HPI Vorza Flux 1:8th Brushless 4WD Buggy toppic

De stelschroeven gebruik je gewoon om de rijhoogte in te stellen.
Dit hangt af van je circuit maar ligt tussen de 25-30mm ongeveer...

Door je schocks schuin te zetten ga je een heel andere demping/veer karakter krijgen, hierdoor ga je een zachtere demping in het begin krijgen en naarmate hij gaat inveren wordt hij zwaarder. Bij rechtere shocks ga je een hardere demping maken en gaat je auto moeilijker/heviger te rijden zijn.

Wil je bij jumpen/meer oneffen ondergrond meer contact moet je gewoon meer droop geven. hierdoor gaan de armen automatisch meer omlaag.

De Vorza heeft het nadeel dat je achteraan niet genoeg veerweg hebt met de korte dempers, de HB tower/shocks zijn hier een heel goede oplossing voor!
 
Oke bedankt allemaal ik ga ermee stoeien. Heb nu de gele veren achter en blauwe voor. Kan dit?

Ik maak wel kleine sprongen maar bash niet echt. Wil veel grip en goed rijgedrag
 
Deze mod is ook een optie :

Nou, vandaag dan eindelijk eens wat tijd gevonden om de Vorza aan te passen.
Kon een heel verhaal tikken, maar een plaatje zegt meer dan duizend woorden : (links is aangepast, rechts origineel)

full


Dit is dus gedaan door de shock bal ends te vervangen door HB 67820.
De travel mogelijkheid is dus toegenomen met dik 10mm !! En zelfs kijkende naar droop heb ik 5mm extra gekregen. Met deze aanpassing kun je dus eindelijk de droopschroeven gaan plaatsen en gebruiken, zoals het hoort in een echte wedstrijdbuggy :-)

Ik heb nog niet kunnen rijden (komt met bakken uit de hemel al de hele dag hier), maar als ik de auto laat vallen van zeg 60 cm stuitert ie totaal niet meer. Ben er nu al van overtuigd dat dit een prima oplossing is.

Voor het geval je zou denken dat de travel de andere kant te kort is nu, ook dat valt heel erg mee, de wielen kunnen nog steeds een 15mm verder nadat ! het chassis op de grond ligt.

Hier een plaatje van het verschil in de ball ends :

full


5mm verschil dus maar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een vraagje ivm onderhoud, in de Vorza manual vind ik dat je na elke run "oil spray" moet spuiten op een aantal punten (ondermeer aan de wieletjes)

Wat gebruiken jullie hiervoor? Ik heb een flesje wd40 staan maar ik hoor hier uiteenlopende zaken over, sommigen raden het aan, anderzijds hoor ik dat dit het vet oplost etc...

Wat gebruiken jullie dus hierovor?
 
Zoiezo na elke dag rijden uw auto en aandrijving eens nalopen. Daarom hoef je er effectief niets aan te doen.
Gewoon dat je zeker bent dat je er de volgende keer zo mee aan de slag kunt.
 
na elke run leek me ook wat te veel van het goede, maar wat gebruiken jullie dan precies om te smeren en wat is jullie mening over bvb WD40 om als "oil spray" te gebruiken?
 
Ik bouw gewoon de auto en aan de 'busjes' doe ik een heel klein beetje zwart vet. Voor de rest spuit ik er niets op, ook geen WD40 want daar gaat al je zand/stof in blijven hangen!
 
Ik check inderdaad na elke run even de aandrijving. En spuit vaak gewoon met de compressor al het losse zand eraf. Mocht er ander vuil op zitten wat niet met de compressor kan dan spoel ik hem even met de tuinslang af. Maar daarna vet ik wel altijd even alle stalen onderdelen met siliconen spray in. Tot nu toe ziet alles er nog top uit :).
 
bedankt allemaal!

@ Wesley, welke silicon spray is dat precies ? (merk?) en blijft er dan geen zand/stof aan kleven? Doe je dat enkel zodat het niet zou gaan roesten of zodat alle soepel blijft lopen?

en de aandrijving checken, bedoel je dan "gear mesh"/pinion controleren ?

@Kurtje: ongetwijfeld een n00b vraag, maar wat bedoel je met "busjes" precies? :oops:



ps: gisteren een batterij gehad die is open gegaan na het rijden (volledig gezwollen, batterij van RC plus 5000mah 2s) en dit na pas 2 maand in RC, vervelend. Heb ik gewoon pech gehad en een slechte batterij gehad of komt dit wel frequenter voor? (de batterij in kwestie werd de 1° maal gebruikt)
 
Het komt vaker voor dat lipo's gaan bollen maar ik zou wel even terug gaan naar het bedrijf waar je die hebt gekocht. Na 1 keer is toch wel heel erg snel
 
Gewoon siliconen spray van de bouwmarkt, griffon geloof ik. Ik spuit het vooral om alles soepel te houden(rubber van ashoezen) en roestvrij te houden(stalen joints in de aandrijving). Verder spuit ik echt geen druppel meer dan nodig, en met het kleine slangetje om alles precies te krijgen waar ik het nodig heb, en nergens anders). Siliconen spray heeft en ten opzichte van wd40 het voordeel dat het niet al het vet uit je lagers en dergelijke oplost, en als je het goed gebruikt valt het wel mee hoeveel vuil het aantrekt.

Aandrijving bedoel ik de aandrijving vanaf de wielen tot de motor. Gewoon even alle assen nalopen op vervorming/schade, Diffs op lekkage etc
Spur/pinion check ik eens in de zoveel tijd. Een goed afgestelde mesh kan heel wat maanden mee gaan. Vooral de 1e paar keren checken, als het eenmaal goed zit hoef je er niet meer zoveel naar te kijken.
 
bedankt voor de uitgebreide uitleg, toch maar eens een busje siliconespray halen en die wd40 opbergen ;)Hebben de meeste hier trouwens settings aangepast in de ESC, en indien wel wat precies?Is het ook niet zo dat de Vorza een automatische lipo cutoff heeft en ik dus niets hoef in te stellen als ik met 2 x 2 of 3 s rijdt?
 
ps: gisteren een batterij gehad die is open gegaan na het rijden (volledig gezwollen, batterij van RC plus 5000mah 2s) en dit na pas 2 maand in RC, vervelend. Heb ik gewoon pech gehad en een slechte batterij gehad of komt dit wel frequenter voor? (de batterij in kwestie werd de 1° maal gebruikt)

Hoeveel C zijn de accu's :?: 20~30C is zeer waarschijnlijk niet genoeg met dat soort batterijen , aangezien ze hun C-waardes zelden halen.

RC plus is typisch zo'n merk waarbij ik mn vraagtekens zet wat de kwaliteit aan gaat , in een 1:10 kom je er door de lagere belastingen nog wel mee weg. In een 1/8 vallen ze gewoon gruwelijk door de mand ;-)
 
Ja, maar die cut-off staat waarschijnlijk standaard wat aan de lage kant ingesteld. Liever zou ik hem op 3.5V per cell zetten.
 
Back
Top