Motor/rotor voor Zeilbootje

Idd met een oude pol lepel vis je voor het gieten eerst de drap er af. Maar das wel erg geforceerd drogen Mabo wat een haast! . Maar als je malletje nog heel is gewoon een volgende gieten na het afscheppen vd zooi malletje eerst ff opwarmen geeft ook beter resultaat
 
Hallo,

Poging 2 levert een te zwaar en onregelmatig exemplaar, met te kleine gleuf. Moest ook bijvullen dus 2 stadia. Das natuurlijk niet goed voor de vorm.

Hij weegt 746 gram en moet 400 zijn.

Ik denk dat ik het bakje minder ver vul, dan zal het kleiner en lichter zijn.

20220209_194918.jpg


Groet, Mabo
 
Mabo,
Houten model even in een maatbeker dompelen en volume bepalen. Je hebt nog geen 50 cc nodig. Is nu royaal 80 cc. Gr. Klaas.
 
Voor een gewicht van 400 gram heb je maar ca 37 cm3 lood voor nodig.
Ik heb 2 bulbjes getekend beide met dat volume, zie bijlage
Sleuf voor vin nog in mindering brengen op deze volumes
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mabo,
mijn eerste gewicht maakte ik met bulb calculator (http://www.sailfootyuk.com/use-markos-bulb-calculator.html) een schaar, stanleymes en schuurpapier. Ik heb geen draaibank. De bulb uitgeprint, geplakt op dun triplex, vier balkjes balsa, en schuren maar. Tegenwoordig gebruik ik bulb calculator voor het 3d printen van gietvormen. De berekeningen kloppen precies. Scheelt een hoop geschaaf en geschuur aan lood.
 

Bijlagen

  • bulb.jpg
    bulb.jpg
    189,6 KB · Weergaven: 83
Hallo Phielp,

Ter informatie. Ik haal 20 cm van een bezemsteel, doe daar een schroef in zonder kop en dan de boormachine eraan en schuurpapier in de hand. Wel eerst alvast beetje vormen met breekmes. Ik doe dan beide kanten en breek het eind en schuur af.

Groet, Mabo
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

De bulp aangepast op basis tekeningen van Ard.

20220210_185523.jpg


En dit is hem geworden
20220211_175811.jpg


De gleuf zit nog het deels verbrand hout in en moet ik eruit zien te krijgen.

De bulb moet nog strak gemaakt worden en is nu 504 gram dus moet nog wat af. Ik neem aan schuren?

Groet, Mabo
 
Probeer eens een rasp of een grove vijl Mabo. Schuurpapier zal wel dichtlopen. Het resultaat wordt steeds beter! Heb je een freesje om het hout uit de sleuf te halen? Anders een schroevendraaier(tje) scherp afslijpen en wegsteken. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Hallo,

Weer wat verder. De bulb is na 4 keer redelijk. Dus die maak ik eerst netjes met schuren o.a.. Bulb 3 zit nu tijdelijk eronder, dan kan ik de stabiliteit alvast vaststellen. Het blijkt stabieler dan bij de vorige opzet met die zware kiel.

Met aanpassingen aan onder meer de kiel, dek, sluitdek (onder het dek) en masten is het gewicht nu 1689 gram. Het was 2235 gram dus 546 gram lichter. En dat merk je aan alles.

Ook een rekje gemaakt (55 gram) want met die, nu lange, vin is het anders lastig werken. Vin is wel demontabel, dat was van belang bij het ontwerp van de kielkast.

Binnenkort keer proberen. Woensdag even tijd ervoor, hoop dat de wind gunstig is.

Moet kielgat wat kleiner maken met laminaat. En uiteraard Bulp 4 erop en nog wat ethische aanpassingen.

Vraag me af of het roer niet andersom moet. Dus met de schuine kant richting de boot. In dat geval moet ik het met 180 graden omdraaien.

De servolijn die nu aan het einde van de giek zit, kan wat meer naar voren geplaatst worden richting de kajuit wat meer realistisch is, maar dan heb ik veel servogang resterend. Zou dan eigenlijk minder omwentelingen moeten maken.

Onderstaand foto's hoe ze er nu bij staat.

20220220_153343.jpg
20220220_153405.jpg

20220220_153322.jpg



Groet, Mabo
 
Laatst bewerkt:
PS wel jammer dat sommige foto's na invoegen op 90 graden gedraaid worden.
Weet ook niet wat dat is, merkte het ook. Lijkt wel iets in de metadata van de foto's te zijn.
Als in Windows de foto goed staat, is dat niet meer automatisch op het forum.
Die lijkt de oriëntatie van de fotocamera (veelal mobieltjes) over te nemen.
In Windows bewerken Crop en Rotatie, dan ronddraaien en saven lost het bij mij op!
 
Hallo Freek,

Ja, goed gezien. Dit was de grootste die ik zo kon vinden. Misschien toch verder kijken of zelf weer aan de slag.

Groet, Mabo
 
Back
Top