Nine eagle pro v1

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Pheter, 5 apr 2011.

  1. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    @MrJohien, @Indoorvlieger, @Be-el,
    Bedankt voor jullie advies, tips en antwoorden.
    Ik heb middels het probleem met het motortje opgelost en het kleine tandiel.
    Waar ik nu tegenaaloop is dat de rechter servoarmpje aan de bovenkant blijft hangen. Het typische is dat deze wel beweegt in de EPa mode en in de normale trim mode. In de normal trim mode krijg ik deze servoarm wel naar beneden maar dan heb ik het streepje op het beeldscherm helemaal bovenaan. Wanneer ik naar de submode ga, stelt deze alles weer neutraal maar dan valt er geen beweging in te krijgen en gaat het rechterservo armpje niet naar beneden.

    @Indoorvliegen, ik heb de RX-01 op de gele.

    Op de rode heb ik tevens het probleem dat de Pro alles behalve achteruit vliegt, hoe ik ook trim of de servoarmpjes verleng, het helpt niet.
    Als ik deze al achteruit kan vliegen dan is het erg langzaam en dat is niet de bedoeling lijkt mij?

    Sorry voor al deze vragen of ben ik de Pro al ontgroeid?
     
  2. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Bij het control systeem van NE werkt de digitale trim op een andere manier als bij zenders met een analoge trim. Bij analoge trims wordt met de trims de nulstand van de stick analoog beinvloed in de zender. Bij de digitale trims van de NE zender wordt de trimstand volgens mij, onafhankelijk van de stand van de stick, direct doorgegeven aan de ontvanger.

    Volgens mij moet je toch in de epa mode zijn om jouw probleem op te lossen. Als de servo niet reageert op de stick dan staan beide endpoints waarschijnlijk op de zelfde waarde (dit hoeft niet per se de nulstand van de stick te zijn) of zijn de endpoints over elkaar heen geschoven.

    Probeer in epa mode de stick bovenin te houden en dan trimmen en kijken wat er gebeurt. Daarna hetzelfde met de stick naar beneden.

    Ik heb hetzelfde gehad met een nieuwe print. Servo was niet aan te sturen en bleef onderaan staan of bovenaan (dat weet ik niet meer)
     
  3. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Ik zal morgen eens kijken of dat lukt. Mijn vrouw is nu al ziek van dat gepiep bij het trimmen en het spelen in de EPA mode:D
    Zit eveneens weer een theoretisch verhaal achter en zo leer je steeds meer bij;)
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Het zou mooi zijn als de settings ook op het display uit te lezen waren, zoals gyro waarde, en die van de endpoints. Ik heb inderdaad ook al eens gelezen dat iemand zijn endpoint zo raar had staan dat de servo niet meer reageerde, en met wat extreem aanpassen toch de servo's weer helemaal goed had gekregen. Er zit wel ergens een punt gemerkt "rst" op de print, wat misschien een reset-punt is, maar of dat zo is, en welke spanning je erop moet zetten, of het juist aan aarde moet leggen, geen idee.
     
  5. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    In EPA mode heb ik alle standen aleen omgedraaid maar werkt niet. Wat wel werkt is dat ik in normal mode rechterservo helemaal uitrim met het streepje op het shcerm geheel naar boven en werkt de rechterstick wel.
    Gaat de servo wel naar boven. Aangezien dit niet vliegt en verder niet kan bijtrimmen heb ik de EPA mode weer geprobeer, niks. Submode weer geprobeerd en maar proberen om het knopje ingedrukt te houden maar servo komt hiermee niet naar beneden, heel raar.

    Ik zal morgen eens kijken hoe dat zit op het printplaatje en of ik hiermee iets kan doen en heb ik wellicht nog iets aan dit advies van Indoorvlieger.
     
  6. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Ik heb inderdaad het "rst"merkje gevonden. Daarboven schijnt een goudkleuzige stip te zitten en weet neit hoe je hierpanninge op moet zetten en hoe dit werkt. Een groot vraagteken dus??
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik zou het eens aan Rick van Clubheli kunnen vragen. Dat is een grote dealer van NE in de VS en hij krijgt soms wel antwoord op vragen aan Nine Eagles...
     
  8. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Ik denk niet dat ik het red om het servo stangetje los te halen en handmatig deze servo terug te draaien. Volgens mij heb ik dat ook al eens gedaan maar schiet hij bij het aanzetten gelijk weer terug.
    Ik kan aal ekanten op trimmen en heb geprobeerd om in de EPA mode de grenzen te overschrijden, lukt wel. Bedoel ik van de ene uitersta naar het andere uiterste maar dan nog niks. Hij blijft gewoon boven hangen wanneer ik in de EPA mode alles weer goed heb ingesteld en het vreemde hieraan is dat de gewone trim wel het servostangetje pakt en deze naar beneden getrimt kan worden maar in de submode weer niet.
     
  9. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Mijn originele Pro heb ik volgens mij nu goed afgesteld, dit na een aantal crashes en iritaties vanwege het niet goede afstelling hiervan.
    In subtrim heb ik de Pro zo afgesteld dat ik met elke lipo nog een beetje bij hoef te trimmen om deze daarmee ook lekker te kunnen vliegen.
    Enkel rest mij de vraag aangaande deze Pro;
    Wie kan zich verder ook niet inhouden om door de huiskamer te racen?
    Ik kan mij gewoon niet inhouden. Ik probeer bij een nieuwe lipo weer rustig te vliegen in de huiskamer maar na een halve minuut ben ik alweer aan het scheuren door de lucht en 1 keer last gehad van blade strike maar gelukkig werkt alles nog na de vele crashes vanavond. Deze crashes kwamen mede doordat de heli niet naar mijn smaak was getrimd.
    Door het racen door de lucht moet je constant wel denken aan zijn overmatige overcorrectie en dien je hier constant rekening mee te houden wat soms ook leuke vluchten laat zien, waarbij ik af en toe een stap opzij moet zetten om niet in botsing te raken met de Pro.

    In mijn originele Pro heb ik een RX-06 gekocht bij modelshop en reserve Pro voor mijn zoon is een RX-01.


    Verder blijf ik nog wel het probleem houden met mijn reserve pro die ik ook vliegend wil hebben voor mijn zoon.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Ik ken het verschijnsel, daarom probeer ik geregeld buiten te vliegen als de omstandigheden het toelaten, om de "need for speed" te voeden, zeg maar. Binnen racen met een dergelijke heli kent zeker risico's. De flybar strikes die je kunt krijgen bij abrupte bewegingen, en inderdaad het zelfcorrigerende gedrag maken het lastiger. Met de Bravo SX durf ik het wel iets meer, omdat die wat strakker een korte bocht kan nemen, maar meestal probeer ik me binnen te richten op precisie-vliegen, en netjes landen.
     
  11. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Ik kan je uitleg niet helemaal volgen.
    Kun je in de EPA mode zodanig trimmen dat de servo wel de hele servoweg aflegt als je de stick volledig heen en weer beweegt? En werkt dit daarna dan niet meer als je daarna uit de EPA mode gaat?
    Als dit niet niet zo is, hoe weet je dan dat je in EPA mode alles goed hebt ingesteld?
     
  12. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Ik kan leuk door de kamer vliegen en om de lampen, door een deuropening waarbij ik de opening steeds minder laat worden.
    Heb je zelf nog enkele voorbeelde van precissievluchten binnenkamers?
    Kan tevens leuk landen, bijna op de cm nauwkeurig. Leuk om tegen het grondeffect te vechten:D

    Ik hoop nog te horen of je nog een oplossing hebt voor mijn andere pro.
    Tenminste als jij niet op bent vsan de ideëen.

    En toch vind ik de Pro een fantastische micro heli ondanks zijn overmatige correcties.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  13. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Kan in de EPA mode alles trimmen zoals ik het wil alleen uit de EPA mode blijft het servo stangetje bovenin hangen. In de normale trim kan ik deze wel weer naar beneden trimmen alleen reageerd deze dan niet meer op de stickbewegingen.

    Ik weet daarom eigenlijk ook niet of de EPA mode goed is afgesteld maar heb in de EPA mode bijna alle mogelijke manieren geprobeerd en geen een werkt.
    Indoorvlieger had het over een rst functie op het printplaatje en hoop te horen hoe dit in zijn werk gaat.

    Wel bedankt voor het meedenken.
     
  14. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Vanavond de Pro even buiten gelaten. Met 2 lipo's naar buiten gegaan en vliegen maar. Wat een vaart heeft deze lichtgewicht in de lucht zeg.
    Was compleet windstil en even lekke hoog gaan vliegen. Op een gegeven moment had ik zo'n snelheid waarbij ik probeerde om de pro richting beneden te krijgen en mijn oriëntatiepunt een beetje kwijt was geraakt wat de voor en achterkant nu was kwam deze mij met een rotgang naar beneden en is de Pro 2 tot 3 keer op straat gecrashed. Op één of andere manier gebeurd mij dit met de Pro opdat ik weet dat deze veel kan hebben en ik de grensen hiervan op zoek, bedoel over de grenzen van de Pro heen. Na deze crashes van vanavond doet de Pro het nog steeds uitstekend.

    Na de Pro mijn FP flybarless erbij gepakt en dan merk je het verschil tussen een Pro en mijn Evo.
    Niet dat de Pro minder is maar je merkt dat deze heel erg licht vliegt.
    Ook de omschakeling naar een andere heli vind ik leuk om te merken.
    Toch toegegeven dat de Pro meer leert dan ik had verwacht.
    Nadat ik de Pro heb gevlogen ging het met de Evo ook weer een stuk beter en voelde mij ook een stuk zekerder.
    Ongemerkt blijft de Pro je toch iets leren:D
     
  15. TiNNiT

    TiNNiT

    Lid geworden:
    1 jun 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Arnhem
    Had precies hetzelfde, nadat de NE was aangezet ging het stangetje helemaal naar boven en was niet meer naar beneden te krijgen.
    Herhaaldelijk geprobeerd via sub-trims of EPA de zaak te herstellen maar dat is niet gelukt. Het probleem deed zich voor nadat ik 'em voor de eerste keer in de snelle stand had gevlogen.
    Op een gegeven moment de heli opzij gelegd omdat ik er niet uitkwam en na een paar dagen was het probleem spontaan opgelost?

    Echter, na een paar vluchten kwam er rook uit dezelfde servo toen ik de heli aanzette. Meteen de batterij eruit, maar te laat.
    Heb nog niet echt onderzoek kunnen doen, maar volgens mij moet de volledige receiver vervangen worden?

    Groetjes,

    Gerben.
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Tenzij je SMD kan solderen, en precies weet welke componenten defect zijn, zou ik niet aan reparatie beginnen. Een nieuwe ontvanger is veel beter, of een extra BnF heli, en deze voor onderdelen houden.
     
  17. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    En ik deze receiver juist nieuw besteld bij hobby king om de reserve pro vliegend te krijgen.
    Het oogje waar het servostangetje door heen loopt en in het oogje zelf komt weer het stangetje dat naar de swashplate loopt, heb ik aan het begin al moeten vervangen. Bij het plaatsen van deze receiver en het aanzetten deed het probleem zich gelijk voor. Kan de servo rustig in EPa mode in het midden trimmen maar dan reageren de sticks daar niet meer op. Bij een defecte servo zou deze volgens mij gelijk naar boven moeten springen. Voor garantie zal ik het wel kunnen vergeten bij de hobby king.
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Hobby King heeft wel een hoger dan gemiddeld uitval percentage voor de ontvangers, zo lijkt het. Ik had ook problemen bij 1 van de 2 reserve-ontvangers die ik daar heb besteld. Met de hier gekochte heli's geen enkel probleem tot nu toe, zelfs niet bij -6.
     
  19. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Mooi is dat, koop je een receiver en krijg je deze gewoon kapot en niet werkend.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb wel verhalen gehoord over Solo Pro kits die bij Hobby King weg kwamen waarbij al een gewichtje uit de flybar ontbrak, of de uiteinden rond de gewichten ingescheurd waren. Het leek erop dat retour gezonden heli's gewoon weer werden verkocht...

    De OEM lipo's die ze verkopen, en ook sommige van de Turnigy lipo's zijn prima, en bieden veel waar voor je geld, maar je moet ze een beetje in de gaten houden blijkbaar...
     

Deel Deze Pagina