RBC Micro P51

IMG-20190414-WA0002.jpeg

Schiet lekker op
 
Wat voor een vleugelprofiel hebben die Micro Warbird eigenlijk? Ik kan de bolle onderkant en de dikte niet thuisbrengen.
 
IMG_20190421_123603608.jpg

Luikje gemaakt. Sluiting met een klein magneetje.

IMG_20190421_123648280.jpg

Houtbouw is nu klaar.

Nu eerst een kleuren schema uitzoeken.
Zal wel groen met grijs worden, dan naar de winkel voor echt wel 1 meter folie.

IMG_20190421_123537976.jpg

Nu 75 gram leeg (met servos).
Met ontvanger, motor, regelaar en accu op 140 gram. Onder de 200 gram moet zeker lukken.
 
IMG_20190423_210635782.jpg

De onderkant van de romp versterkt met een koolstofstaafje. Staafje steekt aan beide kanten ongeveer 15mm door de spantjes.

IMG_20190423_210614824.jpg

Vleugeltje is bespannen, op een aileronnetje na dan.
 
Hebben jullie tips hoe de folie netjes op de vleugel te krijgen. Je zou zeggen 1 meter folie is genoeg. Ik heb al 2 meter in de prullenbak gegooid. Krijg het er niet netjes op.

Ik probeer het met weinig warmte zo strak mogelijk op te krijgen. En dan daarna spannen. Geprobeerd met de föhn maar ook met de foliebout. Maar er blijven rimpels die er niet uit gaan.

Heb toch al wat meters gefolied op verschillende vliegtuigen. Maar die dingetje vind ik toch wel een ramp om in de folie te krijgen
 
Ik ben begonnen met alleen de tips. Dan hou je een rechte vleugel over. Dat ging goed. Maar ik kreeg het ook niet in 1 keer voor elkaar om de helft met tip in één keer netjes te doen
 
Moet zeggen dat het strak bespannen van het vleugeltje een uitdaging is. Het zit er best strak op maar hier en daar toch een klein kreukeltje. Misschien later en nog uit te krimpen.
Ik heb eerst de folie zo netjes mogelijk op de vleugel vastgezet met lage temperatuur.
Dan de tip op hoge temperatuur. Aan de folie trekken en gelijk warm maken en om de tip vastzetten. Dan de andere kant de zelfde manier. Als laatste met een hete bout de folie strak gekrompen. Vleugel ziet er recht uit.
Ik heb oracover gebruikt. Voordeel is dat deze folie best veel krimpt als de temperatuur maar hoog genoeg is.
Wel uitkijken voor je het weet heb je een gegolfde aileronligger.

IMG_20190426_173725360.jpg


IMG_20190426_174026004.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: AER
We zijn in de afrondende fase met de bouw.

Maar kan iemand ons helpen met:
- waar ligt zwaartepunt?
- hoeveel roeruitslag rolroeren?
- hoeveel roeruitslag hoogteroer?
 
Hier ook de laatste loodjes.
Aaaaaarggg.
Motortje inbouwen, regelaar aansluiten, accu erop en ff testen. Nou een hoop gepiep uit de motor maar weinig beweging. Een van de motor draden werd erg warm en de motor rook niet zo fris. Had nog een regelaar en motor liggen dus die samen getest. Geen probleem. De eerst gebruikte regelaar bleek op de tweede motor gewoon te werken, dus het moest de motor zijn. Wat blijkt de bijgeleverde schroefjes voor het monteren van het kruis bleken net te lang te zijn en eentje raakte een wikkeling, kortsluiting.....
Schroefjes eruit en de motor loopt nu prima. Op een paar wikkelingen een lichte beschadiging. Niets ernstigs maar deze motor gaat even op de reservebank en de andere gaat in de P40.

IMG_20190501_224947244.jpg

Iets te lange schroefjes, aaarrghhh

IMG_20190501_225139922.jpg

Aansturing met krimpkous werkt prima.
Ipv een oogje aan de stuur"kabel" heb ik een klein busje op het einde gesoldeerd.

IMG_20190501_224852568.jpg

Grrrrrrrr, ik haat te lange schroefies.
 
Frans, de Britten noemen dat een AFLO heb ik pas geleerd. (Another ....... Learning Opportunity) :)

Btw, ik heb al een paar keer een "Dikkertje Dap" versie van de P-40 op jouw foto's gezien, eigen ontwerp?

Max.
 
Dikkertje Dap is een P40 Parkflyer Plastics Cartoon Warbird. Erg leuk ding. 70% depron met abs abs vormdelen. Ziet er leuk uit, vliegen is een uitdaging.

IMG_20190303_105813371.jpg
 
Back
Top