Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Na gisteren in Ede op de baan van MBVP en vanochtend nog even hier bij ons lokale cluppie gereden te hebben toch even een kleine tussenconclusie.

Hij staat lekker en zelfverzekerd naast zijn collega.

360.jpg


Kiepen is geen probleem technisch. Wel kiept ie kort achter de wagen. Zo komt er dus ook potgrond op de bumper en op de vangmuilkoppeling.
Dat is jammer en geeft ook een zootje op de baan. Ik ga hier toch een keer mee aan het experimenteren.

Rijden met de SFR-1 van Beier. Gewoon heel goed!. Ook met de cruisecontrol veel gereden en ik moet zeggen dat ik daar zo aan gewend was. Bij omschakelen naar andere voertuigen van mij ook geen probleem verder. Er zijn geen ongelukken gebeurd. Het rijdt heel rustig. Je kunt ook heel geleidelijk optrekken en er zit een noodrem op dus kan geen kwaad. Wel even wennen dat wanneer je achteruit hebt gereden (en de pieper dus aan was) je bij stilstand even vooruit moet schakelen omdat dan de achteruit pieper blijft gaan. Volgens mij ben ik ook niet negatief opgevallen ;)

Wat mij betreft wil ik wel zo'n SFR-1 in mijn MAN. Het is dat ik daar al de USM-RC-2 in heb zitten en een goede regelaar.

De motor van Wetronic deed onopvallend zijn werk en dat hoort zo!

Wel moet ik nog wat instellingen in de SFR-1 aanpassen. Een daarvan vind ik minder. Ik ben een beetje teleurgesteld in de lichtplatines achter van RC Lab.
Buiten het feit dat er maar op eentje een achteruit rij lamp zit is ook het verschil tussen rem en achterlicht in lichtsterkte nul komma niks. Ik heb dit al in de SFR-1 aangepast. Het dimlicht voor is nu echter bijna te zwak terwijl het verschil tussen de remlichten en achterlichten zo goed als niet zichtbaar is. Ga me wat dat betreft toch eens die van Veroma bekijken.... Wel behoorlijk veel duurder maar dit stoort mij teveel op dit moment.

360.jpg

Ook nog even bij Wish geweest voor een afleverbeurtje.

Verder de lak. Ik had het in het bouwverslag nog niet verder vermeld. Ik ben eigenlijk ook ontevreden over de lak. Niet zo zeer mijn spuitkwaliteiten of de lak zelf maar meer de hechting en uitwerking op de cabine.
Op de kiepbak is het verder geen probleem. Die is ook van een ander soort kunststof lijkt het. Op de cabine echter is de hechting niet goed en is de lak eigenlijk veel te dof. In het dak zitten allerlei schaduwplekjes en de spatborden heb ik na 3 keer opnieuw, de luchtgeleiders na 4 keer opnieuw, enigszins naar wens. Ook hier zaten schaduwen en het leek wel flinterdunne scheurtjes/draadjes in de lak die bij een bepaalde lichtinval erg goed zichtbaar waren. Op de cabine is bij de belettering op 2 plaatsen de lak meegegaan met de transferfolie. Gelukkig heb ik dat nog kunnen repareren.

Nu sprak ik in Ede ook al 2 personen die dit bij hun Tamiya truck hadden ervaren recent. Zou het dan toch aan het kunststof liggen?

Ten tijde van het spuiten waren volgens mij de omstandigheden wat temperatuur en luchtvochtigheid goed en zeker niet slechter dan bij andere spuitklussen. De kiepbak heb ik zelfs op een veel koelere en meer vochtige dag gespoten.

Ik wil toch nog een keer een los dak kopen van de zomer en eens gaan experimenteren. Het dak stoort me echt het meeste.

Zo, weer veel te lang verhaal. Toch ben ik blij met mijn kiepertje!
 
Wel moet ik nog wat instellingen in de SFR-1 aanpassen. Een daarvan vind ik minder. Ik ben een beetje teleurgesteld in de lichtplatines achter van RC Lab.
Buiten het feit dat er maar op eentje een achteruit rij lamp zit is ook het verschil tussen rem en achterlicht in lichtsterkte nul komma niks. Ik heb dit al in de SFR-1 aangepast. Het dimlicht voor is nu echter bijna te zwak terwijl het verschil tussen de remlichten en achterlichten zo goed als niet zichtbaar is. Ga me wat dat betreft toch eens die van Veroma bekijken.... Wel behoorlijk veel duurder maar dit stoort mij teveel op dit moment.
Zo te lezen gebruik je voor de dimlichten voor en achter eenzelfde uitgang.
Als je geen extra uitgang meer vrij hebt, dan is een extra weerstand naar je achterlichten de simpelste optie.
Hoeveel die exact moeten zijn, dat is lastig te zeggen. (zal iets tussen de 270 ohm tot 680 ohm zijn)
Zijn de huidige waardes van de weerstanden bekend, of met een multimeter te meten ?
(moet mijn RC-Lab setje voor een MB Actros nog uitpakken, anders had ik het wel even gemeten)

Mocht je wel nog een extra uitgang vrij hebben, dan kun je twee uitgangen gebruiken voor je dag/dimlicht functie en de intensity van je achterlichten naar wens aanpassen.
 
Hallo Marten, bedankt voor het meedenken. Op zich heb ik nog zat uitgangen over. Heb daar zelf ook al wel aan gedacht. Echter ik zou het logisch vinden dat er bij de productie van de printen al rekening mee gehouden zou worden. Servonaut doet dit ook. Je neemt juist van die printen om van al het losse spul af te zijn....Ik ga bij gelegenheid de achterlichten loskoppelen en deze dan apart dimmen.
 
Dat is ook wel weer waar, een voordeel is wel, dat je het nu op eigen inzicht kunt dimmen.
Ieder heeft daar een eigen smaak voor.
 
Ben net even bezig geweest met de Arocs. Moest ook de eindschakelaar nog iets lager zetten. Cabine was eraf dus meteen het licht ook geregeld.
Achterlichten aparte uitgang en deze naar 10% gedimd. Dan pas een duidelijk verschil met de remlichten. Voor ook een wijziging. Ik had dim en grootlicht omgedraaid. De grotere reflectoren zijn de dimlichten en de kleine schijnwerpers de grootlicht reflectoren. Ook hier is dus de led bezetting van RC Lab niet goed. In de grootlichtreflektoren zitten de zwakste ledjes. Ik ga hier even een melding van maken bij Jeroen met wat foto's. Vind dit toch niet goed zo.

Mogelijk kan hij met deze feedback zijn product verder verbeteren.
 
Opbouwende feedback is altijd goed. :thumbsup:

Wellicht een foutje in de batch, die jij hebt aangeschaft.
Ik zal het bij mijn setje ook wel merken, heb een complete set voor een Actros.
Wel ga ik opzoek naar andere ver-straal led's, vind die van RC Lab te lomp, i.v.m. de bijbehorende pcb.
Hopelijk zit de fout van de truck verlichting in de keuze van de weerstand waarde(s) en is dat zelf nog te herstellen.
Vooralsnog ga ik een USM-RC2 gebruiken, dit i.v.m. een brushless motor opstelling.
Hierdoor vervalt de keuze naar een SFR-1, daar deze alleen voor een borstel-motor te gebruiken is..
 
De feedback naar Jeroen/RC Lab gemaild inmiddels. Helaas nog geen reactie verder maar goed. Dat is ook geen noodzaak.

Ik heb een stukkie terug ook een begin gemaakt met de trailer voor achter de Arocs. Omdat deze toch voorlopig alleen voor de Arocs is maak ik geen nieuw topic hiervoor. Even de opfris foto!

360.jpg


Ik was er al wat verder mee en in Ede heb ik er ook mee gereden. Echter geen foto gemaakt. Bij het kijken van een You Tube filmpje van een ander zag ik echter wat anders voorbij komen. Geen dieplader maar een aanhanger. Die intrigeerde mij. Die dieplader is leuk maar ook lang. Bovendien is het achteruit rijden best een dingetje. De dolly is ook niet gelagerd. Bovendien heb ik met de Goldhofer al een dieplader voor de grote spullen.
Eens op inter net aan het struinen geweest en toen kwam ik dit tegen.

360.jpg


360.jpg


Trailers van Amerikaanse afkomst. 16 tot 27 tons en 2 tot 3 assen. Dit leek me wel wat voor achter mijn Arocs. Ik kon geen echte Europese voorbeelden vinden maar iemand moet de eerste zijn toch? Ik heb Nooteboom bereid gevonden mee te werken aan dit prototype ;)

Dus we gaan weer een Bruder verzagen. Eerst nog gedacht om een nieuwe dieplader te nemen. Echter op deze zat eigenlijk verder alles al. Ik ga nu eerst deze zover klaar maken. Als het rijden en gebruiken dan goed bevalt kan ik of deze verkopen en een hele nieuwe maken met verbeteringen of de verbeteringen op deze alsnog toepassen en opnieuw spuiten. Dan meteen in de kleuren van Sterre BV.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Zo was die dus op de werkbank net voor de slacht.....

360.jpg


De japanse zaag. Echt, als je die bij de Aldi, Lidl of Action een keer ziet liggen kopen!!!!! Wat een fijn apparaat om plastics mee te zagen.

360.jpg


Dit is de onbehandelde zaagsnede!

360.jpg


Nog een stukkie eraf.

360.jpg


En dan moet het ook weer aan elkaar. Hiervoor heb ik 2 K epoxy gebruikt.

360.jpg


360.jpg


En styreen natuurlijk. Geeft een goede verbinding in combinatie met Bruder plastics.

360.jpg


360.jpg


Hier het resultaat. Dit gaan we natuurlijk nog wel een beetje bijwerken.

360.jpg


Natuurlijk weer veel te veel foto's zoals Pieter ook altijd zegt maar er zijn maar weinig Bruder verbouwers hier. Dat zouden er best meer mogen zijn... ;)
Dan een ronde door mijn bakjes. Hebben jullie die ook? Van die mooie bakjes en laatjes met van alles?!

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Dus dan maken we daarvan een dissel.

360.jpg


En die dekken we ook weer netjes af.

360.jpg


360.jpg


En dan vinden we ook nog een uitdraaipoot voor de nodige parkeerondersteuning. Mooi he die bakjes!!

360.jpg


360.jpg


En het voordeel van RAL kleuren met lakstift dat het ook voor tijdelijk weer netjes gemaakt kan worden.

360.jpg


360.jpg


Het kistje er ook weer even tijdelijk op. Kan de techniek nog enigszins uit het zicht. De deksel is nu net te klein. Ik twijfel nog of ik de techniek hier laat staan of dat deze onder de trailer gaat verdwijnen. De dissel moet nog een beetje meer body krijgen zoals bij de gele voorbeeldtrailer.

Ook hier geld weer eerst even proef mee draaien. Kijken hoe die verder erachter loopt. Moeten de wielen nog worden aangepast? Lengte dissel?
We gaan het zien. Zondag met Modelbouwclub Cargo nog even rijden en eind van de maand in Hengelo.
 
Bedankt voor de tip Rolf van de Japanse zaag, ga ook eens kijken voor zo,n zaag.
 
Die Maxtrailers ook nog eens goed bekijken..... Bedankt voor de tip.

Vandaag weer even gereden en de aanhanger is akkoord bevonden. Deze gaan we verder opbouwen/uitbouwen/verbouwen.

360.jpg


Effe tanken.....

360.jpg


En natuurlijk ook nog even vullen en kiepen.

360.jpg
 
Hier ook nog wat gebeurd de afgelopen dagen. Ik had nog wat wensen en volgend weekend moet ie ook nog presteren in Urmitz op het Roadworker parcours. Daarvoor ook nog een keer alle bevestigingen van de aandrijving, spindel en dergelijke nagelopen.

Allereerst de klepvergrendeling. Het kwam regelmatig voor dat de vergrendelings armpjes de klep al wilden pakken terwijl deze net te ver weg stond. De truck stond dan net niet vlak ofzo. Gevolg is dat de boel klem komt te zitten en de draaipunten van de armpjes uit de bevestiging schieten.

Na een kleine studie besloten de boel wat aan te passen. De armpjes, het deel dat de klep "grijpt" afgezaagd.

360.jpg


Niet geheel natuurlijk. Boven de originele en daaronder de afgezaagde. uiteindelijk zijn ze nog iets korter geworden. De werking is verder niet anders maar in laboratoriumtest hiero geen klemmen meer. Als de truck erg scheef staat pakt ie gewoon niet meer. Theoretisch is er natuurlijk 1 hellingshoek waar die wel klem loopt.......

360.jpg


Daarnaast wilde ik de vangmuilkoppeling nog voorzien van een servo. Met mijn dikke vingers is het aan en afkoppelen van het aanhangertje nogal een dingetje en ik moet nog op de knieën ook.

360.jpg


De vangmuil....en ja, hij zit op de kop! Geheel bewust. Zo kon ik er met mijn vingers een beetje bij. Ook hoefde ik dan niets uit de bak te dremelen.
De werking is verder goed. Dus daar verander ik niets aan. Als ik hem nu omdraai dan is de bediening met een servo ook veel moeilijker te realiseren.

360.jpg


De mini servo. Per 10 bij Ali goedkoper!

360.jpg


Hiervoor een houdertje gefabriekt.

360.jpg


360.jpg


Uit de eindstukken van het subframe een sleufje gevijld waar het alustripje in valt.

360.jpg


Beetje verf eraan.

360.jpg


En vanonderen een mooie rechtlijnige aandrijving met voldoende ruimte/speling dat de servo niet steeds "aangedrukt" word.

360.jpg


360.jpg


En je ziet er nauwelijks wat van. Werkt verder prima. De kabel verlengen en uiteindelijk in de cabine krijgen was misschien nog wel het meeste werk ;)

Ook moest er nog wat aan de personalisering gebeuren. Daar mijn positieve gevoelens voor NL nogal onder druk staan dacht ik wat te moeten doen aan onze regiogevoelens hier. Doar heb ik meer met! Dus we'j goat wat doen an Achterhook promotie!

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Good goan!!
 
The story goes on......

Mijn kleinkinderen (wat mis ik die toch nu....van de week wel even stiekum geknuffeld) hebben en houden natuurlijk hun eigen bedrijven maar gaan in deze tijden wel hoofdzakelijk voor het bedrijf van Opa werken. Hier dus de Arocs van Sterre gestickerd....

360.jpg


360.jpg
 
Hey Rolf, ik heb je project helemaal zit lezen.
Ontzettend mooi en boeiend.

Ik heb een vraag, waar heb jij de zijmarkeringslampjes (oranje) vandaan.
 
Back
Top