Motor/rotor voor Zeilbootje

Mabo, Ben het helemaal met je besluit eens. Zo'n bootje moet je origineel laten en koesteren met herinneringen. Hooguit wat beschadigingen repareren. Wil je toch RC gaan zeilen dan zou ik Eric zijn aanbod met beide handen aanpakken. Waarom? Om het RC-zeilen in de vingers te krijgen. Geen idee of je ook 1:1 hebt gezeild, maar om (een bootje) te kunnen (laten) zeilen heb je inzicht in deze materie nodig. Het heeft even geduurd eer ik het 1:1 zeilen goed onder de knie had. Laveren is op zich niet zo moeilijk, maar de zeilen in de juiste stand zetten en houden is andere koek. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas,

Met zeilen heb ik beperkte ervaring en snap dat dit helpt bij het besturen van een RC Zeilboot. Die ervaring moet nog worden verworven, zal echter beperkt blijven met RC zeilervaring vermoed ik.

Groet, Mabo
 
Was er al bang voor, kan het niet loslaten. Linksom of rechtsom, dus nu dan maar een replica maken van mijn zeilbootje. Ik zie de volgende stappen voor me:

1. Mal maken (materiaal?)
2. Vorm ingieten (waarmee?)
3. Dekbeplating
4. Kajuit
5. Masten
6. Zeilen
7. Kiel
8. RC (motorsailer, dus servo’s/onderdelen voor zeilen, roer, aandrijving)
9. Afwerking

Ik ga mij eerst verdiepen in hoe je een mal maakt van een modelboot. Tips altijd welkom!

Groet, Mabo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mabo, Had je draadje al een tijdje gevolgd, maar er (nog) niet zo op gereageerd. Vind dit doorgaans moeilijk omdat je niet weet wat iemand wel of niet kan.
Zelf ben ik een eenvoudige bouwer wet weinig technische middelen en weinig ruimte om te bouwen. Wel 60 jaar ervaring in deze materie. In die periode een 12-tal scheepjes gebouwd. Deels (vooral in het begin) met vallen en opstaan. Kan me voorstellen dat je graag een replica hebt van je oude bootje, maar dat lijkt eenvoudiger dan het is. En een ieder kijkt daarbij door zijn eigen bril, of met andere woorden, schat met zijn eigen ervaring en kennis in hoe zo'n karwei aan te pakken. Is die ervaring en kennis er niet dan zou ik voor een simpele bouwdoos kiezen. Dan heb je in ieder geval een leidraad hoe één en ander aan te pakken en een kans dat het redelijk zeilt. Bert V en Pompebled hebben al jarenlang ervaring met bouwen en zeilen en dat zie je ook aan hun reacties. Zelf heb ik geen ervaring met RC zeilen en mij lijkt een van de moeilijkste dingen om een goed werkend systeem te maken om de schoten te bedienen. En dan ook de boel een beetje droog te houden. Om te gaan bouwen heb je niet zoveel aan dit advies. Meer om één en anders eens te overdenken. Zelf zou ik het aanbod van Eric met beide handen aanpakken, de winter gebruiken om het model verder compleet te maken, in het voorjaar gaan varen en dan na wat ervaring op te hebben gedaan besluiten of de wil er nog steeds is om een eigen scheepje te bouwen. Wel een hele volzin, die eigenlijk alles dekt wat er voor staat. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Ik heb e.e.a. bestudeerd en kom tot een koerswijziging: ik laat het bootje voor wat het is!
Dus hij gaat weer netjes dicht, wel nieuwe witte zeilen erop en dan maar weer met een touwtje varen (-:.
Door op dit forum bij jullie te kijken naar wat men zelf bouwt ben ik wel geïnteresseerd geraakt in modelboot bouw.

Hallo Mabo,

Mijn antwoord huppelt een beetje achter feiten aan, maar ik had een internet storing, waardoor het eigenlijk een paar dagen te laat komt...

Wijs besluit; een bootje van dat formaat 'deftig' te laten zeilen is veel werk en inwendig behoorlijk ingrijpend, zou dat mis gaan, dan is je model weg.

Als je zorgt voor een water waar je aan alle kanten toegang hebt, dan kun je het touwtje achterwege laten; een goed getrimde langkieler zeilt dan als langs een liniaal...

De ontwerpen van Gary zijn heel goed, niet te klein en met eenvoudige middelen te bouwen, ik heb de tekeningen zelf ook liggen, nu de tijd en de zin nog.

Daarnaast zijn er op internet voldoende tekeningen te vinden, die je gratis kunt downloaden en aanpassen aan jouw wensen, voor een totaalbedrag wat ruim onder de door jou genoemde €500,00 blijft.
Als je googled op: free RC sailboat plans, dan kun je wel een dag vooruit... je vind van alles, o.a. deze zeer goed gedocumenteerde knikspant van 50 cm:
https://www.boatsnews.com/story/360...erything-to-build-a-radio-controlled-sailboat

Naar aanleiding van je recente lijst met vragen:

Het trekken van een mal van een bestaand model is een aparte tak van sport; als je dat in polyester, of epoxy wilt doen, is ruime ervaring met de gebruikte materialen en technieken een vereiste, anders kost het je alleen een boel tijd en geld en mogelijk je originele boot.
Heb je een ervaren (mallen)bouwer bij de hand die je ermee kan helpen, dan kun je het doen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Mabo,
Blij te lezen / te zien dat je opgewekte interesse - waar je zelf misschien een goede week geleden nog geen enkele weet had, dat dit zomaar en zo snel zou kunnen gebeuren - er nog steeds is en het je zelfs ook al niet meer los laat.

Je laatste en de bovenstaande reactie van Klaas lezende, ben ik het eigenlijk vrijwel helemaal met Klaas eens en zal ik om het overzichtelijk houden niet nog eens over of na gaan schrijven.

Wat ik nog wel wil opmerken, is dat een (relatief) eenvoudig zeilbootje vaak voor een leek niet zo moeilijk is om daar mee te leren zeilen en om te gaan.
Een beetje spelenvaren op een lokale parkvijver - waar je, mocht het even niet gaan zoals je zou willen, gewoon naar de andere kant loopt om hem daar weer op te pikken - lukt de meeste en uitgaande van een rustig briesje vaak sneller dan ze ooit van zichzelf verwacht hadden. (en met sneller bedoel ik een middagje of minder).
Groot en open water of wedstrijdvaren is voor een beginner in veel gevallen een iets ander verhaal, maar voor welke andere beginnerssituatie geldt dat niet ..........
En mocht je eenmaal de smaak te pakken hebben, komt de perfectie vanzelf.

En ja, een replica van je eigen boot maken is denk ik een wens van heel veel booteigenaren en staat ook bij mij op een van mijn vele verlanglijstjes (niet van mijn laatste 1:1 boot, want dat was een type Tupperware, maar mijn voorlaatste, een klassieke Deense S spant langkieler). Maar wie weet :rolleyes:.

Met het maken van mallen denk of neem ik even aan dat je daar geen gietmallen o.i.d., maar meer iets als kartonnen(?) overzet mallen mee bedoelt?!
Op zich heb ik met gietmallen weinig of geen ervaring en kan je daar niet verder bij helpen, maar als je het andere bedoelt, kijk eens bij de bouwmarkt of op internet naar "Profielmallen", dit zijn ook voor de modelbouw soms verschrikkelijk handige dingen.

Nog even terug naar je voorkeur voor een mogelijke motorsailer; Zoals ik eerder al eens aangaf zijn ze er en ook in de modelbouw.
Twee jaar geleden liep ik, nadat ik er al een heel poosje zin in had, een tegen het lijf op MP, de prijs was in verhouding naar de in de advertentie getoonde staat en besloot na contact met de verkoper opgenomen te hebben in auto te stappen en er het land van links naar recht (en terug) te doorkruisen.
Het betrof een "Inga IV" model, heb haar meegenomen en de rest van het verhaal staat in een renovatieverslag hier op het MBF.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat een leuke 2e hands opknapper ook best wel eens heel leuk en interessant zou kunnen zijn.
In een dergelijk geval hoef je zelf vaak geen wiel opnieuw uit te vinden, maar jezelf slechts toe te leggen om er weer gewoon iets moois en leuks van te maken.
Het eerder hier door Eric aangeboden scheepje zou zoiets bijvoorbeeld al kunnen zijn.

En verkijk je bij het lezen van verslagen hier op het MBF niet op het aantal en diversiteit van de soms gebruikte machines, want eerlijk is eerlijk (bij mezelf kijkend) kunnen de meeste werkzaamheden ook heel goed met een gewone simpele figuurzaag, stukje schuurpapier, een setje lijmklemmetjes en een boor- of schuurmachientje van de goedkopere grootgrutters.

De tijd en rust die je jezelf voor iets te maken gunt, is vaak veel belangrijker en doorslaggevender dan het hebben of gebruiken van mooie machientjes.
(maar als je ze eenmaal hebt, ga je ze wel vanzelf gebruiken :D).

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik zou aanraden een schip op spant te maken - veel eenvoudiger dan mallen en gieten, en er zijn veel mensen en sites die kunnen helpen. Je hebt een goed spantenplan op tekening nodig en liefst zo bouwen dat het dek er het laatst op gaat.

freek
 
Hallo Klaas, Jan, Bert en Freek,

Dank voor jullie reactie. Qua zeilen denk ik het gewoon te moeten uitproberen, vliegen kon ik ook, zij het dan 1-1. Maar het bouwen op zich spreekt mij het meest aan. Alhoewel de fabricage van de draak van Bert zowel inspirerend als ontmoedigend is. Zoveel vakmanschap en apparatuur.

Uitdaging is mijn eigen bootje na te bouwen en daar RC in te zetten. Ik kijk naar de tip van Bert omtrent profielmallen. Met spanten werken is ook oké maar dan weet ik niet nog niet hoe ik de exacte rondingen van de boot kan modelleren. Dus hoe ik maten afneem om ze te kunnen intekenen en figuurzagen.

Ik ga vandaag eens op onderzoek.

Groet,
Mabo
 
Mabo,
Uiteindelijk moet je een romptekening, het lijnenplan, zoals bijgesloten zien te krijgen.
Deze is gemaakt voor een Draak waarvan ik bewust de kiel heb weggelaten omdat deze voor de kleinere modellen toch vaak vergroot/gewijzigd wordt.
Daarnaast is er de optie om er een vin met bulb onder te hangen.Of een andere mogelijkheid is een doorgestrookte kiel , zoals in jouw bootje , in combinatie met een vertikaal roer, zoals op de foto.
Dus er zijn legio mogelijkheden.
Maar met dit zgn lijnenplan ben je er nog niet.Van dit lijnenplan moet een constructietekening gemaakt worden .Waar zet ik de spanten, de lier, accu's en roerservo, mastondersrteuning.etc etc.
Onder 'bouwverslagen" staan wel enkele voorbeelden ter lering.
Daarnaast is toch wel een zekere vaardigheid in houtbewerking een 'must'
Succes,
Ard
 

Bijlagen

  • draak-alleen romp.jpg
    draak-alleen romp.jpg
    314,3 KB · Weergaven: 131
  • draak-profile.jpg
    draak-profile.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 134
  • DSCN5804.JPG
    DSCN5804.JPG
    183 KB · Weergaven: 106
Ard,

Dank voor je reactie en informatie. Van deze oude (solid) boot is geen romptekening. Ik bereken de spanten zelf, in begin iets kortere afstand gezien de "snelle" vormwisseling en dan steeds 4 cm tussen de spanten. Totale lengte is 65,6 cm. Voor de vorm maak ik gebruik van het advies van Bert, een (grote) profielmal. Dat ga ik nog regelen.

Daarna kan ik het opvullen met schuim, weet alleen niet wat voor schuim!? En daarna op vorm "uitschuimen".

Een alternatief is balsahout lees ik. In de bouwmarkt hier niet, dus dan via internet zoeken als dit een serieus alternatief wordt. Beiden, schuim en hout, hebben hun voor en nadelen zie ik.

Groet,
Mabo
 
Voor wat het waard is, hier een verslag van iemand zonder modelbouwervaring met eveneens nostalgische gevoelens voor een bepaalde boot:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/boesch-510-1-6.277682/
Om aan te geven dat ervaring niet vereist is, en zeker met hulp van leden van dit forum kunt u een heel eind komen!
Zeil, motor of wat dan ook, het gaat om het idee.

Ontzettend leuk project, ik wens u veel succes!

Vroeger had ik ook een dergelijk model.
We voeren er met een motorbootje achteraan over de plas.
Wat wilde ik toen graag radiobesturing!
 
Daarna kan ik het opvullen met schuim, weet alleen niet wat voor schuim!? En daarna op vorm "uitschuimen".
Hallo Mabo,

Naar aanleiding van het bovenstaande: als je de spantafstanden aanpast aan wat er in de bouwmarkt aan diktes schuimplaat (geel, roze, blauw) verkrijgbaar is (10-20-30-50mm, enz.), dan wordt het een stuk eenvoudiger om de ruimte tussen de spanten strak op te vullen met blokken schuim.

Als je die blokken vóór plaatsing ruim op maat snijdt, vervolgens vastlijmt tussen de spanten, is het relatief eenvoudig om met een flexibele lat, beplakt met grof schuurpapier, de blokken schuim af te schuren (straken) tot het schuurpapier de spanten raakt.

Vervolgens met fijner schuurpapier op een lat de vorm bijwerken tot je tevreden bent.

De ontstane vorm kun je vervolgens voorzien van een aantal lagen glasweefsel en epoxy.
Na uitharding heb je dan twee opties: 1) de romp lossen van de schuimkern en verder afwerken als romp.
2) de vorm spiegelglad afwerken en er een mal van trekken, waarin je dan de definitieve romp lamineert.

Daar het maar om één romp gaat (toch?) zou ik voor optie 1) gaan.

Groeten, Jan.
 
Zonder enige persoonlijke ervaring ter zake, wil ik toch even verwijzen naar een manier om van een bestaande romp een mal te "trekken" die ik op dit forum al uitgebreid toegelicht zag:
- beplak de romp die je al hebt met bruine plastic tape, zo strak mogelijk, om plooien te vermijden.
- Stijk loswas op de tape
- leg er een glasmatje op en impregneer met polyester of epoxy.
- herhaal tot je een stevige laag krijgt.
- verwijder na voldoende uitharden de romp uit de gemaakte mal.
Mocht dit door de vorm van de romp of de kiel niet mogelijk zij, dan kan je de mal in 2 delen maken (bakboord en stuurboord).
- - strijk de mal aan de binnenzijde in met loswas
- leg er een glasmatje in en impregneer met epoxy of polyester (de specialisten gaan je beter kunnen adviseren over de dikte van de glasmat en het aantal lagen.)
- verwijder na uitharden de romp uit de mal.
- verstevig waar nodig met een paar spantjes (om de juiste vorm daarvan te bepalen kan je eventueel je mal op de gewenste plaats doorzagen;

Op deze wijze moet je niet gaan experimenteren met spanten en schuim tot je de juiste vorm hebt.

Succes met je project.

PS, voor het technische gedeelte zou ik eens kijken naar bouwbeschrijvingen van een Micro Magic, die qua grootte niet zo veel verschilt.
Deze gebruikt een servo met lange armen om de 2 zeilen te lossen of aan te halen, en een miniservo
 
Heb nog wel aan deze methode gedacht. Het levert dan wel een model op met matige zeileigenschappen. Zelf heb ik 1:1 met een langkieler gezeild. Prima scheepje, maar tijdens het overstag gaan kon je, bij wijze van spreken, een shagje draaien. Om enig idee van deze bouwmethode te krijgen, hieonder een link naar het bouwverslag. Kost wel even wat leestijd. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
 
@k-k ik dacht al dat jij deze techniek beter kan uitleggen. :)
Het levert dan wel een model op met matige zeileigenschappen. Zelf heb ik 1:1 met een langkieler gezeild. Prima scheepje, maar tijdens het overstag gaan kon je, bij wijze van spreken, een shagje draaien
@Mabo Je bent niet verplicht om de vorm van de kiel te behouden, tenzij je op het droge dit profiel absoluut wil respecteren.
Je kan er ook een kiel ala Micro magic onder zetten.
 
Hallo,

Unusual RC", dank voor de link. Is leerzaam te lezen met bijzonder mooi resultaat. Dat lamineren wat ik op het laastst zie bij dat bootje is mooi! Weet niet of dat bij mijn boot mooi zou zijn, misschien wel. Maar goed, zover ben ik nog lang niet, eerst nog de vorm gaan creëren.

Herby63, Jouw idee verwijzend naar wat je eerder hebt gelezen op het forum, spreekt mij aan. Geen spanten e.d.. Ik had deze optie ook al gezien, echter met de kiel wordt het dan 2 delen wat ook weer niet ideaal is. Wel goed gedocumenteerd die aanpak.

Jan, voor de vorm vindt ik het idee van jou "the way to go". Goede tip dat van die schuimplaten, ga ermee aan de slag. Optie 1 ga ik dan voor. Werken met glasweefsel en epoxy heb ik geen (recente) ervaring mee. Bedenk me wel dat ik 41 jaar terug spatborden van een auto,Toyota 1000, met glasvezel en een plakgoedje heb gerestaureerd. Die was na veel schuren en polijsten/verven zo glad als een aal en mooi.....totdat ik een uur later werd aangereden door een onoplettende automobilist, niet alleen spartbord maar hele (oude) auto total loss )-:

Morgen eens kijken wat ik kan bestellen en afhalen bij de bouwmarkt, denk dat dit nu nog wel kan. Ik zit dan ook te kijken naar een figuurzaagmachine, kost 109 euro maar scheelt wel veel werk.

Groet, Mabo
 
met de kiel wordt het dan 2 delen wat ook weer niet ideaal is
Enkel de mal wordt in 2 delen, de romp die je dan in die mal maakt is uit 1 stuk.
Niet de constructiemethode geeft matige vaareigenschappen, maar de vorm van de kiel zoals die op je geliefkoosde model is. (langkieler, zoals Klaas beschrijft).
 
Mabo, De lange kiel is een obstakel om snel overstag te gaan. Geeft wel koersstabiliteit als vrij varend model, maar reageert langzaam op het roer. En als er dan weinig massa in het schip zit krijg de de kop niet door de wind. Mocht je toch op de tape en epoxy-toer gaan, zorg dan dat je de lange kiel zo inpakt dat de huid eraf kan schuiven. Later, als je weet waar de vinkiel moet komen zaag je voor en achterkant van de epoxy dooskiel en lamineert de einden dicht. Zo ontstaat een soort doos waarin je de vinkiel kunt verankeren. Dan heb je een bovenwaterdeel dat min of meer gelijk is aan je oude scheepje en onderwaterdeel met betere zeileigenschappen. Qua vorm zal de epoxy-romp aardig sterk zijn. Eventuele spanten dienen om de apparatuur aan te bevestigen. Heb er wel erg in dat het bepalen van het lateraal- en zeilpunt wel een dingetje is. Ook het bepalen van aangrijpingspunten voor de schoten vergt enige kennis. Maar daarover is wel iets te vinden in bouwverslagen. Zonder ervaring in RC-zeilen waag ik het niet om daarover uitspraken te doen. Al mijn spanten heb ik met een ouderwetse handfiguurzaag gemaakt. 3,3 mm triplex zaagt best wel gemakkelijk. Belangrijkst is dat de spanten exact op maat zijn en goed worden aangeschuind eer de latten erop gaan. Lijmt beter en minder geknikte latten. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Niet de constructiemethode geeft matige vaareigenschappen, maar de vorm van de kiel zoals die op je geliefkoosde model is. (langkieler, zoals Klaas beschrijft).

Herby63,

Aha, zo. Dank voor de uitleg. Het heeft dus niets te maken met de door jou aangehaalde modelleer methode, maar met de kiel eigenschappen van het originele bootje!
Dank voor de verduidelijking.

Groet,
Mabo
 
Back
Top