Multiplex Funcub 2010

Leuk programma

@Sven

35 amp vol gas :confused::confused::confused: dat kan je toch niet weten zoder dat je de prop maat weet?????

vul hier je motor en zo maar eens in dan zie je wel wat ik bedoel!

Estimate Electric Motor and Prop Combo

p.s. maximaal mag jou motor 45 amp hebben voor 30 sec ;)

Beste dean, leuk programma wat je daar aangaf, gelijk op m'n favorieten!:-D
Hoe ben je daar zo aan gekomen? En dan freeware?:rolleyes:
Gelijk mijn combinatie op ingevuld, 37A, 292 Watt en 81% efficiëntie, mooi toch! :mrgreen:

Laatst bewerkt:
40amp zou wel moeten kunnen, maar dan zit je wel dicht bij zijn max. Naar mijn inzien kun je beter een zwaardere esc nemen. Ik denk als je gaatslepen, dan zit je wel al snel aan 40a denk ik.

15 x 4,4a = 66a Dus dat kan wel.
Vergeet niet met deze accu's dat dan je gewicht ook hard omhoog gaat, dus ook meer trust nodig hebt;)

Die reuze accu's zou ik ook enkel gebruiken in combinatie met FPV vliegen. ;)
Voor opslepen kan er gerust even een van mijn 2200 packjes in.

En als je over de 40A heen gaat ben je niet goed bezig denk ik,
want ga je over de ESC limit heen, dan ga je ook over je motor limit heen.
De motor heeft 45A burst current als limit, de ESC 55A.
Dus technisch zou de motor het eerder opgeven als de ESC volgens mij?

Maar de reviews geven al meerdere malen aan wat het zuipt, dus echt gokwerk is het niet toch?
Gewoon aanhouden wat hun aanhouden, dan weet je wat je tewachten staat.
Uitteraard even met mijn wattmeter kijken om er zeker van te zijn,
maar als hun er 1.7kg thrust uit halen op 30A, dan is er toch niets om zorgen over te maken?
Tenzij ik natuurlijk dichter bij 40A wil gaan zitten om er alles uit te halen, maar waarom eigenlijk? ;)

Bovendien zijn die 60A regelaars weer eens niet op voorraad, dus tsja.. :(

Toch nog even mijn easystar gewogen en inderdaad hij is een stuk lichter met 810 gram en met camera 1100 gram maar dan gaat hij waarschijnlijk niet meer vertikaal.

Waar ik op doelde was de 40 amp regelaar waar ik dacht dat dat wel genoeg zou zijn voor de Funcup maar wil je daar vertikaal mee omhoog zou ik inderdaad ook voor de 60 amp gaan. Voor normale vluchten zal het prima gaan.

@ jesse
Weet ik :yes:alleen kan er op een easystar geen grotere.

Ja maar die kerel met zijn graupner kist ging verticaal op 12x6 en trok maar 30A voor 1.7kg.
Hoe kom je er dan bij dat 40A niet genoeg is?
Ik wil niet eigenwijs doen of zo hoor, maar als ik weer 35 dollar uit moet geven wil ik wel weten waarom. ;)

Ik heb mijn fun cub vanmorgen besteld bij hobbydirekt.de en volgens hun mail issie net de deur uit.
Om 8u besteld, om 10u verzonden. Duitse efficientie. ;)

Laatst bewerkt:
We hebben tot nu toe altijd de escs zo gekozen, dat ze het piekvermogen van de motor aan kunnen, die keuze maak je nu weer, dus waarom zou dat niet gaan werken?

En dat doen die duitsers lekker snel zeg :P

Ik ga het gewoon even zo proberen met mijn plush 40 regelaartje,
even een peut gas met mijn wattsup meter ertussen,
dan zien we wel weer of het gaat stinken of niet. ;)
Een ESC bij kopen kunnen we daarna altijd nog wel.

Maar als dat gebak straks statisch onder de 40A blijft,
dan is er toch geen reden meer tot paniek?

nope, als je statisch niet boven de 40A komt, gaat dat in flight ook niet gebeuren :)

Wat ermee gebeurd als er zon zwever aan loopt te snokken heb ik natuurlijk geen verstand van. ;)
Maar we zullen wel zien, mijn FPV set heeft een ampere meter dus dat is gauw genoeg gezien.

Ja maar die kerel met zijn graupner kist ging verticaal op 12x6 en trok maar 30A voor 1.7kg.
Hoe kom je er dan bij dat 40A niet genoeg is?
Ik wil niet eigenwijs doen of zo hoor, maar als ik weer 35 dollar uit moet geven wil ik wel weten waarom. ;)

Ik heb mijn fun cub vanmorgen besteld bij hobbydirekt.de en volgens hun mail issie net de deur uit.
Om 8u besteld, om 10u verzonden. Duitse efficientie. ;)

Ik heb niet gezegd dat 40 amp niet genoeg is. Gewoon even goed lezen;)
Zoals ik al zei gaat mijn easystar vertikaal unlimmited en trekt lang geen 40 amp.
Wil je hetzelfde bereiken met de funcup denk ik dat je 60 amp nodig bent je zal het niet gebruiken maar je zit altijd save.

Gewoon de 40er erin gooien en kijken wat hij doet:yes:vliegen doet hij zeker.

Voorlopig wel, maar heb al mooiere gezien bij hobbyking. ;)
Die van multiplex zijn gewoon blokken EPP, zoiets heb ik nog niet eerder gezien.

Maar nu heb ik toch wel een paar vraagjes nu ik straks aan die kist ga beginnen.
Bijvoorbeeld, heb ik straks een BEC nodig om die 7 tot 8 servo's te voeren?
(2x aileron, 2x flaps, 2x staart, 1x sleephaak of 2x pantilt cameramount)
De esc kan 3 ampere geven, maar schijnbaar vreten microservos 750mAh, dus dan ga je al..

Daarnaast vroeg ik me ook af of er al iemand wat verzonnen heeft om die flaps op 1 kanaal te houden,
zonder een gat in die vleugel te gaan bikken om een servo omgekeerd te monteren.
Servos kun je achterstevoren krijgen door motor en potmeter draden om te draaien,
maar dat gaat denk ik niet met microservos? Een reverser bordje kan ik iig niet vinden. :(

Laatst bewerkt:
Heeft iemand ook al ergens de drijvers kunnen vinden?
Aangezien we hier in het watervliegforum zitten... Ik wil met de mijne wel gaan watervliegen.
Bij Quartel zag ik wel drijvers voor de easycub, zullen die ook passen?

Hoi,

De easycub drijvers passen er zo onder, heb ik er ook onder zitten.
De romp van de easycub en funcub zijn 1 op 1 hetzelfde.
Alleen de vleugels en wielen verschillen.

Gr,

Edwin

Maar nu heb ik toch wel een paar vraagjes nu ik straks aan die kist ga beginnen.
Bijvoorbeeld, heb ik straks een BEC nodig om die 7 tot 8 servo's te voeren?

Als je de plusch regelaar gaat gebruiken die je steeds noemt, zou ik het maar doen. Als je een andere regelaar koopt, koop er dan een met een switching BEC. Dan heb je genoeg aan 4 a 5 amps. Je gebruikt ze immer toch nooit allemaal tegelijk...

Wat moet ik met een 1.5A dingetje dat het van 1 lipo cell doet?
Dat is volgens mij meer voor een 1s esc/motor systeem,
dat je op een 2s zender/servo systeem aan wil sluiten?

De prijs voor een BEC is het probleem niet,
maar het gewicht en draden rommeltje dat er weer bij komt kijken.
Zon BEC kan overgens gewoon aan de voedings accu hoor.
Ik moet enkel de rode draad uit de ESC snokken als ik een BEC aansluit.

Maar wat ik nu niet zeker weet, is wat zon servo nu eigenlijk vreet.
De ene test zegt dat zon 9 grams frummeltje 250mAh vreet, de andere 750mAh.
8x 250mAh komt uit op 2 ampere piek, dat haalt de 3A BESC op zijn sloffen.
8x 750mAh komt uit op 6 ampere piek, dat is dus een probleem voor de 3A BESC.

Back