Ik volg het niet meer.....

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Roelof, 23 jul 2004.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat verschilt per club, zo zijn er clubs die aan alles doen maar ook clubs die bigscalers of brandstog in het algemeen weren om div. redenen zoals bv. een milieuvergunning.

    In principe als je auto voldoet aan de gestelde eisen (voor brandstof vooral de geluidsreductie) kunnen ze niet weigeren om vrij te rijden op een circuit. Op het moment dat je mee gaat doen aan clubraces zou er een technisch regelement kunnen bestaan zoals bij Electro meesta een bep. hoeveelheid turns motor vereist is en verders veelal NOMAC en/of EFRA regelementen om de hoek komen kijken. Bij brandstof is dat vaak een gestelde cylinderinhoud en EFRA gekeurde uitlaten en luchtfilters.

    Voor het vrij rijden heeft iedere club wel een bep. tijdschema waar mogelijk "beginners" in ingedeeld staan, daartegen als je op een door de weekse dag gaat rijden ben je vrijwel alleen en heb je alle ruimte en tijd.
     
  2. bartol1988

    bartol1988 Guest

    dat is wel prettig om te weten, dat er ook een tijdstip voor beginners is, want dat lijkt me een stuk prettiger :) . Ook al heb ik wel een snelle auto, toch zou het zeer lastig zijn om voor de 1e keer met dat ding echt goed te kunnen rijden.
     
  3. bartol1988

    bartol1988 Guest

    Maar ik kan dus in principe zo met mijn serpent vector het circuit op? (zit wel een ins-box op) En met mijn carson met K&N filter is dat dan wel toegestaan>?
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Met je Vector is het ook wenselijk dat je een 3-kamer uitlaat hebt, je INS-box is al heel goed.
    ik hoor je al denken, "een 3-kamer uitlaat, hoe controleer ik dat?"

    er staat (meestal) een EFRA nummer op je uitlaat, als je die ons nu eens verteld dan kunnen wij je zeggen of het op het circuit mag.
    Mocht je het niet meer kunnen zien dit nummer, dan moet je gewoon naar het circuit gaan, want zeker de eerste paar keren zal je (als je verstandig bent) niet volgas rijden, dus zal je motor niet teveel geluid produceren.....

    Je Carson zal er zo op kunnen denk ik, die maakt toch wel minder geluid neem ik aan......
     
  5. bartol1988

    bartol1988 Guest

    Men carson maakt minder lawaai ja. maar daar wil ik het circuit niet meer op. En men serpent of die een 3 kamer uitlaat heeft weet ik niet. Maar het is volgens mij gewoon een originele uitlaat. En mijn auto is tevens op het nk gebruikt dus ik ga ervan uit dat de uitlaat legaal is op het circuit
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Er staat een EFRA nummer op gegrafeerd, als dit een 9901 of iets in de 2000 is is die 3 kamer, aan de andere kant is het soms niet echt goed hoorbaar als je met een 2-kamer uitlaat rijdt.

    Bij ons op de club rijden er ook een paar met 2-kamers....
    Maar ja, mocht je met schade een andere uitlaat nodig hebben ontkom je niet aan een 3-kamer versie.
     
  7. bartol1988

    bartol1988 Guest

    volgens mij staat er geen nummer meer op. Hij is namelijk gezandstraal en gepolijst 8)
     
  8. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    in welk jaar werdt jouw vector (?) op het circuit gebruikt?
    vanaf 2001 waren de 3 kamer uitlaten verplicht ivm nieuwe EU geluidsnormen.
     
  9. Joffrey

    Joffrey

    Lid geworden:
    16 jan 2005
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Dordrecht
    Kijk ik zou ook best een keer op een circuit willen rijden, maar ik heb 2 accu's waarvan 1 niet al te best meer is. Wat al zijn ze allebij opgereden en je hebt geen snellader? Je koopt in dordrecht een kaartje en dat is dan gelijk voor een hele dag....Maar kan je bijna niet rijden omdat bijna de hele tijd de accu's aan de lader liggen. En ik heb nu een Tamiya Tl-01 een auto die niet al te best is :? En ja ik ben denk ik wel bang dat ik mijn auto stuk rijdt. Ik heb nog nooit op een circuit gereden!
     
  10. David

    David Guest

    en wat nu Roelof, als er mensen zijn , zoals ik, die het gewoon, leuk vinden om te investeren in hun hobby, praat ik niet over de jeugd onder ons, die gewoon willen laten zien wat ze hebben, maar eigenlijk niet eens weten wat ze in huis hebben
    situatieschets: woon lekker thuis bij papa en mama
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk zijn er mensen die een boel investeren in hun hobby voor hun plezier maar er zijn er veel die praten over aluminium ophangingen tot zelfs een complete voor-ophanging en andere dingen omdat dat beter zou werken terwijl ze een beetje rond rijden op een parkeerplaats.

    Als je veel geld wilt uitgeven voor een betere wegligging is alleen het circuit de juiste plek om dat op te meten in de vorm van rondetijden.

    Een savage (je ondertitel) is dan wel niet echt geschikt voor een onroad circuit maar er zijn ook div. offroad circuits om dat toch te kunnen meten.

    @Joffrey,
    Een goede snellader is een goed punt om mee te beginnen.
    Verders moet je op een circuit voorzichtig te werk gaan, wees er van bewust dat niet alleen op de baan bent en je gewoon rondjes moet rijden en rijdend ruimte maakt om anderen voorrang te geven en als je op een snel stuk stil staat direct schreewen naar je mede rijders.

    PK is inderdaad een circuit waar je makkelijk dingen kapot kan rijden, een buitencircuit daartegen is zelfs beter voor je auto dan de straat....
     
  12. David

    David Guest

    nee, ik begrijp je wel, maar je moet niet alles over een kam scheren, ik zie hier ook wel referenties, van jochies, met savage dit, savage dat, en protech dit en protech dat, servo zo, en ga zo maar verder, maar ik denk dat de helft waar is, en de rest moet je maar met een korreltje zout nemen, ik bedoel, ik heb zelf toevallig, twee nieuwe servo´s gekocht, na ja, laten we wel wezen € 120, of het niks is
    en ze praten net of het zoete broodjes zijn
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar investeren in goede electronica is soms belangrijker. Ik ben in den beginne ook begonnen met een Robbe Economic en de eerste modellen Attack zenders en werd er goed ziek van als de ontvanger weer kapot ging....
    Op een gegeven moment na het kapot rijden van een 150 gulden dure bodemplaat heb ik een Futaba FF3 gekocht, koste een 900 gulden maar dan had ik ook wat en zou niet meer terug willen
     
  14. Magic2002

    Magic2002

    Lid geworden:
    6 feb 2005
    Berichten:
    254
    Locatie:
    ZW -Brabant
    wow eve bijna heel draadje door geworsteld, maar het komt volgens mij allemaal op hetzelfde neer, de antwoorden die je zoekt krijg je niet, behalve het bling bling gebeuren, zijn er eigenlijk geen goede redenen genoemd om je parkeerplaats wagentje vol te stoppen met de meest dure spullen. en er zijn trouwens maar zat goedkope spullen om je rtr op de parkeerplaats beter te laten handelen, moe je wel pylonnen gebruiken om en beetje plezier van te hebben, dus circuitje uitzetten :D
    Ik weet eigenlijk niet wat de wet hierover te zeggen heeft, ik weet dat bij het vliegen alles onder de 500gram speelgoed is, en dus overal vrij mag vliegen zolang de piloot het veilig acht, hij blijft verantwoordelijk voor zijn daden, boven de 500 gram is het een officieel vliegtoestel en moet daarom ook an de gestelde eisen in de luchtvaart wet voldoen, een eis is opstijgen en landen op een daarvoor aangewezen terrein, dus vliegveld al dan niet voor rc.

    Ik rijd zelf momenteel ook parkeerplaats, mooie plek in de middle of nowhere, hier heeft niemand last van, maar ik wil wel ooit op een circuit gaan rijden. Ik heb overigens geen bling bling, of andere hop-ups, eerst maar es lere sture.

    over last gesproken, ik kan mezelf voorstellen dat mensen zich druk maken over "parkeerplaats"rijders vanwege eventuele overlast, en de slechte naam die rc rijders dan krijgen. Op een parkeer plaats gelden nu eenmaal geen geluids eisen. behalve dat je geen overlast mag bezorgen, en dan komen we bij de deffinitie van overlast..........hmmm :?:
     
  15. RudiG

    RudiG Guest

    Ik heb niet alles gelezen, enkel vlug diagonaal bekeken maar eerst dit even:

    @ Roelof, ik merk dat je de ‘bling’ factor nogal hekelt, dan hoop ik dat jou onderschrift als grap is bedoeld want nou net dat vind ik BLING.

    “Micro RS4: 96 km/h, 3x Mugen MRX4 en motoren in overvloed (100% gesponserd): 120km/u, Kyosho TF4-R spider: 80km/u, een ver verbouwde M18” :roll:

    Maar wat vind ik? (als terug begonnen off roader maar ca. 12j geleden wedstrijdrijder 1/12 en 1/10):

    - Rijden op de openbare weg KAN NIET vind ik, op ’n parkeerplaats moet kunnen maar bvb niet op zaterdag namiddag als half de parking vol staat! Het heeft allemaal te maken met verantwoordelijkheidsgevoel!
    - Bij ’n club zijn is best tof, naast het samen rijden is er ook het leuk samen kletsen, zeuren, discussiëren, …
    - Maar off road wat braken op ’n braakliggend terrein is ook best leuk voor effe tussendoor (maar verveeld snel, één naftbakske is genoeg voor mij :wink: )

    Wat jij aanklaagd zie je bij alles in onze maatschappij, ik MTB ook en je ziet er soms op €3000 dure fietsen en ze raken niet vooruit … het is ’n maatschappelijk fenomeen (niet dat ik het daarom goedkeur).

    Wat ik ook hekel (misschien off topic) is de kleine keuze aan bouwdozen die er tegenwoordig zijn. Enkel de top modellen zijn nog als bouwdoos te krijgen, de rest is veelal RTR :cry: terwijl het bouwen even leuk is als het rijden en onderhouden!

    Maar ik kan me inbeelden dat er mensen zijn die door de ‘tuning microbe’ gebeten zijn. Veel blinkend alu met rode veertjes en blauwe moertjes en bla bla bla zo zijn er ook mensen met 1:1 auto’s, en veel van dit soort van mensen rijden nu eenmaal maar wat weg en weer op ’n stukje weg denk ik en dan vlug hun babytje terug op de kast! Iedere gek zijn kuren ! :D


    Ach, ik kan nog over veel zeuren maar doen we dat niet beter bij ’n drankje als wel elkaar OOIT eens tegenkomen op ’n circuit ? ;)
     
  16. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    ivm negatieve publiciteit geleegd
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Goed verhaal Drift-Junky

    Dat je als clublid de behoefte hebt om met de snelste mee te komen kan ik mij indenken maar straatrijders doen dat ook wel een beetje.
    Neemt niet weg dat je met goed kunnen sturen en het op orde hebben je low budget materiaal je nog steeds de personen voorbij rijdt die denken dat geld garant staat voor snelle rondetijden.

    Wat de 19 turns motor betreft hebben wij vorig jaar hetzelfde gedaan, een 19 turns en de keuze is vrij. Het heeft bij de rijders en wedstrijdleiding een zeer goede indruk achter gelaten dat we dit jaar met eenstandaard motor als de NOMAC gaan rijden tegen gereduceerde kosten via een clublid met winkel. Het kan dus wel !

    Bij electro kan je echt leeg lopen met de duurste accupakketten en handgewikkelde motoren en dan over de laders en voedingshype maar niet te spreken......

    Maar nog steeds zie ik op het internet straatrijders praten over dingen om hun auto sneller en beter te krijgen zonder dat ze dat echt op straat merken. Ze zijn bereid om echt veel geld uit te geven terwijl ze niet eens weten wat echt racen op een circuit is.

    Ik weet ook wat het is wanneer er goede en minder ervaren rijders samen rijden ik kan je ook zeggen dat de schuld meestal bij 2 kanten te vinden is, de minder ervaren rijder die niet fatsoenlijk ruimte maakt en de ervaren rijder die geen rekening houdt met de wispelturigheid van de minder ervaren rijder.
    Dit is ook iets voor de club en wedstrijdleiding om rekening mee te houden hetgeen wat bij onze club wel gebeurt.

    Maar ja, veel personen lijken het niet eens te proberen om een jaartje lid te zijn bij een club, het kost je niet eens 100 euro en staat in verhouding tot je totale uitgaven in deze hobby (en dan de besparingen die je dan ook nog doet even weg gelaten) redelijk in het niets....

    Maar om je even een idee te geven dat het ook anders kan:
    http://kilo.messageboard.nl/5207/viewtopic.php?t=206
    Een topic van vandaag....
     
  18. Rene Brons

    Rene Brons Guest

    Kan het ook nog zo zijn dat opmerkingen als:"beginners die niet genoeg ruimte maken" juist deze beginners doet terugdeinzen om sowieso een circuit te bezoeken?
    De beginner zou wel eens niet op de hoogte kunnen zijn van de ideale lijnen....veel te druk om z'n karretje binnen die 4 meter breedte te houden.
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    nee Roelof noemde ze "minder ervaren rijders" geen beginners....
    en "wispelturigheid van de minder ervaren rijder", inderdaad, het binnen de lijnen van het circuit blijven...., wat inderdaad lastig is....

    Beginners die terugdeinzen, heeft te maken met faalangst, tuurlijk als je al die goeie coureurs ziet dan schrikt het ook af om er tussen te gaan rijden daarom hanteren circuits "rijtijden" om de "beginner" vrij tijd te geven op de baan zonder dat de "prof" erop mag......

    Deze "prof" (en dan bedoel ik mezelf) krijgt dan wat 'looptijd' en zal de "beginner" uit het gras halen als hij er in terecht komt........
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt de vraag stellen als een "ervaren straatrijder" ook een ervaren circuit rijder is....

    Een beginner is het niet ;) maar het zal in het begin mogelijk aardig tegenvallen om op het grijze te blijven.
     

Deel Deze Pagina