accessoires
• 2-kanaals afstandsbediening
• HiPerformance servo Record ID ORI68000
• Vortex 8 1750KV Brushless Powerset Order No ORI66037
of
• Vortex 8 1950KV Brushless Powerset Order No ORI66038
of
• Vortex 8 2300KV Brushless Powerset Order No ORI66039
• Carbon moleculaire LiPo 14,8 V / 5.100mAh / Order No 40C ORI14033
• complete set van AKA I-Beam, Order No 14001MPW
• Siliconen oliën en vetten

Toehoorders
Ambitieuze professionals & Mededinging Racer
 
Laatst bewerkt:
Kyosho is beter om te gaan racen. Als je wilt bashen ermee, flux denk ik.
Kyosho is wel duur! Hou er rekening mee dat dat de prijs voor een roller is zonder motor etc.
Voor die prijs kan je een lekkere mugen of xray kopen. Check eens Apex Models - Europe's leading radio control specialist en zoek de xray808, dat ding is daar goedkoop :o Gewoon tekno conversie erop, motor in rammen en gaan met die banaan.

Ik zou dus geen van beide kopen :p

@erevobe: Ik zeg dat mijn auto ook niet perfect in balans is maar wel lekker rijdt en vliegt. Dus zo'n probleem zal het niet zijn.
Maar over het gewicht. Als je even terug denk aan de middenpunt vliegende kracht uit de lessen fysica dan zul wel begrijp waarom een zware auto meer zin heeft in schuiven. Nu, driften kan ook leuk zijn :D
Als je op open plaatsen rijdt kan dat extra gas leuk zijn, maar op een baan is dat niet nodig want het rechte stuk is daar niet lang genoeg voor. Nuja, nu ik jouw reactie gezien heb van hier boven lijkt het er niet op dat je gaat racen op een baan. Dus dan is dat niet echt toepassing voor jou.

Mijn servo is dood, maar morgen ga ik een nieuwe ophalen. Dinsdag is de buggy terug paraat om te rijden. Je moet dan maar eens PM'en om af te spreken. Ik ben in principe altijd vrij, heb nog een weekje (blok)vakantie!
 
Laatst bewerkt:
@erevobe: Ik zeg dat mijn auto ook niet perfect in balans is maar wel lekker rijdt en vliegt. Dus zo'n probleem zal het niet zijn.
Maar over het gewicht. Als je even terug denk aan de middenpunt vliegende kracht uit de lessen fysica dan zul wel begrijp waarom een zware auto meer zin heeft in schuiven. Nu, driften kan ook leuk zijn :D
Als je op open plaatsen rijdt kan dat extra gas leuk zijn, maar op een baan is dat niet nodig want het rechte stuk is daar niet lang genoeg voor. Nuja, nu ik jouw reactie gezien heb van hier boven lijkt het er niet op dat je gaat racen op een baan. Dus dan is dat niet echt toepassing voor jou.

Mijn servo is dood, maar morgen ga ik een nieuwe ophalen. Dinsdag is de buggy terug paraat om te rijden. Je moet dan maar eens PM'en om af te spreken. Ik ben in principe altijd vrij, heb nog een weekje (blok)vakantie!


hallo idd op papier heb je gelijk, maar dan ferm uitgedikt, en op straat zal je het een beetje voelen!!


de bedoeling is idd om op gras , zand en aarde enzo... te rijden,met volle grip, daar speelt dit niet zo'n rol, je zoiezo toch regelmatig wat bijsturen

dit had ik toch al duidelijk gemaakt een paar discussie terug, jk had geschreven dat het op straat met 2x3s bijna niet te doen was!!

maar nog eens ik heb de zender in de hand , dus ik kan beslissen wanneer ik volgas kan gaan ,of niet,

en als hij dan echt te lomp en te zwaar word om deftig mee te rijden is dat heel simple toch, zwaarder olie in de shocks en een zware bg scale servo erin, en probleem opgelost!!

nu zal ik als het wat deftig weer is, jou raad eens opvolgen,
ik ga een 4s 2x2 laden en in dezefde straat rijden , waar ik met die 6s heb gereden,

maar eigenlijk weet je de uitslag al, de 4s zal op straat veel beter zijn!! maar ergens met meer grip,hmmmm heb ik mijn twijfels!!

we zullen zien!!

je hoort nog van me :)
 
hallo idd op papier heb je gelijk, maar dan ferm uitgedikt, en op straat zal je het een beetje voelen!!


de bedoeling is idd om op gras , zand en aarde enzo... te rijden,met volle grip, daar speelt dit niet zo'n rol, je zoiezo toch regelmatig wat bijsturen

dit had ik toch al duidelijk gemaakt een paar discussie terug, jk had geschreven dat het op straat met 2x3s bijna niet te doen was!!

maar nog eens ik heb de zender in de hand , dus ik kan beslissen wanneer ik volgas kan gaan ,of niet,

en als hij dan echt te lomp en te zwaar word om deftig mee te rijden is dat heel simple toch, zwaarder olie in de shocks en een zware bg scale servo erin, en probleem opgelost!!

nu zal ik als het wat deftig weer is, jou raad eens opvolgen,
ik ga een 4s 2x2 laden en in dezefde straat rijden , waar ik met die 6s heb gereden,

maar eigenlijk weet je de uitslag al, de 4s zal op straat veel beter zijn!! maar ergens met meer grip,hmmmm heb ik mijn twijfels!!

we zullen zien!!

je hoort nog van me :)

Op zand moet je idd constant bij sturen. Daar voelde ik veel minder goed dat m'n servo niet goed meer centreerde dan op straat.
Wil je buggy wel eens zien op 6S, moet een rakket zijn :p
Vanavond heb ik een nieuwe servo dus vanaf morgen zouden we eens kunnen rijden.
 
Op zand moet je idd constant bij sturen. Daar voelde ik veel minder goed dat m'n servo niet goed meer centreerde dan op straat.
Wil je buggy wel eens zien op 6S, moet een rakket zijn :p
Vanavond heb ik een nieuwe servo dus vanaf morgen zouden we eens kunnen rijden.


de resultaten van op 2x2s lipo,
even serieuze nu op 2x3s lipo is hij bijna niet bij te houden!!,

maar op 2x2s lipo vind ik persoonlijk heel zwakjes,
optrekken doet hij goed , maar de topsnelheid , ik zou durven zeggen 50 a 55 kpm max (op een mooi recht eind in een doodlopende straat) dat vind ik bijzonder weinig, en je kan dus meteen volgas gaan, 3a 4 sec,

en dat is dan nog zonder weerstand he op de straat,
mocht je op zand rijden , dan mag je nog eens 10kmp afdoen,

motor had maar een temp van 39 graden en de lipo's 38.5graden

ofwel is er iets aan mijn auto, want als ik die 2x2s in mijn erbe leg!! haal ik toch +-70 kmp uit!!

ik vind de de snelheid dan ook zeer weinig voor zo'n dure flux motor, een gewone brushless motor doet beter,
 
zwaarder vertanden mischien?
Wat voor vertanding heb je in je ERBE? (Heb er zelf 18/54 in zitten, op 6s Lipo zonder baloonen van de banden zo'n 90km/h eindsnelheid. (berekend met de kv en de vertanding +bandendiamter. dus de theoretische. Ik weet dat ik hem zwaarder kan vertanden, maar voor off-road vind ik die vertanding wel prettig. besides, de snelheid haal ik toch niet.)

Hoe rijdt zo'n Buggy als je hem vergelijkt met de ERBE?
 
de resultaten van op 2x2s lipo,
even serieuze nu op 2x3s lipo is hij bijna niet bij te houden!!,

maar op 2x2s lipo vind ik persoonlijk heel zwakjes,
optrekken doet hij goed , maar de topsnelheid , ik zou durven zeggen 50 a 55 kpm max (op een mooi recht eind in een doodlopende straat) dat vind ik bijzonder weinig, en je kan dus meteen volgas gaan, 3a 4 sec,

en dat is dan nog zonder weerstand he op de straat,
mocht je op zand rijden , dan mag je nog eens 10kmp afdoen,

motor had maar een temp van 39 graden en de lipo's 38.5graden

ofwel is er iets aan mijn auto, want als ik die 2x2s in mijn erbe leg!! haal ik toch +-70 kmp uit!!

ik vind de de snelheid dan ook zeer weinig voor zo'n dure flux motor, een gewone brushless motor doet beter,

Je auto is te licht vertand. Normaal gezien vertand met een buggy op 65-70km/h.
Weet je toevallig hoeveel tanden je spur en pinion nu heeft?
 
Laatst bewerkt:
dat zal inderdaad aan het verschil in vertanding liggen tussen een e-revo en een flux. en aan de kleinere wielen van de flux. de vorza flux heeft toch truggy diffs?
 
dat zal inderdaad aan het verschil in vertanding liggen tussen een e-revo en een flux. en aan de kleinere wielen van de flux. de vorza flux heeft toch truggy diffs?

Geen idee ivm de truggy diffs, maar de vertanding van de forza mag zeker hoger liggen. Ik denk dat HPI gewoon een veiligheid marge heeft genomen zodat ze geen overhitte motoren terug krijgen.
Maar met die motor en 4S mag de buggy zeker 65km/h gaan.
 
Volgens calculatie op 4S: 31.68 mph (50.89 km/h)
(48T Spur, 15T Pinion, 43T Diff, 10T Pinion dit is wat er in de Forza zit)

Edit had met verkeerde banden gerekend :)
 
Aan de lijst met onderdelen te zien heeft de vorza flux idd truggy diffs (ratio 43/10) en een 48t spur. Met een 15t pinion kom je daarmee op 4s aan 50km/u en op 6s aan 76km/u.

Inderdaad, ik kom op 48km/h uit. Traag :o
En 74km/h op 6S, valt nog mee is iets sneller dan een normale buggy.
Ik zou zwaarder vertanden.
Met een 20T pinion kom je net op 65km/h op 4S.

Nuja, als je toch op 6S zou ik er niks aan veranderen want 20T pinion en 6S gaat een rakket worden en je motor zal heet worden denk ik en evt. overhitten. Ik heb dezelfde motor als jou erevobe en de mijne wordt zo'n 65°C bij offroad gebruik vertand. Op de baan 45-55°C.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf soms met de D8 (nagenoeg dezelfde wagen) en heb de ratio anders:
46T Spur 17T pinion en kom je uit op: 37.46 mph (60.18 km/h)
(Motor Castle Neu 2200kv met Mamba regelaar wat hetzelfde is als wat er in de Forza ligt)

Warmte ontwikkeling is er nagenoeg niet motor blijft mooi rond de 55 graden
 
Back
Top