Elke printer vraagt zijn nodige aandacht.
De goedkope zullen dat wat meer doen (mechanisch vooral), maar ook bij de dure jongens vraagt het om zijn nodige aandacht.
Sinds dat auto bed-leveling erbij gekomen is, word het voor beginners ook steeds makkelijker om er goede resultaten uit te halen.
Al blijft mijn stelling wel, zorg dat het bed mechanisch zo goed als vlak staat en controleer dit ook met regelmaat.
Zelf print ik met een UM2 en binnenkort met een UM3.
Bed-leveling van de UM2 is vrij eenvoudig en passief met die 3 stelschroeven en blijft aardig constant.
Soms nog wel eens fine-tunen tijdens een eerste laag moment.
Ik ben zelf namelijk niet zo'n voorstander, als de Z-as twee motoren gebruikt.
De kans is er al snel, dat het in de X-as scheef zal lopen. (kan ook tijdens het printen ontstaan, als een motor stappen heeft gemist)
Met autoleveling zal je Z-as constand op en neer moeten gaan, om dit op te vangen, wat dan ook weer de kwaliteit kan verslechten als dat "to much" is.
Ook de firmware vraagt in het begin zijn aandacht met DIY printers.
Mede hierdoor vallen al snel veel startende gebruikers af en/of zijn ze afhankelijk van derden (tutorials).
(met de UM2 draai ik overigens ook niet op de default firmware, maar gebruik ik de meer uitgeklede Tinker firmware)
Als alle hardware en firmware zaken juist zijn, dan kun je pas gaan beginnen met het goed inrichten van je slicer.
O.a. de layer hoogte moet deelbaar zijn, door de kleinste resolutie van de Z-as motor. (bij mijn UM2 is dat dacht ik 0,04mm per step)
Een hoogte van 0,15mm is dus al onmogelijk in het gunstige geval en kan de kwaliteit minder maken of doen lijken op onder/over-extrusion.
Voor de UM2 gebruik ik het meest Cura en behaal daar prima resultaten mee.
Als filament gebruik ik met name PLA en print dat zonder enige aandacht op een glasplaat. (hooguit een brimmetje, indien noodzakelijk)
Weinig warping en laat makkelijk los nadat het bed is afgekoeld (door het krimpen van het materiaal, laat het zelf los)
Hierdoor hoef ik de glasplaat niet los te maken en blijft het bed-level optimaal.
Waar je ook veel mee kunt winnen, is te spelen met de temperatuur en materiaalkoeling (met PLA tenminste).
Heb je kleine prints met dunne, of spitslopende delen om te printen, print er meerdere tegelijk, zodat het voldoende tijd heeft om te koelen.
Doe je dit niet, dan zal dat in het resultaat zichtbaar zijn.