Mabo,
Blij te lezen / te zien dat je opgewekte interesse - waar je zelf misschien een goede week geleden nog geen enkele weet had, dat dit zomaar en zo snel zou kunnen gebeuren - er nog steeds is en het je zelfs ook al niet meer los laat.
Je laatste en de bovenstaande reactie van Klaas lezende, ben ik het eigenlijk vrijwel helemaal met Klaas eens en zal ik om het overzichtelijk houden niet nog eens over of na gaan schrijven.
Wat ik nog wel wil opmerken, is dat een (relatief) eenvoudig zeilbootje vaak voor een leek niet zo moeilijk is om daar mee te leren zeilen en om te gaan.
Een beetje spelenvaren op een lokale parkvijver - waar je, mocht het even niet gaan zoals je zou willen, gewoon naar de andere kant loopt om hem daar weer op te pikken - lukt de meeste en uitgaande van een rustig briesje vaak sneller dan ze ooit van zichzelf verwacht hadden. (en met sneller bedoel ik een middagje of minder).
Groot en open water of wedstrijdvaren is voor een beginner in veel gevallen een iets ander verhaal, maar voor welke andere beginnerssituatie geldt dat niet ..........
En mocht je eenmaal de smaak te pakken hebben, komt de perfectie vanzelf.
En ja, een replica van je eigen boot maken is denk ik een wens van heel veel booteigenaren en staat ook bij mij op een van mijn vele verlanglijstjes
(niet van mijn laatste 1:1 boot, want dat was een type Tupperware, maar mijn voorlaatste, een klassieke Deense S spant langkieler). Maar wie weet

.
Met het maken van mallen denk of neem ik even aan dat je daar geen gietmallen o.i.d., maar meer iets als kartonnen(?) overzet mallen mee bedoelt?!
Op zich heb ik met gietmallen weinig of geen ervaring en kan je daar niet verder bij helpen, maar als je het andere bedoelt, kijk eens bij de bouwmarkt of op internet naar "Profielmallen", dit zijn ook voor de modelbouw soms verschrikkelijk handige dingen.
Nog even terug naar je voorkeur voor een mogelijke motorsailer; Zoals ik eerder al eens aangaf zijn ze er en ook in de modelbouw.
Twee jaar geleden liep ik, nadat ik er al een heel poosje zin in had, een tegen het lijf op MP, de prijs was in verhouding naar de in de advertentie getoonde staat en besloot na contact met de verkoper opgenomen te hebben in auto te stappen en er het land van links naar recht (en terug) te doorkruisen.
Het betrof een "Inga IV" model, heb haar meegenomen en de rest van het verhaal staat in een renovatieverslag hier op het MBF.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat een leuke 2e hands opknapper ook best wel eens heel leuk en interessant zou kunnen zijn.
In een dergelijk geval hoef je zelf vaak geen wiel opnieuw uit te vinden, maar jezelf slechts toe te leggen om er weer gewoon iets moois en leuks van te maken.
Het eerder hier door Eric aangeboden scheepje zou zoiets bijvoorbeeld al kunnen zijn.
En verkijk je bij het lezen van verslagen hier op het MBF niet op het aantal en diversiteit van de soms gebruikte machines, want eerlijk is eerlijk (bij mezelf kijkend) kunnen de meeste werkzaamheden ook heel goed met een gewone simpele figuurzaag, stukje schuurpapier, een setje lijmklemmetjes en een boor- of schuurmachientje van de goedkopere grootgrutters.
De tijd en rust die je jezelf voor iets te maken gunt, is vaak veel belangrijker en doorslaggevender dan het hebben of gebruiken van mooie machientjes.
(maar als je ze eenmaal hebt, ga je ze wel vanzelf gebruiken
).
Groet, Bert