K-154 Tigr

  • Topicstarter Topicstarter bochie
  • Startdatum Startdatum
In principe klopt het verhaal helemaal, maar de weerstandswaarden zijn veel te hoog gekozen. Ook moet je zowel vooraf als achteraf controleren of de potmeter wel ongeveer in de middenstand staat als de knuppel op de zender neutraal staat. Voorts heb je natuurlijk een probleem als de potmeter van de servo vastgesoldeerd zit aan de print.

Als beginwaarde neem je voor beide weerstanden een waarde van 1,5 kOhm.

De veiligste manier om te experimenteren is het verwijderen van de tandwielen. Als het eindtandwiel een blokkeringsnok heeft laat je dit tandwiel zitten en stel je aan de positie van deze nok vast waar de nulstand van de servo is. Anders doe je dit aan de hand van de potmeter-as. Deze as heeft als regel een platte kant of een sleuf, waaraan je kunt zien hoe deze ongeveer staat.
1e controle:
-zet de zender aan.
- verdraai het eindtandwiel of de potmeter met de hand tot de servo stopt. De blokkeringsnok of de potmeter moet nu ongeveer in de nulstand staan. Is dit niet zo, dan zul je met weerstanden van verschillende waarden moeten beginnen. Straks moet dit namelijk wél het geval zijn, want anders loopt de servo aan één zijde tegen zijn mechanische eindblokkering.
Monteer nu provisorisch de weerstanden van 1,5 kOhm.
2e controle:
- staat de nok of de potmeter nu nog steeds in de nulstand?
Als dit niet het geval is, zul je weerstanden van verschillende waarden moeten monteren, bijv. eentje van 1,2 kOhm en eentje van 1,8 kOhm. Welke aan welke zijde moet komen zie je gauw genoeg. Als de nok of de potmeter nog verder uit de nulstand komt te staan moet je ze onderling verwisselen.
3e controle:
-zet de knuppel op de zender in een eindstand en controleer weer wanneer de servo stopt. Dit moet ruim binnen de mechanische begrenzing zijn. Ook uiteraard de andere eindstand controleren.
Bij te kleine uitslagen moet je hogere weerstandswaarden kiezen, bij te grote uitslagen lagere. Natuurlijk is het net zo makkelijk om provisorisch instelpotmeters te monteren i.p.v. de weerstanden. Je kunt dan al draaiend uitvinden welke weerstandswaarden je moet kiezen.

Waar je precies met je weerstandswaarden uitkomt is afhankelijk van het merk/type servo. Ook is het heel goed mogelijk, dat je weerstanden van verschillende waarden moet gebruiken. De enige voorwaarde is, dat de servo z'n mechanische eindblokkeringen niet kan halen bij volle knuppeluitslagen.
Ter indicatie: voor een industriële klant bouw ik Multiplex Jumbo Digi servo's om tot een slaglengte van zo'n 160 graden. Hierbij gebruik ik 1 weerstand van 1k en eentje van 2k7. Als ik 1k5 en 2k7 gebruik draait de servo 180 graden, maar dan lopen er een aantal aan één zijde tegen de eindblokkering. In principe zouden deze servo's trouwens ook op de fabriek met uitslagen van 160 graden geprogrammeerd kunnen worden, maar dan moeten er 100 of meer worden afgenomen.
 
hallo
voilas dat weten we dan alweer
waarom dat het dan met de oude robbe servo's niet lukte ????

en niels ik slaap altijd goed hoor
ik slaap reeds voor ik mijn hoofdkussen raak
want als ik van alle problemen die door de dag opduiken slecht zou slapen deed ik geen oog meer dicht hahahahahahahaha


groetjes raf
ps ik ga da eens proberen met die weerstanden want een paar MM meer kan nooit slecht zijn
 
nog een beetje geplamuurd, het is wel nog niet af maar het begint
DSC00080.jpg

doordat hij in twee horizontale helften blijft waren er kieren
DSC00084.jpg

en met de folie techniek
DSC00085.jpg

DSC00070.jpg

DSC00078.jpg

dan naar de doe het zelf, een uurke grabbelen in bakken en een beetje
uw grijze massa pijnigen :lol:
DSC00068.jpg

DSC00072.jpg

DSC00083.jpg

en dan maar hopen dat de wtc, enkel nog de schroefas en waterinvoer voor de ballasttank
maar ik denk dat de roeren het delicaatst is, effectief waterdicht is
DSC00086.jpg

en zelfs mijn vissen kwamen den boel inspecteren :lol:
@ raf op die manier is hij perfect waterdicht en voor mij supergemakkelijk
maar.........buis van 90, moffen erop en de bajonetsluitingen is de boel bijna 110
dus kon hij niet zover in het staartgedeelte, en dan nog de retracts.............resultaat
wtc-lengte 50 cm, ja ik zie u al in uw haren "scharten" :lol:
daarom dacht ik van loodbatterijen te gaan gebruiken aangezien die toch nat mogen staan
ik hoop van plaats te hebben in de neus
groeten alain
 
hallo alain

hahaha haren recht komen staan
nee niet echt

kijk dat is het mooie van onze hobby
om tot het zelfde resultaat te komen zijn er verschillende wegen
ik bewandel de ene en jij de andere
ik gebruik voor de stoppen dat witte spul vooral vooraan
deze zitten in de buis dus de buis wordt niet dikker
dan de alu bajonet sluitingen die zitten op de buis dus hier ook weer plaats gespaart
maar je ziet met in de handel koopbare materialen gaat het dus ook al kom je wat groter uit

om de accu aan te sluiten gewoon 2 goudcontakten in de wtc lijmen
ik geeft de voorkeur aan goudkontakten G4 deze oxideren namelijk niet en geven altijd goed contakt
die platte stekkertjes ???????? zitten ook in auto's en daar heb ik geen goede ervaringen mee
soms geven die wankel contakt



wel aan denken dat deze boten nogal neus lastig zijn
ze gieren namellijk nogal graag naar beneden als je duikt
en dan kom je soms dieper uit als je zelf wil
ben benieuwd naar het gewicht dat nodig gaat zijn om je wtc onder te krijgen

groeten raf die nu ziek aan de pc zit
valinkje opgedaan maar seffens toch nog eventjes aan de kriek verder werken
 
@ Raf : beterschap, en inderdaad sub-therapie is wonderbaarlijk :lol:
 
nu zit ik al een tijdje in het stof
plamuren schuren er komt precies geen eind aan :lol:
ik meng het plamuur met polyester
da maakt een schoon homogene massa
droogt trager en schuurt iets moeilijker maar het voelt
gladder en steviger aan
het kan toch voor niks kwaad hoop ik
groeten alain
 
hallo alain


ne kan geen kwaad
plamuur is polyetser met een verdikker er in
talk poeder of polyester stof

groeten raf
moest weer over uren maken grrrrrrrrrr
 
Hey allemaal,
vandaag nog ne keer in het stof gezeten :banana:
de toren staat erop
DSC00095.jpg

dan een deel van de romp voorlopig in de grondverf
DSC00094.jpg

er is blijkbaar nog wat spuitplamuurwerk ( scrablewoordje ? )
niemand gezien ? de retracts staan erop
DSC00100.jpg

en zo staan ze uitgetrokken
DSC00099.jpg

DSC00098.jpg

er komt al een beetje zicht in al zal ik pas kontent zijn als ik de plamuur
in de kast mag zetten al blijkt dit na een grondlaag te zetten nog lang niet het geval te zijn
groeten alain
PS volgende week geen subwerken, maar massa's plezier in de tuin
:twisted: alleen een goeie plensbui kan me redden
 
dag iedereen
tijd geleden :oops:
maar de werf is in bouwverlof tot eind september, met het mooie weer is er massa's meer werk
en dan komt er nog bij dat bij elk momentje van vrije tijd ik momenteel liever op de moto zit dan ophet zolder
tot september zou ik zeggen :wink:
 
Back
Top