Pultrusie Pultrusie is een continu-proces, net als bijvoorbeeld extrusie. Vezels worden door een harsbad en een matrijs getrokken. De matrijs is verwarmd waardoor de hars uithardt. - Voor het maken van profielen en buizen. - Vergeleken met kunststof-extrusie is de stijfheid en sterkte van het materiaal veel hoger, vergeleken met aluminium-extrusie is de verhouding stijfheid/gewocht gunstiger. Pultrusie is wel duurder dan deze technieken. - Als de vezels in andere richtingen dan de lengterichting nodig zijn is wikkelen een alternatief voor min of meer rotatiesymmetrische producten. - Het gebruik beperkt zich bijna uitsluitend tot polyester en epoxy al zijn thermoplasten ook mogelijk. Wikkelen: Vezels worden door een polymeerbad geleid en gewikkeld om een roterende kern - Voor min of meer rotatiesymmetrische producten, bijvoorbeeld buizen en masten. Ook holle producten zijn mogelijk. - Kan ook gebruikt worden om onderdelen (van bijvoorbeeld aluminum) te versterken. - De wikkelhoek van de diverse lagen zijn bepalend voor de stijfheid en sterkte, vezels in de richting van de rotatie-as zijn niet mogelijk (in tegenstelling tot pultrusie). Bron: http://www.productietechniek.nl (TIP!!!) De meeste vliegerstokken en DLG-Booms worden dus door pultrusie gemaakt. Er word ook wel gewikkeld bij DLG-Booms, (zoals Eric volgens mij doet), maar dan nog liggen alle vezels in 1 richting. Bij surfmasten en gieken zie je dat ze vaken gebruik maken van echt gewikkelde buizen. Naar mijn idee kan je daar met goed gebruik erg veel stijfheid uit halen. De Skyshark stokken LIJKEN gewikkeld. Ze bestaan echter uit uni-vezels die waarschijnlijk ongeveel op onderstaande manier aan dat wikkelpatroon zijn gekomen: http://www.badger.rchomepage.com/rollboom.html Wel mooie uitleg trouwens hier nog 1: http://homepage.ntlworld.com/goddo/TB Godden Boom Instructions.htm Het leek mij dus eigenlijk handig om 1 dunne laag dun band er omheen te wikkelen. Dus het grootste gedeelte vezels in de lengterichting en dan een dunnen carbon band er omheen wikkelen. Die zorgt er dan ook voor dat de vezels niet meer van elkaar kunnen splijten.
Ja Sietse, je hebt hem toch gevonden, ik was die pagina al kwijt. Precies zo doet ik het ook.... Theo, moet ik hier nog iets aan toevoegen? gr eric.
Eric, Heb jij dat dan ook gebruikt?? Ik dacht dus dat die Skyshark stokken idd bestaan uit lengtevezels omwikkeld met carbon band. Zo lijkt het in ieder geval wel als je het ziet. Volgens mij is dat alleen maar voor de schijn. Het splijt namelijk hetzelfde als "gewone" (pultrusie) stokken. en die ribbels waardoor het gewikkeld lijkt, kan je er ook afschuren. Mijn idee is nu dus dat eigenlijk alle fabrieks stokken gewoon dmv pultrusie worden gemaakt. Lekker goedkoop en makkelijk. Beter zou het dan dus zijn zoals eric zegt. Om het 1 keer te omwikkelen met glas/carbon. Dat houd de vezels bij elkaar. ("circulaire stevigheid"). Ik zat er zelfs aan te denken om (indien ik er 1 zou maken) het helemaal te wikkelen, dus met 2cm breed UD-Band en dan schuin wikkelen. Volgens mij krijg je dan ook een ragsterke staart. Lange buizen van metaal (voor ventilatie bv) die een grote afstand moeten overbruggen en daarbij niet mogen doorbuigen, worden ook vaak "gerold". Surfmasten volgens mij ook.
Ha die Sietse. jij zei, Volgens mij heb je pultrusie stokken, en je hebt gerolde stokken. Die gerolde stokken zullen volgens mij omwikkeld worden met een tape, oid om het in vorm te houden tijdens het uitharden. Wat jij wegschuurd is hars die in de naad van de tape is gaan zitten. Het hoeft dus niet te zijn dat bij die stokken een glaslaag als laatste laag is gebruikt. Wil je het allemaal zelf doen, en dat is echt leuk om te doen, heb je het glas nodig. Ikzelf plaats het carbon 2 cm binnen de glaslaag. Je begint te rollen met dat glasstripje, dat neemt het carbon mee. Dan als het carbon gerold is, komt nog 1 wikkel met glas. Over welk carbon te gebruiken. Ja, dat is proberen... Ik gebruik voor de Dlg 3 lagen van 65 grms UD-carbon. Dat levert over de totale lengte van 84 cm en stok va 16 gram op. Voor wat betreft de stijfheid. Ik heb een keer een thread gevolgd tussen Rick Walba van Tailbooms en Phil Barnes. Rick zei dat de stok voor de Allegro, die iedereen daar gebruikt, bij een test 15 mm doorboog. Hij zei verder dat een stok die bij 2/3 van dat gewicht dezelfde uitslag had, voldoende was voor de hardste lanceringen. Mijn stokken doen 22 mm bij dezelfde test. 15mm erbij 7.5 mm is dus.... 22.5mm Nou precies goed. Ik ben allang blij, en het kost misschien 2/ 3 euro per stok.. gr eric..
Daar heb je helemaal gelijk in, Het lijkt dus idd alsof die skysharks gerold zijn. Maar dat is volgens mij een handmatig proces en niet echt ideaal voor grote hoeveelheden. Het lijkt me sterk dat ze die dingen per stuk met de hand wikkelen.... Maar buiten dit, lijkt mij dat er dus nog een 3e variant mogelijk is. Namelijk zonder (of weinig) vezels in de lengterichting, maar alles in de vorm van band er omheen gewikkeld. zoals jouw laatste glaslaagje zegmaar. Is dat geen idee? Mmh, ik weet niet hoeveel moeite het is om die dingen te maken, maar als je nog eens wat tijd heb, mag je er voor mij wel 2 maken dan
Er zijn misschien ook varianten gemaakt met een weefselsok. dat is een geweven slurfje, kousje, die je om een vorm heen kunt halen. Over de mal heen, opspannen, harsen en met tape wikkelen, klarie... Na de vakanti wil ik nog wat stokken maken. IK HEB ECHTER NOG MATERIAAL NODIG. Ik hou je op de hoogte, m6 had misschien ook nog wat in de pijpleiding.. gr eric
Om een ontvangerantenne uit te sparen kun je ook de koolstof staartboom als antenne gebruiken. Scheelt weer gewicht en is aërodynamisch prima. Het wordt wel eens op slow-flyers toegepast. Heeft iemand dat al eens op een DLG geprobeerd? Bij de OFA zou het mooi kunnen volgems mij. Meer hierover in dit dtaadje.
Ja, Wubbe, Als je abdrekfaktor(site in duitsland) bekijkt. Dei jongens gebruiken hun rompen als antenne. De aansluiting op het carbon is me echter niet geheel duidelijk.. Ik heb ook al eens gezien dat men dat op de sparcap in de vleugel toepaste. gr eric
Dat bedacht ik ook net toen leon er over begon . 1 vleugel is ongeveer wel lang genoeg voor je ontvangerantenne . Alleen die verbinding idd. misschien geleidende pasta er tussen en dan goed erop klemmen? Er schijnt dacht ik ook geleidende 5 min epoxy te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Oh ja, ik heb weer wat servootjes, dus als iemand nog 5 of 9 grams towerpro nodig heeft, dan pb je maar
Ik heb hiervoor met zeilboten gevaren. Bij deze boten werd de carbon mast soms als ontvaneger-antenne gebruikt. de overgang antenne naar carbon deden we door zelfklevend koperfolie rond de mast te plakken. op dit koper folie zolderen we dan de antennedraad. hierbij werd de lengte van de draad + mastlengte de totale antenne lengte. dus voor b.v. een graupner r700 is de lengte van de antenne std 95 cm. als je boom dan 55 cm is moet er dan nog 40cm draad tussen de ontvanger en de boom. op de site www.micromagic.nl staan links naar bauwprojecten van de boten. hier staat vast wel ergens een mooie foto van zo'n verbinding.
He mensen, Eergisteren heb ik bijna alle spullen in huis gehaald om een micro dlg te maken. Maar nu zit ik nog met één vraag. Hoe groot moet de instelhoek zijn van zo'n dingetje. Hij mag lijkt mij niet te groot zijn omdat je dan, denk ik, problemen krijgt met het gooien (is dat zo?). Zelf zit ik te denken aan een graad of 2. Is dat een goede hoek om mee te beginnen of moet die groter of kleiner?? Alvast bedankt en groeten, Maarten.
welk profiel ga je gebruiken, misschien kun je met dit gegeven op een bouwplan kijken bij een bestaand model. Ik denk als je het profiel hier produceert er goede atwoorden komen. Ga ervan uit dat de invalshoeken heel laag zijn, ik denk 2 graden teveel. Heeft als het goed is te maken met de dikte van het profiel. Ik heb voor mijn laatste micro, nul graden gebruikt.. gr eric
D invalshoek is iets wat ik bij de OFA ook moest aanpassen. Gestart met 1 graad en gewapend met balsalatjes kijken wat het beste resultaat geeft.
mijn mening is dat je voor elk vliegtuig best 0 graden instelhoek neemt. toch kan je daar een beetje mee spelen in functie van langzamer vliegen of gewicht. val
Het profiel wat ik ga gebruiken is voor de wortel AG13 en voor de tip AG12. Bij de tip AG12 zodat de vleugel op het uiteinde niet te dun wordt, om het makkelijk te houden. Ik wacht met smacht op de instelhoek ehh... het antwoord Groeten Maarten.
Bij een instelhoek(verschil) van 0 graden lijkt mij ook dat de weerstand minimaal is. En dit brengt weer met zich mee dat je sneller kunt vliegen/ een betere glijhoek hebt en eerder een bel vindt. Of bij kalm weer, dat je still air tijd omhoog gaat.