Mabo,
De keuze is zoals je ziet of gemerkt hebt dus echt reuze en ook best wel behoorlijk persoonlijk.
E.e.a. hangt ook best wel van je eigen kennis of interesse naar de achterliggende technieken af.
Bijv. de wel of niet programmeerbaarheid van de zender;
Voor iemand die dat zoeken en uitvogelen van extra mogelijkheden leuk vindt, vaak een fluitje van een cent, voor iemand die daar (helemaal) niets mee heeft, een mogelijk lijdensweg en de nodige frustratie.
Als je dat dus leuk en interessant vindt, moet je gewoon voor dat gaan, maar heb je er niets mee en verwacht je ook niet dat dat zou kunnen veranderen, is een zender zoals ik gistermiddag even heel kort een linkje bij je zag (maar die later weer veranderd was) misschien toch een beter idee. Ik doel op deze zender:
www.verspaget.nl/zenders-radiografisch-modelbouw/futaba-t6l-zenderset?sort=p.price&order=ASC
Ik heb daarvan toen ook even een handleiding geGoogled en afgezien dat de prijs t.o.v. de programmeerbare wel wat hoog is, vond ik hem, maar dat is wederom persoonlijk, toch niet zo verkeerd.
Handleiding Futaba T6L RC Controller (handleidingkwijt.com)
Ik zie in deze zender de potmeter (waarvan ik zelf het gebruik best wel fijn vind) waar je zo mogelijk de zeilservo mee kan bedienen en je de (meest daarvoor gebruikelijke) stick links, voor de door jouw al vaker aangehaalde motorbediening zou kunnen gebruiken.
Beter voor een paar tientjes meer een zender waar je iets mee hebt, kunt en snapt, dan een met toeters en bellen en de nodige

.............
Maar nogmaals dat is persoonlijk en vooral aan jou om dat het beste te kunnen beoordelen.
Zelf - maar dat is even geheel terzijde - vaar ik mijn bescheiden vloot van scheepjes met een paar wat oudere Robbe 40 Mhz. F-14 zender(s) waarvan ik er twee ook eens naar de 2.4 Ghz omgebouwd heb, maar via een keuze schakelaar ook nog steeds op 40 Mhz. kan varen.
En die door FreekS genoemde servotester, geen absolute must, maar op zijn tijd best wel verdraaid handig (spreek uit eigen ervaring).
Groet, Bert