OH 58 Kiowa...in belgië..

Het was te denken... De positie van de staartrotor zoals voorzien in de kit klopt voor geen meter..
De spant waarop de TR wordt geschroefd is voorzien om achteraan op de staart te lijmen, allemaal simpel, maar dan blijkt de staartrotor achter de verticale vin te staan, gezien van opzij dus ( helaas geen foto genomen). Bij de originele kiowa staat de TR ongeveer in't midden van de vin.De spant moet dus in de staart komen ipv erachterop..pff.. Dat wordt dus weer meten en passen met karton malletjes alvorens een deftig houten exemplaar de zagen. Ook moeten er dan in de staart de nodige uitsparingen worden gefreesd. Ach, zo blijven we aan de gang :-)

fotoke van de karton pasmal zo ongeveer op z'n plaats

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk Didier, je gaat erg ver om m bijna perfect schaal te krijgen zeg!
Goede documentatie help natuurlijk altijd. Ik haal voor mijn Huey veel info en fotos van internet af maar heb ook wat boeken liggen.
Succes verder.

Je zou nog jaloers worden op het engelengeduld waarmee sommige mensen te werk kunnen gaan :)

Helaas niets voor mij maar prachtig werk om naar te kijken.

Na wat paswerk blijkt dat de tailrotorspant op de positie komt te zitten waar de inslagmoeren voor de verticale vin komen... Dus eerst daar maar eens naar gekeken alvorens verder te gaan

full

Jammer genoeg viel het mij nu ook op dat de verticale vin ook niet meteen het toonbeeld van schoonheid is, foute vorm, en veel te dik..dat wordt later weer extra werk om een nieuwe te maken

full

Inslagmoeren op hun plaats, en TR ingepast, het komt nog goed...Volgende werkje alvorens te lijmen is de positie van de horizontale vinnen te bepalen, kwestie dat alles een beetje uitkomt zonder mekaar in de weg te lopen, zo'n staart zit snel vol met vanalles :-)

full

Op naar de volgede stap...

De stabilo's zijn met mekaar verbonden dmv een carbon staaf, op zich prima en stabiel, maar er moet wel eerst gekeken worden of dit niet in de weg komt te zitten voor de staartbuis.
Dus een 1/48 model erbij gehaald, en de juiste positie proberen te bepalen

full

Zijaanzicht met "bijna" alles erop en eraan...

full

Positie van de carbon staaf blijkt geen probleem te geven, gelukkig.. Wat wel opviel is dat de stabilo's niet tegen de romp zitten, iets dat weer zal moeten worden aangepast, want de orignele heeft ze er vast tegen zitten..Ach het was te gemakkelijk zo :-)

full

Nu nog tijd vinden om er verder aan te werken...

Deze keer een beetje off topic.. Voorbije weken bezig geweest aan iets totaal anders, een F 14 electro pusher. De details bespaar ik jullie.
Belangrijk was wel dat ik hierbij kon testen en experimenteren met decals en weathering technieken, deze kan ik dan later bij de kiowa toepassen..
enkele fotokes, 't is wel niet slecht gelukt vind ik zelf :-)

full

full

full

volgende keer weer verder met de kiowa...

Prachtig gedaan Didier. Als je de Kiowa op dezelfde manier gaat afwerken wordt hij om duimen en vingers van af te likken. Een beetje weatheren geeft aan een model toch een enorme meerwaarde hé.
Maar, ondanks dat het off-topic is, vertel ne keer iets meer over het model zelf. Grootte, merk, ne link naar een site waar die dingen te koop zijn, enz.

Heligroeten,

Nick

Prachtig gedaan Didier. Als je de Kiowa op dezelfde manier gaat afwerken wordt hij om duimen en vingers van af te likken. Een beetje weatheren geeft aan een model toch een enorme meerwaarde hé.
Maar, ondanks dat het off-topic is, vertel ne keer iets meer over het model zelf. Grootte, merk, ne link naar een site waar die dingen te koop zijn, enz.

Heligroeten,

Nick

U vraagt..wij schrijven.. :-)
Yep, wat weathering kan idd wonderen doen, zo komt een model een beetje meer tot "leven". Kit komt van hobbyking,HobbyKing Online R/C Hobby Store : F-14 Folding Wing Jet w/ Twin 60mm EDF Kit
besteld via de duitse link van hun, dan krijg je geen problemen met de douane. Eigenlijk voorzien om impellers in te bouwen, maar uit ervaring weet ik dat je zo niet veel vermogen hebt om "jetlike" te vliegen. Vandaar de 2 buitenlopers met propjes, veel efficienter en bijna niet te zien in vlucht. 4s 3000mah lipo zorgt voor 6 minuutjes vliegplezier, vleugels uiteraard beweegbaar, 1.3kg vliegklaar. Landingsgestel weggelaten,hier en daar wat verstevigd, aansturing tailerons aangepast, en het grijs heb ik zelf gespoten, want hetgeen geleverd werd was veel te donker..Ben ik toch een drietal weekjes mee zoet geweest, viel eigenlijk tegen, meer werk aan dan verwacht. Ook het afstellen tijdens de 1e vluchten was tamelijk complex vanwege de bewegende vleugels, en dus telkens ander vlieggedrag.. Wél mooi om te zien...Als er nog vragen zijn... ik hoor het wel, en thx voor de interesse!

greetz !

Hei Didier ,

Dat is inderdaad ook fijn RC materiaal ... en ik weet dat jij daar graag mee vliegt met zo een JET modellen ...

Welke motoren heb je hiervoor gebruikt ? ook van HK ? en wat is maat van de props ?

Grtz
Ronny

Hei Didier ,

Dat is inderdaad ook fijn RC materiaal ... en ik weet dat jij daar graag mee vliegt met zo een JET modellen ...

Welke motoren heb je hiervoor gebruikt ? ook van HK ? en wat is maat van de props ?

Grtz
Ronny

Hela ronny,

motoren zijn ook van HK, 2200kv buitenlopers, nog niet optimaal, zijn voor 3s bedoeld, maar dat was net niet genoeg, vandaar de 4s..met beleid gasgeven gaat het wel. Props zijn apc 6x5.5.. Jets..tja, ook zalig hé..

greetz!

En we gaan weer verder met de kiowa...
Achterste spant voor de TR is klaar, evenals de steun voor de carbonstaaf van de aansturing.
Foto toont deze delen met de gebruikte sjablomen om te passen en te meten

full

Hier kunnen we zien in welke volgorde alles zijn plaats in de staart moet krijgen

full

Nu is het kwestie om alles mooi uit te lijnen en vast te lijmen..spannend :-)

Hei Didier ,

Zo weer vetrokken met de verdere werken aan de Kiowa ..
Meten en passen en opnieuw meten zijn bij U een drukke bezigheid ...
Het zijn zulke dingen die massa's tijd en denkwerk in beslag nemen ... maar als het klaar is dan ................ ;-) ;-) is weer alles snel vergeten en kan je genieten van het resultaat ...

Keep Up te Good work ...

Grtz

Ronny

na wat pas en denkwerk is de aandrijving eindelijk in de staart gelijmd. De aansturing ga ik later monteren, daar ik de servo nog niet in huis heb.
Aandrijving is dus vooraan vastgelijmd...

full

full

En uiteraard ook achteraan in de spant waar de staartrotor opgeschroefd wordt

full

wordt vervolgd..

Zoals eerder al gemeld ben ik niet tevreden met de vormgeving van de staartvin. Als je onderstaande foto even bekijkt zie je dat de full size hoekig van vorm is en eingenlijk tamelijk dun. Meegeleverde exemplaar is met rondingen en moddervet.. :-)

full

Dus zijn we aan het tekenen gegaan, met behulp van een 1/48 model en de nodige foto's..

full

..het uitgesneden resultaat naast de meegeleverde, ziet er een stuk beter uit

full

Ook nog eens passen op de heli..

full

Volgende stap is dit overdragen op een plaat balsa en uitsnijden....

Hei Didier ,

Goed bezig man , chic om te zien , niet content , dus we maken er zelf 1 bij zegt Didier ...
Meten , aftekenen en snijden maar die handel ...
Prachtig modelbouwwerk .... ;-)

Grtz
Ronny

..en we vallen niet stil...stapje voor stapje verder..
Het kartonnen sjabloon dus op een aan mekaar gelijmde balsa plaat gelegd, overgetekend en uitgesneden.
full

Dan voorzichtig het geheel in vorm geschuurd, duurde toch langer dan verwacht om er een beetje een fatsoenlijke vorm van te maken

full

Nu wordt'ie aan een clubcollega gegeven die mooie dingen kan doen met glasmat en epoxy, op die manier wordt het geheel wat steviger, en kan het mooi geschuurd en gespoten worden. In tussentijd ga ik eens een blik werpen op de stabilo's, daar moet ook flink wat aan gebeuren..

Back