Moswey 3 schaal 1:3.5

Ik twijfel nog tussen kettingzaag of haakse slijper....
Ik wil de mal echt 180 graden draaien om in deze stand ook met de waterpas de tordering te meten en er uit te kunnen stellen. Zeker als straks de triplex beplanking er op gaat.
Gisteren carbon buis voor stuurstang en ailerons besteld. En de 14mm staaf als vleugelpen. Het zit op de post.
Heb ook snel servo,s nodig en ik weet nog steeds niet welke....
 
Romp stringers bijna klaar.
15124170784161446853227.jpg

Stabilo past nog niet helemaal. Maar geeft wel een idee van de afmetingen zo.
 
Carbon is aangekomen vandaag. Mooie 8x8.8 mm buis. Is stijf genoeg om ineens van stabilo naar servo te lopen zonder ondersteuning.
En de 14 mm carbon pen... heftig.
1512595739325200864424.jpg


Buis is van gewikkeld weefsel. Mooi spul.
1512595858129585136825.jpg


14 mm carbon. Past nog niet door het hoofdspant want daar zitten tijdelijke vulstukken in. Laat ik nog even zitten tot de romp grotendeels is ingedekt.
Laatste stringers zijn aan het drogen..
 
Mooie constructie.
Maar ziet er volgens mij nogal broos uit.
Een stootbalk tussen de voorkanten van de wortelrib.
zou hier de stevigheid zeker in de hand werken.
Ik bedoel in het bijzonder een beuken pen van 12 mm diam tussen de voorkant lijmen.
 
Goede tip! Inderdaad bij een stevige landing willen de vleugels naar voren buigen en drukken de wortelribben aan de voorlijst de romp in. Zal eens kijken of daar nog iets komt. En anders improviseren. De echte kist is daar hol voor de schouders van de piloot!
 
Die koolstof vleugelpen buigt nagenoeg niet bij een harde landing. Pas wanneer die pen breekt bij een crash of veel te harde landing, heeft zo'n stoot balk effect. Bij een stalen vleugelpen kun je een beetje meer vervorming verwachten, waardoor die stoot balk mogelijk wel enig nut heeft.
 
Ruimte voor servos genoeg mits ik de piloot een beetje uithol. Piloot zonder onderbenen en voeten is wellicht voldoende. De rest valt onder het instrumenten paneel.

1512844566613692138702.jpg
 
Dank je Dirk.
Ik vind het ook geweldig. Het loopt zo mooi. Helemaal geen speling en het stabilo zet je er zo in. Zelfs al zonder wat zoekrandjes aan de gvk platen. Die schuur ik er later nog wel even in.
 
Goede tip! Inderdaad bij een stevige landing willen de vleugels naar voren buigen en drukken de wortelribben aan de voorlijst de romp in. Zal eens kijken of daar nog iets komt. En anders improviseren. De echte kist is daar hol voor de schouders van de piloot!

Aan jou de keuze, natuurlijk.
Nochtans biedt de constructie de mogelijkheid om een balk (beuken pen) tegen de spant na aanvalsboord te plaatsen.
Eventueel achter spant zoals Dirk suggereert.


Die koolstof vleugelpen buigt nagenoeg niet bij een harde landing. Pas wanneer die pen breekt bij een crash of veel te harde landing, heeft zo'n stoot balk effect. Bij een stalen vleugelpen kun je een beetje meer vervorming verwachten, waardoor die stoot balk mogelijk wel enig nut heeft.

De praktijk genereert soms een ander verhaal.
Bij harde schokken doet vleugel een schaarbeweging met soms behoorlijk wat schade aan romp.
Heb ik zelf vroeger nog meegemaakt.
Voor mij daarom, altijd een stootbalk indien de constructie het toelaat, wel te verstaan.
Het eet geen brood, zegt men hier?
 
Dit speelde vroeger veel meer, omdat de vleugelverbinder vaak een staand stuk vlakstaal was. Die hebben voor-achterwaarts veel minder weerstand. Bij een ronde staaf of buis zoals hier gebruikt, speelt dit minder (maar wel een klein beetje).
 
Na een weekje op reis toch weer wat aan de moswey gewerkt. Ondertussen servos gekocht bij de locale winkel. En begonnen met inbouw. Hier en daar een laddersportje verwijderd.
Zo was het leeg.
20171217_173737.jpg


En zo met servoplankje.
20171217_175031.jpg

De middelste servo is 180 graden retract. Voor de sleephaak. De andere 2 standaard voor HR en RR.
 
RR aansturing met kevlar draad.
20171217_230431.jpg

Het zijn onderdelen uit een Sullivan set. Maar ik heb zelf messing buisjes op het oogje gezet. Dat bouwt wat compacter dan quicklinks en draadoogjes.
Even tijdelijk aan servo gezet.
20171217_230410.jpg

Daar komen nog de officiele uiteinden aan. Ik moet nog uitzoeken hoe de rompdoorvoer moet worden achter. Pas daarna komen de oogjes er aan.
 
Back
Top