YGE en YPE het wel en wee.
Na de eerste kennismaking met de raadselen van deze regelaars heb ik er een paar vluchten mee gemaakt en heb de F3A regelaar een jaar lang in de lade gehad.Vorige week ben ik er eens voor gaan zitten,heb alles wat ik kon vinden geraadpleegd en uitgeprobeerd.
De regelaar wordt geleverd zonder gebruiksaanwijzing, Op de site van YGE staat de slechtste gebruiksaanwijzing welke ik ooit heb gezien.
Geen aansluitschema en geen stappenplan.
1 De regelaar wordt standaard geleverd met de helikopter instellingen, dus met een govenor mode welke aan staat.
Voor vliegtuig gebruik moet je altijd programmeren.
2 Bij de 2-6 cellen regelaar begint de programmeerkaart met 4 cellen.
3 De 2 en 3 cellen pakketten worden automatisch herkend.
4 als je eenmaal de 4 cellen hebt aangeklikt herkent de regelaar de 2 en 3 cellen pakketten niet meer en heb je een probleem.
De regelaar moet dan worden gereset, via de kaart is dit niet mogelijk.
Na lang zoeken kwam ik erachter dat je de kaart los moet maken , de propeller van de motor afhalen de regelaar in de ontvanger steken ,de gasknuppel op vol gas zetten ,en dan hopen dat de regelaar in de knuppel programmeermodus komt.
Nu begint de regelaar het hele Wilhelmus te zingen en te piepen en na een tijdje wordt het stil.
De regelaar is dan gereset.
Het volgende raadsel is de rem.
Als je via de kaartvolgorde werkt kom je er niet uit.
Je moet eerst de knuppelweg instellen door naar de speciale modus te gaan en als eerste de stop te programmeren.
Hiervoor moet je de stuurknuppel geheel naar beneden stellen en ook de trim geheel naar de laagste stand terugzetten.
Het zelfde geldt voor de bovenste stand . Knuppel geheel naar boven , de trim ook.
Nu is de weg ingelezen, voor gebruik zonder rem.
Bij mijn Futaba 18 MZ werkt deze methode niet. De motor ging pas aan bij 60 % knuppeluitslag.
Wat bij mij werkt voor de Futaba 18 Mz zender.
De trim tijdens het programmeren van de stop gewoon in het midden. De knuppel 2 klikjes omhoog en dan de stop vastleggen.
De rem komt pas in werking als de knuppel zich in het gebied van deze 2 klikjes bevindt.
Voor de bovenste grens van de uitslag vast te leggen moet je wel de trim helemaal naar de maximale uitslag brengen.
Nu de rem: Eerst de soort rem kiezen, acro in mijn geval.
Dan weer naar de speciale modus en naar het vakje F3A brake toe gaan.
De gewenste remkracht kiezen door de gasknuppel in een positie te zetten 100 % uitslag is 100% remkracht 50 % uitslag is 50 % remkracht.
Als de knuppel in de gewenste remkracht positie is ,de F3A brake vastleggen.
Gebruik je een idle up ,dan werkt de rem niet.
Hoe dit op te lossen is weet ik nog niet, maar als ik weer een keer een avond wil experimenteren zal hiervoor wel een oplossing te vinden zijn.