Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

@XXL66: Mijn spit rolt ongeveer als dat plaatje bij swordfish naam in de linker kolom. Rolt zeker niet om zijn as. Doordat ik geen richtingroer heb valt ie zijdelings weg.

Heb de staart (die na de 3e rampvlucht provisorisch is gerepareerd met schilderstape) nu hersteld (nieuw depron). Vliegt een stuk strakker. Zit inmiddels op 5 vlieguren. Maar het depron wordt nu overal wel zwakker. Buikschuiven bij de landing sloopt de kist wel langzaam maar zeker. Ik vrees dat hij 10 vlieguren kan halen en dan van ellende uit elkaar valt. Heeft ie een mooi leven gehad. Volop zon, vrolijk dartelen door de lucht, een luizenleven dus...

Laatst bewerkt:
Mooi vliegwerk Swordfish ! t'was indd ideaal vliegweer gisteren.

Voor wat ik er van weet lijkt de storing mij bij de motor, dit wijst er gewoonlijk op dat er 1 van de fasen geen goed contact maakt of erger er één is doorgebrand.
je had gelijk XXL66 er was 1 kabel door aan de stekker van de motor

dit moet al van het begin niet goed gesoldeerd zijn :oops:want ik heb dit probleem al lang
maar dacht altijd aan storing omdat alles nogal dicht op elkaar zat (regelaar en ontvanger)ben wel blij
dat het maar dat was zal vlug opgelost zijn ,en bedankt voor de tip ;)

stekker.JPG

Graag gedaan, gelukkig was het maar een slecht contact.
Ben je overigens nog van plan de spit een schema te geven ?

Graag gedaan, gelukkig was het maar een slecht contact.
Ben je overigens nog van plan de spit een schema te geven ?

ja zeker ,nu ik weet dat ie zo goed vliegt en als ie stuk ga maak ik hem zeker opnieuw
kzal zelfs niet zo lang wachten

zo wil ik hem schilderen met het wit en zwart denk ik dat hij nog goed zichtbaar zal blijven

SPITFIRE-IX-1.jpg

Laatst bewerkt:
Spitje MKII

@volhoud
hoe is het nog met Spitje MKII vliegt ie al :grin:
ben benieuw naar het vlieg gedrag van je nieuwe vleugel
ook de verstevigingen in de staart vindt ik goed gevonden ,maar
hopelijk word ie daardoor niet te zwaar langs achter want de batterij moet nu al bijna helemaal naar voor
doe zo voort :thumbsup: we dit verder verslag op de voet ;)

@swordfish: spitje MKII is helaas nog geen streep verder gekomen.

Ik heb de achterste 3 ribben in de romp van 3mm depron gemaakt, om zo het extra gewicht van de ligger te compenseren. Ik moet inderdaad opletten met gewicht omdat ik nu richting en hoogte ga aansturen (twee stuurstangen). Ik moet waarschijnlijk beide servo's naar voren verplaatsen (tussen F2 en F3 in).

Volgende bouw-avond zal me dat duideljk worden. Als alles op rolletjes loopt is de bouw eind Oktober af. Dan nog een paar avondjes details aanbrengen. Ik ga proberen uit twee 7x4 props een 4 blads prop met spinner te maken, om het nog echter te laten lijken. Ook een cockpit kap uit een mal maken lijkt me leuk.

Mooi filmpje trouwens. Kan ik je cameraman(vrouw) even lenen ?
Heb jij de neus van 6mm gemaakt, of lijkt dat op de film zo ?

Laatst bewerkt:
@swordfish: spitje MKII is helaas nog geen streep verder gekomen.

Ik heb de achterste 3 ribben in de romp van 3mm depron gemaakt, om zo het extra gewicht van de ligger te compenseren. Ik moet inderdaad opletten met gewicht omdat ik nu richting en hoogte ga aansturen (twee stuurstangen). Ik moet waarschijnlijk beide servo's naar voren verplaatsen (tussen F2 en F3 in).

Volgende bouw-avond zal me dat duideljk worden. Als alles op rolletjes loopt is de bouw eind Oktober af. Dan nog een paar avondjes details aanbrengen. Ik ga proberen uit twee 7x4 props een 4 blads prop met spinner te maken, om het nog echter te laten lijken. Ook een cockpit kap uit een mal maken lijkt me leuk.

Mooi filmpje trouwens. Kan ik je cameraman(vrouw) even lenen ?

Hoi

Ik heb bij RC technics gezien dat ze ook 4 blads propjes hebben.
De 7x4 zit er niet bij maar wel deze RCtechnics Internet Store
Misschien is het wat voor je. Dan weet je tenminste wel dat de balans goed blijft van je prop.
Veel plezier met bouwen en ik blijf het volgen.

de neus waar de motor in zit is in lagen van 6mm depron en ook het luikje van de batterij onderaan anders niet .
waar ik ook aan heb gedacht is om de voorlijst iets te verstevigen van de vleugel
dat slijt bij mij snel van het landen , ik dacht daarbij aan 1.5 cm strookje ligt glasvezel mat en instrijken met g4 of epoxy (als je epoxy 1,2,of3 seconden in de microgolf stopt wordt het lopend als water en hoef je het niet dik te smeren)

ben er ook aan begonnen om te schilderen bijna af

IMG_2160.jpg

IMG_2162.jpg

Kleurtjes....

Gaaf swordfish. Ook goed dat je hem niet helemaal camouflagekleuren geeft maar die zwart-witte banden. Hebben na-oorlogse spitfires ook (in de oorlog waren ze helemaal gecamoufleerd). Dan kun je je spit ook zien tegen een achtergrond met bomen :-).

Zou je mij een pleziertje willen doen ? Wil je na het schilderen eens kijken hoeveel het zwaartepunt verschoven is (1 gram verf op de staart doet best wel wat, want een spit heeft een lange staart, korte neus). Ik ben namelijk met Spitje MKII de romp aan het afbouwen, en met uitwegen kom ik anders uit dan met Spitje I. Ik heb wel wat zaken anders gedaan (Spitje I is bijna geheel met epoxy gelijmd, MKII met POR), maar ik denk toch dat het merendeel van het verschil uit de afwerking komt (verf en stickers).

Alvast bedankt !!

Ik ga de voorlijst van de vleugel gewoon versterken met plakband (voor het schilderen natuurlijk). Dat is taai, licht, maar geeft wel mee. Als je epoxy gebruikt (wordt hard) trek je het depron misschien juist kapot bij een klap. Met glasvezel is het wel heel sterk trouwens.

Je hebt trouwens die gele strepen langs de voorrand vleugel aangebracht...goed gezien, die was ik vergeten.

Laatst bewerkt:
Swordfish: verdomd mooi !

Heeft iemand al geprobeerd zo'n model na het schilderen met bv blanke vernis af te werken ? Maakt dat het depron ook niet robuuster.

@XXL66: mijn spit is na schilderen en opplakken van de rondsels met blanke lak (van de "Action", een spuitbus van E1.99) afgelakt. Daardoor worden de kleuren veel sprekender, en glimt hij ook. Echt mooi. En de oppervlaktelaag is ook harder.

voor:
full

na:
full

Maar ik ben bang dat het ook flink wat aan gewicht toevoegt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je mij een pleziertje willen doen ? Wil je na het schilderen eens kijken hoeveel het zwaartepunt verschoven is (1 gram verf op de staart doet best wel wat, want een spit heeft een lange staart, korte neus). Ik ben namelijk met Spitje MKII de romp aan het afbouwen, en met uitwegen kom ik anders uit dan met Spitje I. Ik heb wel wat zaken anders gedaan (Spitje I is bijna geheel met epoxy gelijmd, MKII met POR), maar ik denk toch dat het merendeel van het verschil uit de afwerking komt (verf en stickers).

Alvast bedankt !!

ik heb er nog niet mee gevlogen sinds het schilderen maar ik denk dat de batterij 1A2cm vooruit moet zo zit ie ongeveer goed , gewicht 283 gr goed gesmeerd die verf 8O
ook zit er 5 gram bij van eu hoe noemt dat ook al weer zo'n steentje dat je tussen ontvanger en regelaar plaatst tegen storing.
en het gat dat je ziet vooraan de neus is de uitstroom voor de koeling van de motor

IMG_2175%20%28Medium%29.jpg

en zo zet ik hem vast m'n batterij met nopen folie word toch niet warm en beschermt tegen schokken

IMG_2174%20%28Medium%29.jpg

@Swordfish

Jij hebt dus ook flink wat gewicht aan verf erop gesmeerd.
283-258-5(ontstoorfilter) = 20 gram. Dat schatte ik ook, 20 gram voor mijn Spit. Daarvan zit 10 gram in de staart. En daarom moest ik 24 gram op de prop toevoegen om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik ga dus MKII met een sponsje verven (dunner). Heb ik op een internet filmpje gezien.

Gebruik jij ook een EMAX FC2805-1600kV motortje (die speciale rode kleur) van HobbyCity ? Wat voor prop gebruik je bij 3S ??
Ik heb voor Spitje I zo'n motortje opnieuw gewikkeld (was uitgebrand), maar heb een nieuwe besteld voor MKII, met het idee om die ook opnieuw te wikkelen (van 1600kV naar 1300kV).
Goed idee trouwens die koelopening.

@Swordfish

Jij hebt dus ook flink wat gewicht aan verf erop gesmeerd.
283-258-5(ontstoorfilter) = 20 gram. Dat schatte ik ook, 20 gram voor mijn Spit. Daarvan zit 10 gram in de staart. En daarom moest ik 24 gram op de prop toevoegen om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik ga dus MKII met een sponsje verven (dunner). Heb ik op een internet filmpje gezien.

Gebruik jij ook een EMAX FC2805-1600kV motortje (die speciale rode kleur) van HobbyCity ? Wat voor prop gebruik je bij 3S ??
Ik heb voor Spitje I zo'n motortje opnieuw gewikkeld (was uitgebrand), maar heb een nieuwe besteld voor MKII, met het idee om die ook opnieuw te wikkelen (van 1600kV naar 1300kV).
Goed idee trouwens die koelopening.
nu zit er een8-4.5 slowfly prop op
eigenlijk moet ik een 6/3 prop gebruiken zie ik net vroeger zat er bij mij een gunter propje op
met m'n vorige vlieger (dizy bird)

ik heb mijn motor gekocht in Dortmund op de beurs
hier de winkel en de motor (zelfde van in Dortmund dus;) )

link regelaar
link naar winkel en motor
Vertaalde versie van http://shop.strato.de/epages/61316787.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61316787/Categories/%22Brushless%20/%20Regler%22
IMG_0389.jpg

je had gelijk XXL66 er was 1 kabel door aan de stekker van de motor

dit moet al van het begin niet goed gesoldeerd zijn :oops:want ik heb dit probleem al lang
maar dacht altijd aan storing omdat alles nogal dicht op elkaar zat (regelaar en ontvanger)ben wel blij
dat het maar dat was zal vlug opgelost zijn ,en bedankt voor de tip ;)

stekker.JPG

na het herstellen van m'n kabel had ik nog steeds storing heel erg zelfs
k'heb dan voor alle zekerheid alle goud stekkers vervagen en een ander snelheidsregelaar
in getopt en m'n ontvanger in de cockpit gelegd . [m'n vorige regelaar was m'n kabeltje te kort daarvoor]
en vanmiddag toch maar eens gaan testen niettegenstaande de felle wind rukwind +- 4bf
en ik had geen geduld meer om nog langer te wachten :rolleyes:,
maar het ging zeeer goed geen greintje storing en de wind ??? ik moest 3.4 tot volgas geven om een beetje vooruit te komen met wind mee vloog als een pijl uit een boog
maar ie was nog zeer goed te besturen ,tegen de wind in kon ik hem gewoon stil hagen op half gas denk ik .
het landen !! ik moest blijven gas geven en hem zo plat mogelijk houden ,ander was ie zo weer weg de lucht in maar al bij al ging nog goed om hem te landen

nogmaals het is een super leuk model om mee te vliegen

Met wind....

@swordfish... Ik had dezelfde ervaring:thumbsup:.
Met wind valt er nog goed mee te vliegen. Alleen met de landing moet je een beetje geluk hebben (als je geen richtingroer hebt zoals wij) Als hij laag bij de grond weg draait kun je niet corrigeren. Maar inderdaad een leuk model.

Spitje MKII - de romp deel II

:bad-words::bad-words::bad-words::bad-words:
Heb net 1 uur ziten typen, en alles was weg. Opnieuw dus maar.
Ik zal het kort houden.

De romp was vorige keer in ruwbouw klaar. Nu gaan we de vleugel pas maken (rond schuurblok werkt goed...deegrol).

full

Snij de sleuf voor het staartvlak

full

Staartvlak uitsnijden en op elkaar plakken,vergeet scharnier niet.

full

Hoogteroer samenbouwen. Ik verstevig het midden met een stukje plastic geknipt uit een blisterverpakking. Die versteviging loopt gedeeltelijk door in de roeren voor betere beverstiging van de roerheveltjes.

full

Ook het richtingroer krijgt een stukje plastic (roerheveltje). Roeren afschuinen aan scharnierzijde en samenbouwen.

full

De rug wordt op de staart geplakt (2x 3mm depron) en geschuurd. Daar hoeven we niet meer bij. Dan uitwegen. Met tape plak ik alles op zijn plaats. Die bos op de staartrug zijn de stuurstangen.

full

LiPo vlak achter het motorschot (geen schade als je een kusje aan de grond uitdeelt). Hulplijntje op de vluegel voor aflezen zwaartepunt.

full

Alles was goed, de servo's kunnen op hun normale plaats en eris nog ruimte voor 5 gram verf....
Dan gaan we de roerheveltjes aan de staart maken. Heveltjes van servo heveltjes (zie bouw vleugel). Snij in roeren gaatjes op de juise plek door 1 laag depron (tot op het blisterplastic) en lijm de heveltjes in met epoxy.

full

Knip met een tang een oude stuurstang van 2mm af, zodat een scherpe snijrand ontstaat. Gebruik dit als een lange boor om de stuurstangen voor te boren. Bij elke rib kun je de richting een beetje bijsturen zodat je precies van servoheveltje bij het roerheveltje komt.

full

Buisjes van de stuurstangen inschuiven en vastlijmen. Dan de stuurstangetjes op maat knippen, en monteren.

full

En dan is er toch nog eentje te lang geworden.

full

Dat was het weer voor deze keer. Volgende aflevering wordt de ruwbouw afgemaakt. Omdat ik mijn foto album bijna vol heb zal het hoofdstuk over de afwerking een eigen album krijgen...

Vlieg ze......

Spitje MKII de romp deel 3

Veel vragen gehad over het cockpitkapje. De foto is een beetje donker, maar je kunt zien hoe het onstaan is: men neme een bus afwasmiddel links). Knip er een stukje af (links voor), en plak er wat zwarte randjes omheen. (Achter)

full

Voor de neus van de spit heb ik een stuk dakisolatie (of spouwmuurisolatie) genomen. Platen van 4cm dik. Het motorgat d.m.v. een "zeven gaten zaag" die je met de hand er doorheen draait. Waarna je met schuurpapier afwerkt.

full

Omdat het mijn bedoeling is de spinner goed aan te laten sluiten, wordt de motor niet gekoeld. De voorste uitlaatpijpjes van de spit worden daardoor geheel tot aan de motor doorgetrokken. Het venturi effect van stromende wind langs het uitlaatpijpje zal een zuiging veroorzaken, zodat er ronde de motor een luchtstroom ontstaat. De pijpjes zijn gewone (ranja) rietjes...
Op de achtergrond zie je de uitlaatpijpjes van Spitje I.

full

Neusje ervoor, afwerken komt later wel als de lijm droog is..

full

Nog een stukje beeldhouwwerk. Uit een ander stukje schuim de onderzijde van de neus gemaakt. De twee gaatjes zijn voor connectortjes om mijn LiPo op aan te sluiten.

full

Het ziet er helemaal niet uit zo.... Als de lijm droog is zullen we eens verder beeldhouwen en schuren. Wordt vast prachtig.....

full

Tot deel 4......

Back