Multiplex Funcub 2010

Ik zou niet te groot nemen.
Uit eigen ervaring weet ik dat de funcub met teveel gewicht een kreng wordt.

Ik vlieg mijn Funcub nu op 3S 2200 Flightmax lipo's, maar daarvan heb ik er al één om zeep geholpen omdat ik niet doorhad dat die accu zo snel leeg was. Nu wil ik een paar fatsoenlijke accu's bestellen in het DE Warehouse.

Nu zat ik te denken aan een 5000 mAh 20C (HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 20C (DE Warehouse)). Weet iemand of dit te zwaar wordt (358g) of is er iemand die ook met een dikke accu vliegt?

Lijkt me geen punt Olap. Funcup heeft zo'n mooie lage vleugelbelasting dat ie best wat extra's kan hebben. Zit er zelfs aan te denken komende zomer een Huckpack te maken 8)

Jetprop, Vliegman, Adje, Erik, bedankt! Ga het verwerken in openingspost.

Mijn Funcub staat inmiddels op de wielen, moet alleen de flaps nog zien te programmeren op mijn DX7. Wil een 2 standen schakelaar gebruiken, half uit en vol uit, maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig, moet daar eens even induiken.

Verder alleen nog klitteband voor Lipo erin plakken en stickers plakken, dan is ie klaar. Plaatje voor achterste bevestiging drijvers zit er ook al onder :D

Motortje loop soepel, verwacht vooralsnog geen problemen met trillingen.

Hmm, nu is het 2-1 tegen de 5000. Zijn er nog meer mensen die hier iets over kunnen zeggen? Ervaringen?

@ Rob: Leuk dat je er ook mee gaat vliegen. Mijn motortje loopt ook prima, dus dat zal wel los lopen.

Hmm, nu is het 2-1 tegen de 5000. Zijn er nog meer mensen die hier iets over kunnen zeggen? Ervaringen?

@ Rob: Leuk dat je er ook mee gaat vliegen. Mijn motortje loopt ook prima, dus dat zal wel los lopen.

Ik hoop het niet voor je Olap, dan zal ie zeker gaan trillen :proost:
Ik heb hier paar zware 3S LiPo's liggen, zal er binnenkort eens 1 infrotten en kijken wat ie doet. Ik ben er eigenlijk helemaal niet bang voor, geloof niet dat het een "kreng" gaat worden wat Sven denkt. Erg jammer dat het bij Sven zo mis gelopen is, maar daar moet iets aan de hand zijn geweest, wat nooit boven water is gekomen, hoor zoveel positieve geluiden over de FunCub, kan 'm niet als kreng voorstellen. Maar goed, misschien duw ik 'm zelf binnenkort wel een halve meter de grond in en moet ik hierop terug komen :rolleyes:

Heb de CG ervaringen in de openingspost gezet, hieronder een quote met de ervaringen tot nu toe.
Let op, kan nog wijzigen of verder uitgebreid worden, ik ga alleen openingspost aanpassen, actuele lijstje dus in openingspost! .
Conclusie kan eigenlijk al getrokken worden, op eerste ligger is een goed zwaartepunt, 55mm dus in plaats van de 80mm die in de handleiding staat.

Zwaartepunt ervaringen:
Ron, vond voorgeschreven CG niet juist en kwam uiteindelijk op 5,5cm uit
WillemvdM, in eerste instantie volgens boekje, 80mm en hier nog wat opmerkingen
@dje eerst op 80, daarna naar 55mm gegaan, op de voorste ligger ongeveer, nagemeten, blijkt ongeveer 57mm te zijn
Vliegman op de voorste ligger, ook rond 55 mm dus
Helerik, ook al op de voorste ligger
Jetprop, begint saai te worden, maar ook al op de voorste ligger, rond 5.5cm heeft ie CG gemeten

Bij meeste vliegers lag zwaartepunt relatief ver voorin na opbouw, bij meerdere mensen lood in staart nodig. Hou hiermee rekening bij opbouwen van kistje! Denk ook aan de plaats voor de regelaar, bij gebruik op water, is kans aanwezig dat ie een keer z'n neus onder drukt (spreek uit ervaring :oops:), dit is dan geen goede plek voor de regelaar.

wat is snel leeg ??
Ik vlieg gemiddeld 10 min met een 3S2200 30-35c (incl torquen etc)
Zelf zou ik gaan voor 2 accu's van ongeveer 2500 en dan een keer extra wissellen dan 1 accu van 5000 ivm het vlieg gewicht , Hoe lichter hoe beter hij vliegt.

just my 2 ct

psmet extra gewicht vliegt hij wel (ik heb er een camera van 150 gr op gehad zonder problemen maar hij is dan gewoon logger met vliegen

Laatst bewerkt:
Ik hoop het niet voor je Olap, dan zal ie zeker gaan trillen :proost:
Ik heb hier paar zware 3S LiPo's liggen, zal er binnenkort eens 1 infrotten en kijken wat ie doet. Ik ben er eigenlijk helemaal niet bang voor, geloof niet dat het een "kreng" gaat worden wat Sven denkt. Erg jammer dat het bij Sven zo mis gelopen is, maar daar moet iets aan de hand zijn geweest, wat nooit boven water is gekomen, hoor zoveel positieve geluiden over de FunCub, kan 'm niet als kreng voorstellen. Maar goed, misschien duw ik 'm zelf binnenkort wel een halve meter de grond in en moet ik hierop terug komen :rolleyes:
Hmm, dat was een spreekwoord :mad:
Ik zal zelf ook eens met twee 2200's aan elkaar geplakt gaan vliegen om te kijken hoe dat gaat.

Leuk, grappig dat ie 'm ineens zo netjes paktje, naastzij en ineens dat stuk terug kon rijden...
Heb paar externe linkjes naar FunCub draadjes op niet-Nederlandstalige fora in openingspost gezet.

Leuk, grappig dat ie 'm ineens zo netjes paktje, naastzij en ineens dat stuk terug kon rijden... :thumbsup:

Hier is ie embedded:

Heb paar externe linkjes naar FunCub draadjes op niet-Nederlandstalige fora in openingspost gezet

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, helemaal vliegklaar :thumbsup:

Zwaartepunt
Zwaartepunt op ligger afgesteld. Accu ligt dan ergens in midden (3s, 2200mah accu), kan nog zeker een halve acculengte naar achteren.

Flaps mechanisch
Flaps haalden niet de gewenste uitslag, voorgeschreven positie servohevel (70 graden) was niet in orde, die hevel moest dus weer los (lastig als servo er al ingeplakt is). Daarbij bleek stuurstang te kort... Ik heb servo's erin geplakt met uitgaande as aan de kant van de voorkant van de vleugel, had ik misschien beter andersom kunnen doen, nieuw stangetje moeten buigen dus.... :nosmile:

Flaps programmeren
Toen het programmeren, heb flaps nu op de 2-standen schakelaar gezet, standaard DX7 standen NORM, MID en LAND gebruikt. Normaal is dit voor flaperons, niet voor aparte flaps. Ik had wat wijzigingen in basisinstelling, stekkers wisselen (kanaal 6 en 7) en een paar mixers nodig voordat het goed werkte, als er meer DX7 gebruikers zijn die willen weten hoe te programmeren, geef maar een seintje.

Verder
  • Stickers zitten er op
  • Alle uitslagen, sub-trims etc. staan juist
  • Motor draait juiste kant op (volgens Murphy natuurlijk altijd eerst verkeerd)
  • Heb nog geen extra mixers gebruikt (ailerons/rudder ofzo) en ook nergens expo op gezet
  • Prop is een 11x5.5 geworden, zonder spinner. Ik wilde iets grotere gebruiken met iets lagere spoed, maar had die niet liggen (zal elk moment binnen komen).
  • Vrouwtje MPX stekker met Multiplex (hout) steuntje vast op vleugel gezet, alles in 1 MPX stekker.
  • Kapsluiting niet gebruikt, vervangen door 2 sterke magneten (iemand originele sluiting kapot? Ik heb dus nog nieuw liggen).

Nu wachten op een vliegdag met vliegweer (en tijd om te gaan..... :rolleyes:)

Gaat al weer zo'n 3 weken goede kant op, kwartiertje erbij, maar nog lang niet tot 22:00uur licht, anders was ie vandaag nog omhoog gegaan... :D

Hoi Rob,

Mogelijk de maiden vrijdag of zondag want dan zou ik ook kunnen. Vooral zondag schijnt het beter weer te worden. Wat zon, minder wind en geen regen. Laat maar eens iets weten.
Als het lukt kom ik naar jou toe.

Voor de anderen: ik gebruik 2200mah accus en heb met alle drie 10 minuten op allerlei manieren gevlogen. Thuis gekomen bleken ze alle drie voor 60 procent leeg. (met 13x4 propellor) Dus.....wat mij betreft geen zwaardere accu erin. Heb ik wel liggen maar lijkt mij niet nodig.

Groetjes, Erik.

Back